۱۸ فروردین ۱۳۹۸، ۱۴:۴۲
کد خبر: 83268051
T T
۰ نفر

پنج كتاب از ابوتراب خسروی بازنشر می‌شود

۱۸ فروردین ۱۳۹۸، ۱۴:۴۲
کد خبر: 83268051
پنج كتاب از ابوتراب خسروی بازنشر می‌شود

تهران- ایرنا- پنج كتاب از مهم‌ترین آثار ابوتراب خسروی، امسال در نمایشگاه بین‌المللی كتاب تهران به مخاطبان عرضه می‌شود.

به‌گزارش روز یكشنبه خبرنگار فرهنگی ایرنا، كتاب‌های «آواز پر جبرئیل»، «رود راوی»، «ملكان عذاب»، «اسفار كاتبان» و «حاشیه‌ای بر مبانی داستان»، آثاری هستند كه پیشتر توسط ناشران دیگری منتشر شده و مورد استقبال علاقه‌مندان داستان و همچنین منتقدان ادبی قرار گرفته بود، قرار است با ویراست و طرح جلد جدید در نمایشگاه كتاب امسال به مخاطبان عرضه شود.
«آواز پر جبرئیل» بعد از «هاویه»، «دیوان سومنات» و «كتاب ویران»، چهارمین مجموعه‌ داستان ابوتراب خسروی محسوب می‌شود كه این نویسنده در آن به بازآفرینی ادبی مدرن از قصه‌های تمثیلی شیخ اشراق (شیخ شهاب‌الدین سهروردی) پرداخته است.
«اسفار كاتبان» عنوان رمان دیگری‌ست از ابوتراب خسروی كه نخستین بار در سال 1379 منتشر شد. این كتاب سال 1380 به‌عنوان بهترین رمان سال 79 برگزیده شد و جایزه‌ مهرگان ادب به آن تعلق گرفت. داستان از آشنایی اقلیما دانشجوی یهودی و همكلاسی دانشگاهش سعید كه مسلمان است، برای انجام یك تحقیق مشترك، آغاز می‌شود. موضوع تحقیق نقش قدیسان در ساخت جوامع است كه با نقطه‌ آغاز جداگانه از طرف دو شخصیت داستان دنبال شده و به یك نقطه مشترك می‌رسد. این نقطه، محل اشتراك دو روایت دیگر علاوه بر روایت دو قدیس نیز هست؛ داستان زندگی پدر راوی (سعید) در نقش كاتب مجدد یك روایت قدیمی و داستان عشق تازه اقلیما و سعید. این رابطه خشم متعصبین یهودی را برمی‌انگیزد.
«رود راوی» یكی از مهم‌ترین رمان‌های خسروی‌ست كه سال 1383 كه به‌عنوان رمان برگزیده‌ جایزه‌ هوشنگ گلشیری انتخاب شد. رود راوی در فضایی غریب و سوررئالیستی می‌گذرد؛ فرزند یكی از رهبران فرق مذهبی غیررسمی برای تحصیل پزشكی به شهر لاهور می‌رود تا بتواند در آینده به سایر اعضای فرقه خدمت برساند. اما وی كه خود راوی قصه نیز هست به جای تحصیل به فرقه‌ مخالف فرقه‌ خود می‌پیوندد. سپس به شهر خود «رونیز» برمی‌گردد و در آن‌جا رهبر فرقه، وی را مأمور به نگارش تاریخ فرقه می‌كند.
«ملكان عذاب» دیگر كتاب خسروی‌ست كه به‌عنوان رمان برگزیده‌ سال 1393 جایزه‌ جلال آل احمد انتخاب شد. این نویسنده در ملكان عذاب سه داستان را كه توالی زمانی دارند به صورت غیرخطی روایت می‌كند كه داستان اول روایت زندگی شیخ احمد سفلی است، داستان دوم مربوط به زكریا شرف پسر شیخ احمد و داستان سوم نیز روایت زندگی شمس شرف پسر زكریا است.
«كتاب حاشیه‌ای بر مبانی داستان» هم شامل مقالاتی در مورد نظریه‌های داستان می‌شود كه خسروی در این كتاب مطرح كرده و موضع خود را نسبت به آن‌ها با مخاطب در میان می‌گذارد.
چهار كتاب نخست در تیراژ 2000 نسخه و «حاشیه‌ای بر مبانی داستان» در شمارگان 1000 نسخه توسط نشر نیماژ منتشر می‌شود و در نمایشگاه كتاب در دسترس مخاطبان قرار خواهد گرفت.

**كوتاه از نویسنده
ابو تراب خسروی، فروردین 1335 در استان فارس و شهرستان فسا به دنیا آمد و به خاطر شغل پدر در خیلی از شهرهای ایران زندگی كرده است، در همین سفرها و در مدت اقامت در اصفهان، شاگرد هوشنگ گلشیری شد و داستان‌نویسی را از او آموخت.
وی كه از سال 1370 با كتاب «هاویه» نوشتن را آغاز كرد، تا كنون جوایز ادبی گوناگونی دریافت كرده و آثار او برای مخاطبان داستان فارسی جالب توجه است.
خسروی این روزها در شیراز اقامت كرده و مشغول تدریس داستان نویسی است.
فراهنگ**9211** 9053
۰ نفر