۲۴ فروردین ۱۳۹۸، ۱۵:۳۸
کد خبر: 83276291
T T
۰ نفر
وام خارجی، گزینه نھایی پاكستان برای درمان اقتصاد بیمار كشور

اسلام آباد - ایرنا - وزیر دارایی پاكستان كه این روزھا برای مذاكرات با نھادھای بین المللی مالی از جمله صندوق جھانی پول در آمریكا بسر می برد، از توافق نھایی با صندوق جھانی پول برای دریافت وام جدید خبر داد.

به گزارش روز شنبه ایرنا، رسانه ھای پاكستانی گزارش دادند: 'اسد عمر' طی روزھای گذشته با مقامات ارشد بانك جھانی و صندوق بین المللی پول دیدار و مذاكرات مفصلی درخصوص برنامه دریافت وام خارجی جدید انجام داد.
وی طی گفت وگو با خبرنگاران در سفارت پاكستان در واشنگتن گفت: پاكستان برای درمان اقتصاد بیمار كشور با نھادھای جھانی پولی و مالی به توافق رسیده و دریافت وام جدید تقریبا نھایی شده است.
اسد عمر اظھار داشت: طرفین به توافق اصولی دست یافته اند و برای نھایی ساختن وام خارجی، یك تیم كارشناسی از صندوق بین المللی پول تا روزھای آینده به اسلام آباد سفر خواھد كرد.
گفته می شود ھدف از مذاكرات اخیر وزیر دارایی پاكستان در واشنگتن دریافت چند میلیارد دلار وام از صندوق بین المللی پول با بازپرداخت سه ساله است.
وزیر اطلاع رسانی پاكستان اخیرا با اشاره به افزایش چشمگیر بدھی ھای خارجی این كشور، اعلام كرد: بدھی ھای پاكستان بین سال ھای 2008 تا 2018 از 37 میلیارد دلار به میزان 60 میلیارد دلار افزایش یافت و مجموع آن به 97 میلیارد دلار رسید.
این در حالی است كه دولت پاكستان با توجه به كسری مالی و بحران اقتصادی خود به رغم مخالفت جناح سیاسی و اقتصادی این كشور، برای دریافت وام جدید مجبور به مراجعه به صندوق بین المللی پول شد.
از سوی دیگر كاهش ارزش واحد پولی پاكستان موجب افزایش مشكلات اقتصادی و تورم بیشتر در این كشور شده است.
جناح مخالف دولت پاكستان مدعی است كه دولت این كشور كاهش ارزش واحد پولی خود را طبق خواسته صندوق بین المللی پول انجام داده و قرار است در هفته های آتی این ارزش بیش از این كاهش یابد.
دولت كنونی پاكستان به نخست وزیری عمران خان پس از اینكه زمام امور را به دست گرفت، با بحران كمبود منابع مالی و ارزی روبروست.
دولت اسلام آباد همچنین باید میلیاردها دلار از بدهی های خارجی خود را تا پایان سال میلادی جاری به نهادهای بین المللی مالی بپردازد.
آساق*274**1663**