۲۵ فروردین ۱۳۹۸، ۱۰:۳۶
کد خبر: 83277170
T T
۰ نفر
مقام سازي پنج هزار واحد مسكوني مركزي در دستور كار قرار گيرد

اراك - ايرنا - استاندار مركزي گفت: مقاوم سازي پنج هزار واحد مسكوني در اين استان در برابر حوادث غيرمترقبه در دستور كار دستگاه هاي متولي قرار گيرد.

به گزارش ايرنا، سيد«علي آقازاده» روز يكشنبه در سالروز تاسيس بنياد مسكن انقلاب اسلامي در ديدار با مديركل و كاركنان اين بنياد در استان مركزي افزود: امسال بايد از توان و امكانات استان براي مقاوم سازي منازل روستايي با كمك تسهيلات بانكي با هدف جلوگيري از خسارت احتمالي در حوادث استفاده شود.
وي اظهار داشت: منازل مسكوني در روستاهاي ساوه، خمين، خنداب، شازند و زرنديه به صورت ويژه نياز به مقاوم سازي دارد كه اين مهم بايد در سال جاري در اولويت مجموعه بنياد مسكن و دستگاه هاي ذيربط قرار گيرد.
آقازاده ادامه داد: بنياد مسكن انقلاب اسلامي به عنوان نماينده دولت در روستاها خدمات مطلوبي در كمك به آسيب ديدگان در حوادث طبيعي ارايه داده كه اين زحمات قابل تقدير است.
استاندار مركزي گفت: بنياد مسكن انقلاب اسلامي به فرمان امام راحل براي ساخت خانه ويژه محرومان تاسيس شد كه اكنون با توسعه دامنه فعاليت اين نهاد مقدس، خدمات متنوعي به اهالي ساكن روستاها عرضه مي شود.
آقازاده افزود: كشور ما از سيل و زلزله مستثني نيست و كمك به كاهش خسارت در بلاياي طبيعي به وظايف اين نهاد مقدس افزوده است.
وي اظهار داشت: بنياد مسكن انقلاب اسلامي علاوه بر اين خدمات، با بهسازي در روستاها و ايجاد انگيزه از مهاجرت آنان جلوگيري و زمينه مهاجرت معكوس را محقق مي كند.
استاندار مركزي گفت: بنياد مسكن انقلاب اسلامي يكي از نهادهاي مقدس است كه خدماتش در روستاها اعتماد ساز است.
آقازاده با يادآوري سيل در آغاز سال جديد افزود: تجاوز به حريم و بستر رودخانه ها منجر به بروز سيل در برخي استان هاي كشور شد و در طول سال هاي اخير در بستر رودخانه هاي ساخت وسازهايي انجام شد و بالاخره رودخانه جواب اين تجاوز به حريم خود را با طغيان داد.
وي اظهار داشت: با همه خسارت هايي كه در استان هاي سيل زده به وجود آمد تلفات انساني سيل در حداقل ممكن بود و اين مهم؛ موفقيتي براي ستاد مديريت بحران كشور است.
استاندار مركزي گفت: هرچند در حادثه شيراز تلفات انساني به وجود آمد اما بايد تلاش شود با كسب تجربه از بروز اين چنين حوادثي در سال هاي آتي جلوگيري شود.
آقازاده افزود: بنياد مسكن انقلاب اسلامي با مديريت مطلوب توانسته فرهنگ ساخت منازل مقاوم روستايي را هدفگذاري كند و در صورتي كه اين مهم در شهرها و ساير بخش هاي توسعه يابد، كمتر شاهد خسارت در بلاياي طبيعي و حوادث ناشي از سيل خواهيم بود.
وي اظهار داشت: بسيج مردمي در كمك به مردم سيل زده و حضور دستگاه هاي اجرايي در مناطق موجب شد تا مردم آسيب ديده از نظر روحي خود را تنها ندانند و استان مركزي نيز به عنوان استان معين مناطق سيلزده خدمات مطلوبي ارايه كرده است.
استاندار مركزي گفت: كاهش خسارت، آبادكردن روستاها، توسعه گردشگري از اهداف مقاوم سازي مسكن هاي روستايي است.
مديركل بنياد مسكن انقلاب اسلامي استان مركزي نيز گفت: مقاوم سازي 38 هزار واحد مسكوني روستايي با سه هزار و 560 ميليارد ريال اعتبار در استان آغاز شده است كه براي 32 هزار واحد از اين تعداد، پايان كار صادر شده است.
«محمدرضا رضافرح» افزود: لازم است كارگروهي براي توسعه مقاوم سازي منازل روستايي در استان تشكيل و پنج هزار واحد مسكوني در طول 10 سال آتي در استان مقاوم سازي شود.
وي اظهار داشت: بيمه واحدهاي مسكن روستايي و شهرهايي با جمعيت بالاي 25 هزار نفر در استان درحال اجرا است و هرسال 10 هزار واحد مسكوني تحت پوشش بيمه قرار مي گيرد.
مديركل بنياد مسكن انقلاب اسلامي استان مركزي گفت: تامين مسكن براي 45 خانواده با 2 معلول در تفاهمنامه بين بنياد مسكن و بهزيستي عملياتي شده است.
رضافرح افزود: ساخت پنج هزار و 600 واحد براي نيازمندان، بهره برداري از 528 واحد، ساخت 9 هزار مسكن مهر، مطالعه و اجراي بافت باارزش، اجراي طرح هادي روستايي، آسفالت معابر، صدور سند مالكيت و واگذاري زمين از ديگر خدمات بنياد مسكن انقلاب اسلامي در استان مركزي است.
368 هزار و 958 نفر در يك هزار و 65 روستاي استان مركزي سكونت دارند.
27 شهر با جمعيت زير 25 هزار نفر در استان مركزي وجود دارد.
6991/3075