۲۱ فروردین ۱۳۹۸، ۱۷:۵۷
کد خبر: 83273155
T T
۰ نفر
عضویت 53 هزار نفر در مراكز پذیره‌نویسی سلول‌های بنیادی خون‌ساز

تهران- ایرنا- دبیر شورای ملی توسعه و نظارت بر مراكز پذیره‌نویسی اهدای سلول‌ها بنیادی خون‌ساز و بانك خون بند ناف، با اشاره به فعالیت 16 مركز پذیره‌نویسی در سراسر كشور تصریح كرد: درمجموع تا بهمن‌ماه سال 1397 بیش از 53 هزار نفر اهداكننده داوطلب بزرگسال عضو این مركز شدند.

به گزارش روز چهارشنبه گروه علمی ایرنا از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، «آرزو صیاد» با اشاره به فعالیت این شبكه ملی، بیان كرد: شبكه ملی اهداكنندگان سلول‌های بنیادی خون‌ساز ایران دی‌ماه 94 بر اساس آیین‌نامه مصوب وزارت بهداشت آغاز به كار كرد.
وی خاطرنشان كرد: اساس راه‌اندازی این مركز، ایده برگزیده «امیرعلی حمیدیه» دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی معاونت علمی در بخش نوآوری جشنواره ابن‌سینا در سال 1388 بود.
صیاد با بیان اینكه، این شبكه ملی با حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تأسیس شد تا مرهمی بر آلام بیماران باشد، افزود: وظیفه اصلی شورا ساماندهی، استانداردسازی، توسعه، ارتقای كیفیت، هماهنگی و نظارت واحد بر فعالیت مراكز پذیرنده‌نویسی اهداكنندگان سلول‌های بنیادی خون‌ساز و بانك‌های خون بند ناف است.
به گفته وی، مبتلایان به بیماری‌های خونی صعب‌العلاج، نقص ایمنی، بیماری‌های متابولیك و سرطان‌های مختلف جمعیت قابل‌توجهی از مردمان این كره خاكی را تشكیل می‌دهند و تعداد قابل‌توجهی از این بیماری‌ها فرد را از دوران كودكی درگیر می‌كنند.
دبیر شورای ملی توسعه و نظارت بر مراكز پذیره‌نویسی اهدای سلول‌ها بنیادی خون‌ساز و بانك خون بند ناف افزود: هنگامی‌كه ارگان‌های خون‌ساز همچون مغز استخوان آن‌قدر صدمه ببیند كه قابل ترمیم نباشد، پیوند سلول بنیادی خون‌ساز از فرد سالم به بیمار در بیشتر موارد تنها گزینه باقیمانده برای نجات جان بیمار خواهد بود.
وی ادامه داد: پس افراد داوطلب به اهدای سلول‌های بنیادی خون‌ساز با مراجعه به مراكز پذیره‌نویسی و ثبت‌نام می‌توانند قدمی خیرخواهانه برداشته و در كاهش درد این بیماران سهیم شوند. كار بسیار ساده است، بدون درد و هیچ آسیبی. تنها از فرد داوطلب چند سی‌سی خون گرفته می‌شود تا پس از انجام آزمایش HLA مشخص شود توانایی اهدای سلول بنیادی خون‌ساز به چه بیماری را دارد. پس از آن اطلاعات ثبت می‌شود. حال اگر بیمار نیازمندی پیدا شد با فرد تماس گرفته می‌شود تا در صورت رضایت برای اهدا مراجعه كند.
این عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی گفت: برخی از این مراكز پذیره‌نویسی تنها ثبت‌نام را انجام می‌دهند و نمونه خون افراد را دریافت و در نهایت HLA آن‌ها را ثبت می‌كنند؛ اما برخی از آن‌ها در كنار مراكز پیوند قرار دارند. تمام فعالیت‌های مراكز پذیره‌نویسی اهداكنندگان سلول‌های بنیادی خون‌ساز باید زیر نظر این شبكه باشد.
صیاد همچنین عنوان كرد: 16 مركز پذیره‌نویسی در سراسر كشور در حال فعالیت هستند كه 13 مركز فعال در حوزه سلول‌های بنیادی خون‌ساز از افراد بزرگسال داوطلب و 3 مركز در حوزه اهدای خون بند ناف را شامل می‌شود.
وی تصریح كرد: درمجموع تا بهمن‌ماه سال گذشته 48 هزار و 426 نفر اهداكننده بزرگسال داوطلب عضو مركز شدند، البته چهار هزار و 855 عضو بند ناف نیز داشتیم بنابراین درمجموع 53 هزار و 281 فرد داوطلب در مركز عضو شدند.
صیاد ادامه داد: البته این مركز برای فعالیت پویاتر خود نیازمند همكاری نهادهای مرتبط است، همچنین خیرین نیز می‌توانند به این مركز كمك كنند تا در این امر خیر همراه شوند.
علمی ** 1836 ** 1055
۰ نفر