۱۷ فروردین ۱۳۹۸، ۷:۴۵
کد خبر: 83265824
T T
۰ نفر

180 بيمار در هرمزگان نيازمند اهداي عضو هستند

۱۷ فروردین ۱۳۹۸، ۷:۴۵
کد خبر: 83265824
180 بيمار در هرمزگان نيازمند اهداي عضو هستند

بندرعباس- ايرنا- رييس مركز اهداي عضو دانشگاه علوم پزشكي هرمزگان گفت: در حال حاضر 180 بيمار در اين استان نيازمند اهداي عضو هستند.

دكتر محمود حسين پور روز شنبه در گفت و گو با ايرنا اظهار داشت: در نيمه دوم پارسال و تعطيلات نوروز امسال 10 مورد اهداي عضو با رضايت خانواده ها در استان انجام شده كه سه مورد از سوي بانوان بوده است.
وي با اشاره به تاثير فرهنگسازي در افزايش اهداي عضو در هرمزگان، گفت: در سالهاي 92 تا 97 تنها 2 مورد اهداي عضو در هرمزگان صورت گرفت، كه اولين اهداي عضو سال 97، نيمه مهرماه در بيمارستان شهيد محمدي بندرعباس انجام شد كه در آن با اهداي عضو يك جوان 29 ساله مرگ مغزي، به سه نفر زندگي دوباره بخشيده شد.
رييس مركز اهداي عضو دانشگاه علوم پزشكي هرمزگان خاطرنشان كرد: براساس آمارهاي موجود سالانه به طور ميانگين 45 نفر در استان به دليل مرگ مغزي جان خود را ازدست مي دهند.
حسين پور تصريح كرد: تصميم اهداي عضو، يك تصميم بسيار حساس و مهم براي فرد اهدا كننده و يا خانواده اش است و بطور معمول چالش هاي احساسي بسياري در اين مسير وجود دارد كه مي توان با فرهنگسازي و تبيين اهميت اين تصميم بخش قابل توجهي از اين چالش هاي احساسي را مديريت كرد.
وي بيان داشت: خوشبختانه در يك سال اخير با فرهنگ سازي و افزايش سطح سواد سلامت مردم در استان، انجام اين اقدام خداپسندانه رو به افزايش است.
متخصصان علم پزشكي مي گويند، مرگ مغزي درمان ندارد، اما مي توان با اهداي اعضاي بدن فردي كه دچار مرگ مغزي شده، به ديگر بيماران نيازمند عضو، زندگي دوباره بخشيد.
نخستين ‌بار در 1823 ميلادي در آلمان پيوند بافت پوست از بدن فردي بر محل ديگري از بدن خودش با موفقيت انجام شد و از آن زمان تا امروز پيشرفت هاي قابل ملاحظه اي در اين بخش صورت گرفته است.
پيوندهاي متداول عبارتند از كليه ها، قلب، كبد، پانكراس، روده، ريه، استخوان، مغز استخوان، پوست و قرنيه؛ همچنين برخي از ارگان ها و بافت ها را مي توان زماني كه شخص اهدا كننده زنده است به شخص ديگري پيوند زد مانند يكي از كليه ها و بخشي از كبد اما در بيشتر موارد اهداي عضو زماني صورت مي گيرد كه فرد اهدا كننده در قيد حيات نباشد.
نخستين پيوند انجام شده در ايران در 1314 خورشيدي و با پيوند قرنيه شروع شد و پس از آن پيوند كليه در 1347 خورشيدي انجام گرفت، همچنين پيوند مغز استخوان در 1369 خورشيدي، پيوند قلب و كبد در 1372 خورشيدي، پيوند ريه در 1379 خورشيدي و در نهايت پيوند روده و پانكراس در 1385 خورشيدي صورت پذيرفت.
7198/6048