۱۷ فروردین ۱۳۹۸، ۱۹:۵۰
کد خبر: 83266988
T T
۰ نفر
سوریه تهدیدات آمریكا، فرانسه و انگلیس را محكوم كرد

دمشق-ایرنا- وزارت خارجه و مهاجران سوریه تاكید كرد: دمشق تهدیدات آمریكا، فرانسه و انگلیس و سیاست‌ این كشورها را برای ازبین بردن اهدافی كه سازمان منع تسلیحات شیمیایی برای آن ایجاد شده است ، محكوم می‌كند.

به گزارش ایرنا به نقل از اعلام روز شنبه خبرگزاری رسمی سوریه (سانا)، وزارت خارجه سوریه ادامه داد: این كشورها به دنبال بهره برداری از سازمان منع تسلیحات شیمیایی برای تحقق اهداف پست خود هستند.
براساس اعلام این وزارتخانه ، اقدامات مزبور از سوی آمریكا، انگلیس و فرانسه و تبلیغات پوچ آنان به دنبال شكست های اخیر با هدف دور كردن شبهات ناشی از حمایت آنان از تروریست‌ها در سوریه در سال های اخیر صورت می گیرد.
وزارت خارجه سوریه خاطرنشان كرد، تسلیحات و پول‌های فراوانی كه این كشورها به گروه های تروریستی از جمله كمك میلیون‌ دلاری اخیر گروهك كلاه سفیدها به عنوان بازوی اصلی جنایات جبهه النصره ، بزرگ ترین دلیل بر دروغی است كه این كشورها و وزیران خارجه آنها می ‌گویند.
این وزارتخانه افزود: بر كسی پوشیده نیست كه این كشورها مشوق گروه های تروریستی برای به كارگیری مواد شیمیایی سمی در خان شیخون، دوما و حلب و به تازگی نیز در روستای الرصیف در شمال شهر حماه هستند.
وزارت خارجه سوریه ادامه داد: هدف بیانیه‌ های اخیر این كشورها سرپوش گذاشتن بر جنایات به كارگیری سلاح شیمیایی آتی است كه از سوی این دولت‌های جنایتكار برنامه ریزی می‌ شود.
وزارتخانه مزبور ادامه داد: خود این كشورها پیش تر از سلاح شیمیایی در مستعمرات سابق و ضد ملت‌هایی كه برای دست یابی به حاكمیت و آزادگی و استقلالشان مبارزه می‌كنند، استفاده كرده‌اند و اكنون صلاحیت اخلاقی برای متهم كردن سوریه در این زمینه ندارند.
وزارت خارجه سوریه در پایان خاطرنشان كرد، استفاده فسفر سفید از سوی آمریكا در استان دیرالزور و ویران كردن شهرها و روستاهای سوریه از جمله شهر الرقه بر سر غیرنظامیان بزرگ ترین دلیل بر اقدامات شنیع این كشورهاست.
امریكا، فرانسه و انگلیس روز گذشته با صدور بیانیه مشترك مدعی شدند كه برنامه هایی برای انجام حملات شیمیایی در سوریه از سوی دولت این كشور وجود دارد.
خبرگزاری رسمی سوریه نیز به نقل از منابع محلی در ادلب گزارش داد كه تروریست های جبهه النصره و حزب التركستانی در ادلب ، 120 خمپاره را با كمك كارشناسان بلژیكی به گاز كلر مسلح كردند.
برپایه این گزارش ، گروه های تروریستی با همكاری گروه كلاه سفیدها روز دوشنبه گذشته اقدام به انتقال خمپاره های مزبور با پنج خودروی امدادی به یكی از انبارهای خود در یكی مخفیگاه های در سهل الروج در ادلب كرد.
وزارت خارجه و وزارت دفاع روسیه در تیرماه گذشته تاكید كردند كه تروریست ها از سلاح شیمیایی در سوریه استفاده می كنند كه از كشورهای غربی و آمریكا برای آنها ارسال می شود.
غربی ها در تلاش برای منحرف كردن افكارعمومی هستند و حقایق را با گروه كلاه سفید ها تحریف می كنند.
كارشناسان معتقدند، با توجه به تحركات نیروهای تروریستی، وقوع یك حمله شیمیایی با توجه به تحمل شكست های اخیر محتمل است.
از ابتدای بحران سوریه نزدیك به 20 حمله شیمیایی در سوریه گزارش شده است.
شبك**خاورم*1436**1392