۲۴ فروردین ۱۳۹۸، ۱۰:۱۱
کد خبر: 83275627
T T
۰ نفر

طرح تفكيك زباله به روستاهاي مازندران رسيد

۲۴ فروردین ۱۳۹۸، ۱۰:۱۱
کد خبر: 83275627
طرح تفكيك زباله به روستاهاي مازندران رسيد

ساري - ايرنا - مدير بازيافت و پسماند سازمان همياري شهرداري هاي مازندران گفت كه طرح تفكيك زباله از مبداء در قالب پروژه مازندران پاك در روستاهاي اين استان به اجرا گذاشته شده است.

شيدالله مهدوي روز شنبه در گفت و گو با خبرنگارايرنا افزود : در حال حاضر اين طرح با همكاري دهياران در تمام روستاهاي بالاي 100 خانوار استان كه افزون بر 2 هزار و 400 روستا را شامل مي شود در حال اجراست.
وي گفت : اجراي كامل اين طرح مي تواند علاوه بر درآمدزايي براي دهياران در روستاها، ميزان زباله خروجي از روستاها را براي دفن در شهرهاي اطراف نيز كاهش دهد.
او افزود : با اجراي اين طرح ، حدود 30 درصد از حجم زباله هاي خروجي از روستاها كاهش يافت و از محل فروش زباله هاي خشك براي روستاها درآمد زايي شده است.
مديربازيافت و پسماند مازندران توضيح داد : با اجراي طرح تفكيك دهياران مي توانند با پيمانكار خريد زباله خشك قرارداد منعقد كنند به گونه اي كه بخشي از سود ناشي از فروش اين زباله ها براي آباداني روستاها هزينه شود و اين طرح با استقبال دهياران نيز مواجه شد.
مهدوي ممنوعيت ورود خودروهاي سيار زباله اي به روستاها براي خريد زباله خشك را تصميم شوراهاي اسلامي اين روستاها براي درآمدزايي از اين محل اعلام كرد.
در مازندران روزانه سه هزار تن زباله توليد مي شود كه براساس آمار حدود يك سوم اين زباله ها مربوط به مناطق روستايي است.
** انتقاد از طرح تفكيك زباله در مقصد
مدير بازيافت و پسماند مازندران همچنين از اجراي طرح تفكيك زباله در مقصد از سوي برخي از شهرداري ها انتقاد كرد و هدف اين كار را درآمدزايي بيشتر براي شهرداري ها دانست .
وي با تاكيد بر اين كه تفكيك زباله در مقصد تهديدي براي محيط زيست و سلامت شهروندان است ، گفت : هم اكنون سه شهرداري در سطح مازندران براي درآمد بيشتر طرح تفكيك زباله در مقصد را در دست اجرا دارند.
مهدوي مضرات اجراي اين طرح را مخلوط شدن زباله هاي عفوني با ساير زباله ها و دفن غير اصولي آنها در مقصد بيان كرد و افزود : اين در حاليست كه با طرح تفكيك زباله از مبداء، زباله هاي عفوني خارج و به صورت اصولي دفن مي شود.
وي اظهار داشت : در شرايط فعلي زباله عفوني تمام مراكز بيمارستاني دولتي و خصوصي در استان به صورت بهداشتي امحاء مي شود ، ولي زباله عفوني مطب پزشكان همچنان به عنوان يك معضل در استان وجود دارد.
وي افزود : براي امحاء زباله عفوني مطب پزشكان بخش خصوصي در پنج شهر، طرح امحاء در دست اجراست كه در سه شهر به بهره برداري رسيد و زباله عفوني مطب براساس قراردادي بايد پس از جمع آوري به اين مراكز سپرده شود.
بر اساس گزارش دانشگاه علوم پزشكي مازندران روزانه يك و نيم تن زباله عفوني در افزون بر پنج هزار و 700 مركز درماني دولتي و خصوصي مازندران توليد مي شود كه حدود 70 درصد آنها در مراكز بيمارستاني امحاء مي شود و از چگونگي امحاء 30 درصد مطب پزشكان اطلاعاتي وجود ندارد.
6982/1654