۲۰ فروردین ۱۳۹۸، ۱۷:۳۵
کد خبر: 83271546
T T
۰ نفر

قدیمی ترین نسخه خطی صحیفه سجادیه در مشهد رونمایی شد

۲۰ فروردین ۱۳۹۸، ۱۷:۳۵
کد خبر: 83271546
قدیمی ترین نسخه خطی صحیفه سجادیه در مشهد رونمایی شد

مشهد- ایرنا- همزمان با اعیاد شعبانیه قدیمی ترین نسخه خطی صحیفه سجادیه موجود در جهان روز سه شنبه طی مراسمی در موزه قرآن و نفایس حرم مطهر امام رضا (ع) رونمایی شد.

سرپرست مركز نسخ خطی سازمان كتابخانه ها، موزه ها و مركز اسناد آستان قدس رضوی در این مراسم گفت: نسخه خطی 'صحیفه سجادیه' به روایت ابن مالك در سال 416 هجری قمری كتابت شده است كه قدیمی ترین نسخه خطی این كتاب در جهان به شمار می رود.
علی سوزنچی افزود: مجموعه فوق العاده نفیسی با عنوان 'صحیفه مباركه سجادیه' مشتمل بر پنج كتاب و رساله در كتابخانه آستان قدس رضوی در مشهد نگهداری می شود كه سومین كتاب از این مجموعه 'صحیفه سجادیه' به روایت 'علی ابن مالك' است كه مشتمل بر 38 دعا از ادعیه صحیفه مباركه سجادیه است و امروز رونمایی شد.
وی ادامه داد: روایت ابن مالك در هیچ منبعی معرفی نشده است و بعد از شیخ طوسی (متوفی 460 قمری) هیچ كس خبری از آن به دست نداده و نخستین نسخه شناخته شده روایت ابن مالك متعلق به كتابخانه آستان قدس رضوی است.
سرپرست مركز نسخ خطی سازمان كتابخانه ها، موزه ها و مركز اسناد آستان قدس رضوی گفت: این نسخه كه به خط نسخ كتابت شده است به طرز معجزه آسایی در سال 1348 شمسی هنگام اجرای طرح توسعه حرم مطهر رضوی از زیر خاك قبه مرقد شریف حضرت كشف شد.
سوزنچی با اشاره به ماجرای مخفی بودن این نسخه در زیر خاك افزود: در سال 997 قمری، شیبك خان ازبك به مشهد حمله كرد كه متولی حفاظت از نسخ خطی موجود در حرم رضوی این نسخه را به همراه جزوات قرآنی و چندین اثر دیگر مخفی كرد.
وی با اشاره به غنای مجموعه نسخ خطی كتابخانه آستان قدس رضوی ادامه داد: 55 هزار نسخه خطی، 22 هزار نسخه قرآن و جزوات قرآنی، 50 هزار نسخه چاپ سنگی در مركز نسخ خطی كتابخانه آستان قدس رضوی وجود دارد.
سرپرست مركز نسخ خطی سازمان كتابخانه ها، موزه ها و مركز اسناد آستان قدس رضوی گفت: تاكنون حجم زیادی از نسخ خطی و چاپ سنگی موجود در این مركز فهرست نویسی شده و فهرست نویسی هفت هزار نسخه دیگر باقی مانده است كه بعد از اتمام و چاپ آن در اختیار پژوهشگران قرار می گیرد تا از آن به عنوان مرجع استفاده كنند.
سوزنچی افزود: این سازمان 13 كتابخانه در اختیار دارد و قرار است در 60 كشور پایگاهی برای ارتباط آنلاین با پژوهشگران و در اختیار گذاشتن منابع این كتابخانه ها ایجاد شود.
وی ادامه داد: تهیه نسخه دیجیتالی از همه نسخ خطی موجود در جهان و فهرست نویسی آنها از دیگر برنامه های سازمان كتابخانه ها، موزه ها و مركز اسناد آستان قدس رضوی است.

* صحیفه سجادیه مظلوم واقع شده است
مسئول بنیاد صحیفه سجادیه در مشهد نیز در این مراسم گفت: صحیفه سجادیه، كتاب معرفت و توحید، انسانیت و اخلاق و نیایش نامه امام همام حضرت امام سجاد (ع) است كه آن حضرت برای فرزندان خود انشاء كردند.
حسین اكبرزاده افزود: این كتاب در بین دانشمندان اسلامی به 'زبور آل محمد' و 'انجیل اهل بیت' موسوم شده است و در قرون مختلف اسلامی بسیاری از دانشمندان و راویان با اسناد متصل به نقل و روایت صحیفه كامله مبادرت ورزیده اند.
وی ادامه داد: صحیفه سجادیه به 54 زبان مختلف در سطح دنیا ترجمه شده است و بیشتر مترجمان این كتاب غیرمسلمان بوده اند و این یعنی صحیفه سجادیه در بین مسلمانان مظلوم واقع شده زیرا عنایت غیرمسلمانان به این كتاب بیشتر از ماست.
مسئول بنیاد صحیفه سجادیه در مشهد گفت: فعالیتهای علمی و پژوهشی مناسبی در خصوص صحیفه سجادیه انجام گرفته است اما هنوز اقدامی كه باعث شود این كتاب مانند مفاتیح الجنان بر سر سفره معنوی مردم قرار گیرد انجام نشده است.
اكبرزاده با بیان این كه صحیفه سجادیه كنونی شامل 54 دعاست افزود: ظاهر این كتاب دعاست اما باطن آن همه چیز را در خود دارد و این كتاب می تواند هدایتگر مسلمانان باشد.
وی ادامه داد: تا كنون نهضت صحیفه سجادیه خوانی در 54 مسجد در مشهد به راه افتاده است و این بنیاد پذیرای هر نوع پیشنهاد برای گسترش صحیفه خوانی و قرار گرفتن این كتاب بر سر سفره معنوی مردم است.
1922/7489