۲۳ فروردین ۱۳۹۸، ۱۰:۲۸
کد خبر: 83274730
T T
۰ نفر

پلنگ تندوره در محیط زیست طبیعی رها شد

۲۳ فروردین ۱۳۹۸، ۱۰:۲۸
کد خبر: 83274730
پلنگ تندوره در محیط زیست طبیعی رها شد

مشهد- ایرنا- مدیركل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: پروژه رهاسازی یك قلاده پلنگ در زیستگاه اصلی آن در پارك ملی تندوره واقع در شهرستان درگز در شمال این استان با موفقیت انجام شد.

تورج همتی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به كم سابقه بودن این عملیات اشاره و بیان كرد: صبح امروز یك قلاده پلنگ كه مدتی را به دلیل نیاز به درمان تحت نظارت گروه دامپزشكی در باغ وحش وكیل آباد نگهداری می شد با اقدام گروه تخصصی حیات وحش به كمك قفس زنده‌ گیری به زیستگاه اصلی خود انتقال یافت.
وی افزود: رهاسازی پلنگ تندوره در زیستگاه اصلی با حضور نماینده مردم درگز در مجلس شورای اسلامی، فرماندار و جمعی از مقامات درگز، كارشناسان تخصصی ستادی و استانی، خبرنگاران و علاقه مندان حیات وحش با پیش بینی تمهیدات لازم با موفقیت صورت گرفت و اینگونه ارزشمند با تائیدیه سلامت، دوباره وارد زیستگاه اصلی خود شد.
مدیركل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی بر اهمیت این گربه سان تاكید و بیان كرد: سرمایه‌ گذاریهای حفاظتی درباره این‌ گونه حیوانی می ‌تواند طیف وسیعی از زیستگاهها و گونه ‌های دیگر جانوری را تحت پوشش قرار دهد.
وی همچنین به زیست حدود 40 قلاده پلنگ در پارك ملی تندوره موسوم به 'بهشت پلنگهای ایرانی' اشاره و بیان كرد: پیش بینی می شود شمار پلنگها در این منطقه از خراسان رضوی بیش از این تعداد باشد اما وجود 40 قلاده قطعی و مستندسازی شده است.
همتی ادامه داد: وجود این جمعیت قابل توجه پلنگ مدیون تلاش و برقراری امنیت زیستگاهی توسط محیط بانان است و پایش مستمر آنان نقش مهمی در حفظ پویایی جمعیت پلنگ ایرانی در مناطق مرزی ایران و تركمنستان دارد. از آنجا كه از هفت گونه گربه ‌سان ایران پنج گونه یعنی 'پلنگ ایرانی، گربه جنگلی، گربه دشتی، گربه پالاس و سیاه‌ گوش اورآسیا' در این منطقه زندگی می‌ كنند 'تندوره' یكی از مهمترین زیستگاههای گربه سانانی همچون پلنگ نه تنها در خاورمیانه بلكه در گستره وسیعی از تركیه تا هند است.
وی در ادامه گفت: تهدید حیات وحش متوجه یك یا چند گونه نیست اما در این میان گربه‌ سانان به دلیل اینكه در راس هرم غذایی طبیعی قرار دارند بیشترین آسیب را می ‌بینند و نسبت به تهدیدات انسانی و طبیعی بیشتر متضرر می‌ شوند. بر این اساس گوشتخوارانی مثل پلنگ و یوزپلنگ كه جمعیتی كمتر و قدرت سازگاری محدودتری نسبت علفخواران دارند آسیب پذیرتر از دیگر انواع جانوران هستند.
مدیركل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی افزود: در این چارچوب برنامه ‌ای به منظور جلوگیری از انقراض، تخریب زیستگاه‌، وقوع تصادفات جاده ‌ای و نیز پرداخت خسارات وارده از سوی این گونه تحت عنوان 'مدیریت و حفاظت از پلنگ ایرانی' توسط اساتید دانشگاه و كارشناسان با همكاری موسسه تخصصی مطالعات آسیایی پلنگ ایرانی و سازمان حفاظت محیط زیست تنظیم و به همه استانها در سطح كشور ابلاغ شده است.
وی ادامه داد: در راستای اقدامات حفاظتی از این گونه ارزشمند همچنین برنامه جامع و مستمر آموزشی جوامع محلی در روستاهای اطراف پارك و منطقه حفاظت شده تندوره به صورت كاملا جدی در حال اجرا بوده و تاكنون بازخوردهای مثبتی داشته است.
پارك ملی تندوره با وسعت 35 هزار و 540 هكتار تنها پارك ملی خراسان رضوی در شمال این استان و درحوزه استحفاظی شهرستان درگز نزدیك به مرز ایران و جمهوری تركمنستان در حوزه آبریز هریرود و كشف ‌رود و زیرحوزه رودخانه درونگر واقع است.
7496/1858
۰ نفر