۱۸ فروردین ۱۳۹۸، ۱۴:۰۰
کد خبر: 83267932
T T
۰ نفر

سيلاب ، خشكي تالاب بين المللي ميانكاله را پوشاند

۱۸ فروردین ۱۳۹۸، ۱۴:۰۰
کد خبر: 83267932
سيلاب ، خشكي تالاب بين المللي ميانكاله را پوشاند

ساري - ايرنا - رئيس اداره محيط زيست دريايي اداره كل محيط زيست مازندران گفت كه سيلاب هاي ناشي از بارندگي شديد اواخر اسفند 97 و فروردين 98 سبب شد تا نقاط خشك تالاب بين المللي ميانكاله زير آب برود .

كامران نصيراحمدي روز يكشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود : حدود هفت هزار هكتار از وسعت اين تالاب در سال هاي گذشته به خاطر خشكسالي و كاهش ورودي آب خشك شده و ترك بداشته بود ، ولي بررسي ها و مشاهدات كنوني نشان مي دهد كه در اين مناطق تا پنج سانتي متر آب وجود دارد.
سيلابي كه بر اثر بارندگي شديد از 26 اسفند سال 97 در مناطق مركزي و شرقي مازندران جاري شده بود سبب طغيان رودخانه ها شده و سرريز آب دستكم 9 نقطه شهري و بيش از 170 روستا را دچار آبگرفتگي كرد. همچنين سيلاب ظرفيت 9 سد از 10 سد مازندران و تمامي آب بندان هاي استان را پر كرد.
بر اساس گزارش هواشناسي ميزان بارندگي در طول سه هفته گذشته در مازندران بيشتر تقريبا برابر با يك سال بارندگي اين استان بوده است.
تالاب ميانكاله بخشي از شبه جزيره اي به همين نام است كه روزگاري 44 هزار هكتار مساحت داشت ولي در يك دهه گذشته به خاطر تغييرات اقليمي و كاهش ورودي آب از بالادست رو به خشكي گذاشته بود.
اين تالاب كه يكي از 11 ذخيرگاه زيست كره ايران محسوب مي شود ، در خط ساحلي جنوب درياي خزر در شرق مازندران و در محدوده جغرافيايي شهرستان بهشهر واقع است و مهم ترين زيستگاه پرندگان مهاجر در ايران به شمار مي رود.
رو به خشكي رفتن تالاب بر اثر كمبود بارندگي و ايجاد بي رويه آب بند و حوضچه پرورش ماهي در مسير رودخانه هاي منتهي به منطقه از يك سو و آتش سوزي هاي عمدي و شبه عمدي زنجيره اي از سوي ديگر سبب شد تا حيات جانوري و گياهي در اين منطقه به صورت جدي در معرض تهديد قرار بگيرد.
پيامدهاي تغييرات اقليمي به همراه دخالت هاي انساني در ميانكاله از يك دهه پيش ابتدا با كاهش تدريجي مهاجرت پرندگان خودنمايي كرد و سپس به صورت عميق تر با خشكيدن بيش از هفت هزار هكتاري تالاب گسترش يافت.
رييس اداره محيط زيست دريايي اداره كل محيط زيست مازندران گفت : ورود آب به مناطق خشك شده تالاب ميانكاله در حالي است كه در چند سال گذشته اين حجم از تالاب ميانكاله به طور كامل خشك بود و امكان انتشار ريزگرد از اين محل به منطقه نيز وجود داشت.
وي افزود : در زمستان سال گذشته كانال و رودخانه هايي كه آبشان به اين تالاب منتهي مي شد با كمك شركت آب منطقه اي استان لايروبي شد و نتيجه اين لايروبي كاهش خسارت به ساكنان حاشيه اين رودخانه و كانال ها و سرريز شدن آب ورودي ناشي از سيلاب به تالاب ميانكاله بود.
رئيس اداره محيط زيست دريايي مازندران گفت : بر اساس پيش بيني هواشناسي بارش ها در اين استان براي روزهاي آينده نيز تداوم خواهد داشت و اين روند اميدواري براي افزايش سطح آب در تالاب را بيشتر كرده است.
ميانكاله اولين تالاب بين‌المللي ثبت شده در فهرست تالاب‌هاي كنوانسيون رامسر است كه برابر آمارهاي رسمي زيستگاه حدود 200 گونه پرنده مهاجر زمستان و تابستان گذران است.
6982/1654