۲۴ فروردین ۱۳۹۸، ۱۶:۵۳
کد خبر: 83276431
T T
۰ نفر

98 پرونده اسباب‌بازی مجوز گرفتند

۲۴ فروردین ۱۳۹۸، ۱۶:۵۳
کد خبر: 83276431
98 پرونده اسباب‌بازی مجوز گرفتند

تهران- ایرنا- در هشتمین كمیسیون دبیرخانه شورای نظارت بر اسباب‌بازی، ثبت طرح و صدور مجوز 98 نمونه كلید خورد تا معرفی طراحان اسباب‌بازی به جامعه تولید كنندگان، سرآغاز كار جدید و افزایش تولیدات ارزنده داخلی در كشور باشد.

به گزارش روز شنبه گروه علمی ایرنا از كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان، در این كمیسیون كه اسفند سال 1397 برگزار شد، از میان پرونده‌های ثبتی، 88 اسباب‌بازی از نظر ثبت بلامانع تشخیص داده شد و10 مورد نیز مجوز تولید دریافت كرد.
بر اساس این گزارش، پرونده‌های متقاضی مجوز تولید در این كمیسیون از نظر گروه‌بندی اسباب‌بازی‌ها، یك سرگرمی در گروه فكری و چهار نمونه آموزشی و كمك‌آموزشی و پنج اسباب‌بازی در گروه حركتی مهارتی قرار داشت.
هم‌چنین نمونه‌های خواستار ثبت از نظر گروه بندی اسباب‌بازی‌ها، 2 مورد در گروه حركتی مهارتی، 7 سرگرمی در گروه آموزشی و كمك‌آموزشی، 12 اسباب‌بازی فكری و 69 پرونده در گروه فرهنگی‌هنری است.
در مجموع در سال 1397 تعداد 358 پرونده مجوز ثبت و 108 نمونه مجوز تولید در 6 گروه حركتی مهارتی، آموزشی و كمك‌آموزشی، فكری، فرهنگی‌-هنری، كمك درمانی و الكترونیكی و رایانه‌ای از شورای نظارت اسباب‌بازی دریافت كردند.
دبیرخانه شورای نظارت با توجه به سیاست‌های حمایتی و هدایتی و به منظور معرفی ایده‌ها، طرح‌ها و تولیدات داخلی و اسباب‌بازی‌های جدید و در سال حمایت از تولید ملی و كالاهای ایرانی اقدام به تهیه فهرستی از اسباب بازی‌های جدید برای آگاهی جامعه صنعت اسباب‌بازی كرده است كه از طریق رسانه‌های جمعی در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌گیرد.
هدف از این كار، معرفی طراحان اسباب‌بازی به جامعه تولیدكنندگان است تا سرآغاز كار جدید و افزایش تولیدات ارزنده داخلی در كشور باشد، امری كه با توجه به رهنمودهای مقام معظم رهبری مبنی بر لزوم افزایش ابتكارات تولیدكنندگان، استقلال اقتصادی و افزایش ثروت ملی باید بیشتر مدنظر قرار گیرد.

**ایده‌های آزاد و خلاق زمینه‌ساز تولید اسباب‌بازی‌های بومی است
«امیرحسن سلام‌زاده» معاون سابق مركز سرگرمی‌های سازنده كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان، طراحی بر اساس نیازهای بومی بر اساس ایده‌پردازی خلاق را اولین گام در تولید محصول بومی دانست و گفت: ایده‌های آزاد، فارغ از تعامل‌های سازمانی و شركتی و با نگاهی متكثر می‌تواند به طراحی محصولات بكر داخلی و تنوع بخشیدن به حوزه تولید بیانجامد.
سلام‌زاده با اشاره به برگزاری رویداد ملی ایده آزاد در اسباب‌بازی یادآور شد: ناگفته پیداست كه سرمایه‌گذار، خواهان طرح‌های نویی است كه ارزش و قابلیت سرمایه‌گذاری (به دلیل قابلیت ایجاد سود و بازگشت سرمایه) را داشته باشد و خریدار نیز به‌دنبال طرح‌های جدید و متنوع است.
این طراح و كارشناس اسباب‌بازی ظرفیت‌های صنعت اسباب‌بازی را در ایران نسبت به بسیاری از كشورهای خاورمیانه بسیار بالا عنوان كرد و در عین حال تاكید كرد: به طور كلی در ایران، صنعت اسباب‌بازی، مشابه صنایع كشورهای پیشرفته و مطابق با مفهوم صنعت هنوز شكل نگرفته و فاصله زیادی با آن‌ها به‌ویژه در زمینه تجهیزات تولید و طراحی داریم.
سلام‌زاده معتقد است: برای پیشرفت این صنعت باید بخش دولتی تكلیف خود را با مساله اسباب‌بازی به‌عنوان كالا و حامل فرهنگی روشن و با آن مانند سایر كالاهای فرهنگی مثل كتاب برخورد كند.
این كارشناس ارشد رشته طراحی صنعتی گفت: در قدم‌های بعدی، باید ارتباط موثری بین بخش‌های مختلف و بازیگران حوزه تولید اسباب‌بازی نظیر ایده‌پردازان، طراحان، سرمایه‌گذاران، صنعت‌گران و توزیع كنندگان برقرار شود و متولی اصلی این مهم بی‌تردید دولت به‌ویژه وزارت‌خانه‌های صنعت، معدن و تجارت و فرهنگ و ارشاد اسلامی است.
به گفته وی تسهیلات دولتی مانند معافیت‌های مالیاتی و تسهیل واردات تجهیزات از مهم‌ترین موارد است و در نهایت ارتباط توزیع‌كنندگان با مصرف‌كنندگان داخلی و كشورهای همجوار بسیار مهم است.
این كارشناس تولید اسباب‌بازی در پایان در مورد مشكلات صنعت اسباب‌بازی عنوان كرد: عمده مشكل، عدم هماهنگی بخش‌های دولتی و خصوصی با یكدیگر و فعالان حوزه اسباب‌بازی با همدیگر است. همچنین روشن نبودن تكلیف اسباب‌بازی در حوزه محصولات و كالاهای فرهنگی، اهم خلاءهای موجود در این زمینه محسوب می‌شود.
دومین رویداد ملی ایده آزاد توسط اداره كل سرگرمی‌های سازنده و بازی‌های رایانه‌ای كانون و با همكاری شورای نظارت بر اسباب‌بازی برگزارشده است و نشست اولیه این رویداد ملی روز ۲۵ فروردین ۱۳۹۸ در سالن كنفرانس مركز آفرینش‌های فرهنگی هنری كانون از ساعت ۱۴ تا ۱۸ با حضور ۴۲ منتخب برگزار می‌شود.
علمی*9294*1485
۰ نفر