«بهزاد اعتمادی» امروز (شنبه) در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: صنعت خودروی كشور در سالی كه گذشت لطمات زیادی متحمل شد كه از آن جمله زیان بیش از 10 هزار میلیارد تومانی هر یك از 2 خودروساز بزرگ به دلیل نوسان های بازار و تحریم های ظالمانه بود.
وی یادآور شد: استراتژی صنعت خودرو پیش از تحریم ها دستیابی به ركورد تولید 2 میلیون و 200 هزار دستگاه خودرو در سال 2020 بود كه از این تعداد 650 هزار دستگاه را خودروهای جدید تشكیل می دادند.
اعتمادی ادامه داد: مقرر بود ایران خودرو به تولید 200 هزار دستگاه خودروهای پژو 208، پژو 2008 و پژو 301، سایپا به تولید 150 هزار دستگاه سیتروئن C3 و C4 بپردازد و حدود 300 هزار دستگاه خودروی دیگر نیز با مشاركت رنو و ایدرو به عنوان قطب سوم خودروسازی تولید شود.
وی خاطرنشان كرد: متناسب با این برنامه ها، قرار بود 30 درصد این تولیدات نیز صادر شود كه در نتیجه تراز ارزی صنعت خودرو مثبت می شد، اما با اعمال تحریم ها امروز به ناچار مجبور به برنامه ریزی برای صنعت خودرو در پازل تحریم هستیم.
قائم مقام ایدرو گفت: در حالی كه مطابق برنامه ریزی انجام شده مقرر بود خودروهایی نظیر پراید و پژو 405 كه عمر زیادی از حضور آنها در جاده ها و خیابان های كشور می گذشت، از خط تولید كنار گذاشته شوند و خودروهای جدید را جایگزین كنیم، اما به ناچار باید تولیدات قبلی را ادامه دهیم تا صنعت خودرو دچار مشكل نشود.
وی اضافه كرد: در این پیوند باید استراتژی مناسبی داشته باشیم تا ادامه كارمان با تراز ارزی مثبت باشد؛ در این راستا برنامه های كوتاه، میان و بلندمدت طراحی شده كه بطور همزمان اجرایی خواهند شد.
به گفته اعتمادی، در گام نخست كه از نیمه اسفند 97 اجرایی شده به دنبال كاهش ارزبری خودروهای پرتیراژ تولیدی كنونی هستیم.
وی به ارزبری یك هزار و 500 دلاری پراید اشاره كرد و اظهار داشت: هرچند در جهان هیچ خودروسازی همه قطعات مورد نیاز را خودش تولید نمی كند، زیرا تولید برخی قطعات، اقتصادی نیست اما باید این میزان وابستگی را كاهش داد.
این مقام مسئول گفت: برای تداوم تولید باید به واردات برخی قطعات مورد نیاز بپردازیم كه این موضوع مشكلاتی برای وزارت صنعت در تامین ارز خواهد داشت، به همین دلیل تعمیق ساخت داخل قطعات با مقیاس اقتصادی در دستور كار قرار گرفته و این وظیفه به ایدرو محول شده است.
وی در عین حال تاكید كرد: برای سایر قطعاتی كه ارزبری دارند، در صورت لزوم قطعات را در مقیاس غیراقتصادی و حتی تا 2 برابر قیمت تولید خواهیم كرد تا وابسته به واردات نباشیم.
اعتمادی ادامه داد: برنامه دیگر، مثبت كردن تراز ارزی صنعت خودرو است كه این هدف با صرفه جویی، حذف ضایعات و افزایش بهره وری اتفاق خواهد افتاد و مبالغ پس انداز شده صرف برنامه های كاهش مصرف سوخت، افزایش ایمنی و حتی «فیس لیفت» (Facelift- بازنگری و تغییر چهره یك مدل خودرو) خودروها خواهد شد تا دستكم در بازارهای منطقه ای قابلیت صادرات داشته باشند.
** لزوم گسترش مراكز تحقیق و توسعه
قائم مقام ایدرو تاكید كرد: اساسی ترین اقدام ما گسترش مراكز تحقیق و توسعه (S&D) است و باید صنعت خودروی كشور را با حضور افراد باتجربه و حتی نیروهای بازنشسته كمپانی های بزرگ خارجی و استفاده از تجربیات آنان، تجهیز كنیم.
اعتمادی گفت: تحول جدید در صنعت خودروسازی جهان، تولید خودروهای برقی است و شاید بتوان با حضور پر رنگ در این عرصه، عقب ماندگی ها را جبران كرد.
به گزارش ایرنا، سه شنبه هفته گذشته (20 فروردین ماه) وزیر صنعت، معدن و تجارت در همایش بزرگ قطعه سازان تاكید كرد باید داخلی سازی هر قطعه مورد نیاز صنایع مختلف كه امكان ساخت آن وجود دارد، در اولویت كار قرار گرفته و این اقدام به فرهنگ تبدیل شود.
اقتصام*3065**2022
قائم مقام ایدرو:
وابستگی ارزی خودروهای پرتیراژ داخلی كاهش می یابد
۲۴ فروردین ۱۳۹۸، ۸:۲۹
کد خبر:
83275466
تهران- ایرنا- قائم مقام سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) گفت: برنامه ریزی این سازمان كاهش ارزبری خودروهای پرتیراژ داخلی و تعمیق داخلی سازی قطعات است.