۱۹ فروردین ۱۳۹۸، ۶:۵۸
کد خبر: 83268696
T T
۰ نفر
نگرانی اروپا از انحصار 'غول های بزرگ فناوری' در دست آمریكا

تهران - ایرنا - اروپا در زمینه فناوری های جدید پیشرفت های قابل توجهی كرده اما میزبان هیچكدام از شبكه های اجتماعی بزرگ و یا غول های بزرگ فناوری نیست و همه آنها از جمله گوگل و فیسبوك در اختیار آمریكاست.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا به نقل از اندیشكده اروپایی 'تاملات پیش رو برای اروپا'(Thinking ahead for Europe)، اتحادیه اروپا با اینكه در تولید علم سهم به سزایی و در عرصه فناوری های جدید جایگاه مهمی دارد؛ اما صاحب هیچكدام از 'غول های شبكه اجتماعی' و یا 'فناوری های بزرگ' نیست. عده ای از چنین فقدانی در اروپا با عنوان 'تناقض تكنولوژی های بزرگ'( big tech paradoxical syndrome) یاد می كنند.
اكنون نزد كارشناسان اروپایی سئوال مهمی مطرح است. چرا با اینكه در پایتخت های اروپایی مظاهر پیشرفت به قدر كافی به چشم می خورد، سالانه صدها كنفرانس با موضوع تكنولوژی های روز و فناوری های بالا برگزار می شود و محیط پر جنب و جوشی از تعامل علمی وجود دارد؛ اما اروپا صاحب هیچكدام از غول های بزرگ فناروی جدید همچون گوكل، فیسبوك و یا اینستاگرام نیست.
عده ای پاسخ این سئوال را در مقررات سنگین، عدم سرمایه گذاری، كمبود مهارت، دولت بزرگ، عدم تمایل سیاسی برای تكمیل بازار 'تكنولوژی های بالا' جستجو می كنند. اما شاید مهمترین علت 'سیاست آمریكایی ها' در نحوه نگهداری و تغذیه این شركت ها است كه به حفظ این انحصار كمك كرده است. این شركت ها برای سالهاست كه از اروپا سواری رایگان(free-ride) می گیرند. وضعیتی كه به مرور اروپا را در این زمینه ضعیف و آمریكا را قوی تر كرده است.
از این رو اروپا بارها به فكر محدود ساختن فعالیت آنها و یا برقراری جریمه های سنگین بر نحوه فعالیت آنها بوده است. ماه ژوئیه 2018 (تیرماه 1397) خبرگزاری های بزرگ اروپا، گوگل و فیسبوك را به غارتگری اخبار، انتشار آن و گرفتن 'سواری رایگان' از اروپا متهم كردند و خواستار تقسیم درآمدهای این دو غول اینترنتی با رسانه ها شدند.
در نامه ای كه به امضای مدیران اجرایی حدود 20 خبرگزاری از جمله 'خبرگزاری فرانسه'، 'پرس آسوسیشن انگلیس' و 'خبرگزاری دپ آ آلمان' رسید، آنها از پارلمان اروپا خواستند قانون حق كپی رایت در اتحادیه اروپا را به روز رسانی كنند تا مانع از سوء استفاده این شركت ها شوند.
اتحادیه اروپا نیز در جولای 2018 (مرداد97)، شركت گوگل را به علت انحصارطلبی به مبلغ پنج میلیارد دلار جریمه كرد.
'دونالد ترامپ' رئیس جمهوری آمریكا در انتقاد از این تصمیم اتحادیه اروپا واكنش نشان داد و گفت: جریمه 5 میلیارد دلاری بروكسل علیه شركت گوگل ثابت می كند كه روابط با اتحادیه اروپا به شكل غیرعادلانه ای به سود این اتحادیه است.
اتحادیه اروپا از معدود سازمان های بزرگی است كه از قدرت واداشتن شركت های بزرگ فناوری مانند گوگل و فیس بوك به تغییر رویه های شان برخوردار است و آمریكا از چنین چیزی نگران است. این نگرانی تا اندازه ای است كه در سطح ریاست جمهوری به آن واكنش نشان داد و این بخشی از تقلا آمریكا برای حفظ انحصارش در میزبانی غول های بزرگ فناوری و شبكه های اجتماعی است.
اتحادیه اروپا همچنین در 20 مارس 2019 (29 اسفند 1397) مجددا شركت گوگل را به دلیل انحصارطلبی یك میلیارد و 700 میلیون دلار جریمه كرد.
ارگارت وستاگر(Margrethe Vestager) كمیسر اروپا در امور رقابت های بازرگانی در بیانیه ای در این باره گفت: 'گوگل سلطه خود را بر تبلیغات آنلاین مستحكم كرده و با اعمال محدودیت های ضدرقابتی بر تارنماهای طرف سوم، خود را از فشار رقابتی حفظ می كند.'
این سومین بار بود كه گوگل به دلیل جلوگیری از رقابت (آزاد)، از سوی اتحادیه اروپا به پرداخت جریمه میلیارد دلاری محكوم می شد.
در سه سال گذشته اروپا این شركت فعال درحوزه فناوری را در مجموع 9 میلیارد و 300 میلیون دلار جریمه كرده است.
به موجب قانون آنتی تراست اتحادیه اروپا، شركت ها باید رقابتی منصفانه دستكم به نفع مشتریان داشته باشند و اتحادیه اروپا می گوید كه شركت گوگل با ملزم كردن شركت های سازنده تلفن همراه به نصب جستجوگر ساخت این شركت و وادار ساختن كاربران به نصب این برنامه طراحی شده این شركت، حق انتخاب مشتریان را گرفته و بدین ترتیب این قانون را نقض كرده است.
این تصمیمات حاكی از نارضایتی اروپا از تداوم این «وضعیت انحصاری» است و ممكن است در سالهای پیش رو شاهد تنش بیشتر آمریكا و اروپا در این زمینه باشیم.
شبد**9460**1379
۰ نفر