۲۰ فروردین ۱۳۹۸، ۱۱:۲۲
کد خبر: 83270675
T T
۰ نفر
استقرار يگان توپخانه اي روسيه در جزاير مورد مناقشه با ژاپن

تهران- ايرنا- روزنامه 'ژاپن تايمز' نوشت، وزارت دفاع روسيه در جزاير مورد مناقشه تحت مالكيت ژاپن، يك پهپاد شناسايي و يگان توپخانه اي مستقر كرد.

به نوشته اين روزنامه، از اين پهپاد براي گشت زني در مناطق ساحلي و آب هاي اطراف و عمليات امداد و نجات استفاده خواهد شد.
يگان توپخانه اي روسيه در دو جزيره از چهار جزيره در ساحل هوكايدو مستقر شده است كه در حال حاضر تحت كنترل مسكو است و روسيه مدعي مالكيت آنهاست.
پهپاد 'اورلان10' مشابه پهپادهايي است كه روسيه در سوريه مستقر كرده است كه همزمان با گشت زني در شعاع 120 كليومتري به مدت بيش از 14 ساعت، قادر به ارسال تصاوير از دوربين تعبيه شده در آن است.
ژاپن و روسيه بر سر حق حاكميت جزاير كوريل واقع بين شمال هوكايدو و شبه‌جزيره كامچاتكا، در درياي اختسك در اقيانوس آرام اختلاف دارند. اين جزاير در روسيه، كوريل و در ژاپن سرزمين‌ هاي شمالي خوانده مي ‌شود.
ژاپن و روسيه در سال 1955، عهدنامه اي را امضا كردند كه يكي از مفاد آن تعلق چهار جزيره مزبور به كشور ژاپن بود.
اين چهار جزيره از زمان جنگ جهاني دوم در اشغال روسيه باقي مانده ‌است. در آن زمان نيروهاي شوروي سابق، 17 هزار ژاپني ساكن اين جزاير را بيرون راندند.
در آن زمان دولت‌ هاي آمريكا و روسيه شروطي را براي پايان جنگ اعلام كردند. يكي از اين شروط، خروج نيروهاي ارتش ژاپن از كره و تايوان و بعضي از جزاير اشغال شده بود. اعلام دولت ژاپن مبني بر تعلق چهار جزيره به اين كشور، با مخالفت آمريكا و روسيه مواجه شد و چهار جزيره همچنان در اشغال روسيه باقي ماند.
تلاش هاي ديپلماتيك دولت ژاپن براي پس گرفتن اين چهار جزيره از روسيه تا كنون به نتيجه نرسيده‌ است. در حال حاضر حدود 14 هزار روس در اين جزاير زندگي مي ‌كنند.
آساق**1088**1663**