سامانه‌هاي اطلاعاتي آموزش‌ و پرورش نيازمند يكپارچه‌سازي است

تهران- ايرنا- سرپرست مركز برنامه‌ريزي و فناوري اطلاعات وزارت آموزش‌ و پرورش بر ضرورت يكپارچه‌سازي داده‌ها و سامانه‌هاي اطلاعاتي در اين وزارتخانه تاكيد كرد و گفت: اين اقدام به ارائه آمارهاي دقيق و ساده‌سازي فرايندهاي خدماتي منجر خواهد شد.

به گزارش روز دوشنبه گروه علمي ايرنا از مركز امور هماهنگي، ارتباطات و حوزه وزارتي آموزش‌ و پرورش، «مهدي شرفي» به شرايط موجود اين وزارتخانه از نظر فناوري اطلاعات اشاره كرد و اظهار داشت: آموزش ‌و پرورش به‌ عنوان يكي از پرمخاطب‌ترين دستگاه‌هاي كشور، تنوع زيادي در ارائه خدمات به مخاطبان دارد.
وي افزود: معلمان، دانش آموزان، فارغ‌التحصيلان، مدارس، اولياء و بازنشستگان از مخاطبان اصلي آموزش ‌و پرورش هستند كه هر كدام از آنها با توجه به درخواست يا نيازهايشان سرويس‌هاي متنوعي را طلب مي‌كنند كه اين سرويس‌ها را در سه‌ شاخه مي‌توان تقسيم‌بندي كرد.
شرفي در تشريح تقسيم‌بندي سرويس‌ها گفت: اولين سرويس، خدمات اداري است كه شامل پشتيباني خدمات به فرهنگيان از قبيل صدور احكام، ابلاغ، پرداخت حقوق و خدمات رفاهي مي‌شود. دومين سرويس، خدمات پشتيباني آموزشي است كه به دانش آموزان خدمات ارائه مي‌دهد و از ثبت‌نام دانش آموزان، صدور كارنامه، ارتقا تحصيلي و در انتها تا فارغ‌التحصيلي و صدور مدرك ديپلم را در برمي‌گيرد.
به گفته سرپرست مركز برنامه‌ريزي و فناوري اطلاعات، سرويس سوم خدمات آموزشي - فرهنگي است كه شامل جشنواره‌ها، فعاليت‌هاي اردويي، مسابقات مختلف فرهنگي، هنري، ورزشي، المپيادها و فعاليت‌هاي قرآني است.
شرفي يادآورشد: اكنون هر كدام از سرويس‌ها و زير سرويس‌ها در قالب سامانه‌هاي اختصاصي جداگانه خدمات ارائه مي‌دهند به‌ عنوان ‌مثال براي هر يك از سامانه‌هاي احكام، كارگزيني، حقوق و مزايا، اردوها، المپيادها، هريك از مسابقات علمي، ورزشي، هنري، دانش‌آموزان ابتدايي، متوسطه اول، دوم، فني و حرفه‌اي و كاردانش سامانه جداگانه‌اي داريم.
وي ادامه داد: همچنين در طول سال با توجه به اعلام نياز هر يك از بخش‌ها، سامانه‌هاي جداگانه‌اي تعريف ‌شده است كه هر چند در لايه‌هاي پايين‌تر مشترك هستند ولي يكپارچگي داده، وجود ندارد.
مدير پروژه يكپارچه‌سازي سامانه‌هاي وزارت آموزش‌ و پرورش با اشاره به پراكندگي خدمات موجود گفت: در موارد متعددي سامانه‌هايي بدون در نظرگرفتن ظرفيت‌هاي موجود ايجاد شده و خروجي اين خدمات، بانك‌هاي اطلاعاتي مستقل از يكديگر شده است كه همه اين بانك‌هاي اطلاعاتي مبناي يكساني دارد در نتيجه گزارش‌گيري‌هاي مديريتي ممكن است خروجي‌هاي مختلفي بدهد لذا در بسياري از موارد به پاسخي كه از سامانه‌ها نياز داريم، نمي رسيم و يا اينكه چند پاسخ خواهيم داشت.
شرفي به ويژگي‌هاي منفي اين سامانه‌ها اشاره و تصريح كرد: هر يك از سامانه‌ها براي همان نياز خاص تعريف‌ شده است و آينده‌نگري در آنها وجود ندارد لذا نمي‌توان از اين سامانه‌ها براي استفاده بعدي استفاده كرد همچنين پراكندگي سامانه‌ها و ساختن بدون اهداف نظارتي، مديريتي و تصميم سازي باعث شده است تا به ازاي هر خدمت يك سرويس داشته باشيم لذا باوجود بيش از 60 ماژول خدماتي، در گزارش‌گيري‌هاي مديريتي به جواب درست نمي‌رسيم.
مدير پروژه «يكپارچه‌سازي سامانه‌هاي وزارت آموزش ‌و پرورش» هدف از پروژه يكپارچه‌سازي را ايجاد يك پايگاه داده‌اي مشترك دانست و اظهار داشت: در آينده هر سرويسي بر مبناي اين پايگاه داده مشترك و اين زيرساخت كار مي‌كند لذا نياز به تعريف سامانه جداگانه نداريم و جمع‌آوري داده‌ها به ‌صورت مستقل انجام نمي‌شود و خروجي‌ها هم يكسان خواهد بود.
شرفي تصريح كرد: پس از ايجاد زيرساخت مشترك پنل‌هاي مديريتي جداگانه‌اي مي‌توان تعريف كرد تا مديران مجموعه در هر سطحي بر اساس سطح دسترسي، داشبرد اختصاصي داشته و خروجي‌هاي مورد نياز خود را دريافت كنند.
وي افزود: در شرايط فعلي به دليل وجود پايگاه‌هاي داده‌اي متنوع، امكان حفاظت از اين پايگاه‌هاي داده سخت‌تر است چنانچه پايگاه داده‌اي با زيرساخت مشترك وجود داشته باشد صيانت از اطلاعات چنين پايگاه‌هاي داده‌اي سهل‌تر و با امنيت بالاتر خواهد بود.
علمي**9294**1883
۰ نفر