۲۵ فروردین ۱۳۹۸، ۱۱:۵۸
کد خبر: 83277344
T T
۰ نفر

گيلان بالاترين نرخ تورم كشور در اسفندماه را داشت

۲۵ فروردین ۱۳۹۸، ۱۱:۵۸
کد خبر: 83277344
گيلان بالاترين نرخ تورم كشور در اسفندماه را داشت

رشت - ايرنا - معاون آمار و اطلاعات سازمان مديريت و برنامه ريزي گيلان با اشاره به آمار منتشر شده از سوي مركز آمار ايران گفت: گيلان با رتبه بيست و پنجم بين 31 استان كشور، داراي بالاترين نرخ تورم در اسفندماه بوده است.

گزارش روز يكشنبه روابط عمومي سازمان مديريت و برنامه ريزي گيلان به ايرنا حاكيست؛ وحيد طيفوري افزود: مركز آمار ايران جهت محاسبه تغييرات قيمت كالاها و خدمات مصرفي خانوارها با جمع‌آوري اطلاعات قيمت كالا و خدمت عرضه شده به منظور مصرف نهايي خانوار نسبت به محاسبه شاخص قيمت بر اساس ميانگين وزني قيمت كالاهاي مختلف اقدام مي‌كند.
وي ادامه داد: براساس شاخص قيمت بدست آمده؛ سه نوع نرخ تورم شامل نرخ تورم كل (مقايسه تغيير قيمت 12 ماهه اخير نسبت به مدت مشابه) جهت برنامه‌ريزي و سياستگذاري‌هاي كلان، نرخ تورم نقطه به نقطه (مقايسه تغيير قيمت ماه اخير نسبت به ماه مشابه سال قبل) جهت تبيين وضعيت تغيير قيمت و شوك‌هاي قيمتي در كوتاه مدت و نرخ تورم ماهانه (مقايسه تغيير قيمت ماه اخير نسبت به ماه قبل) جهت پيش‌بيني روند آتي نرخ تورم محاسبه مي‌شود و لازم است متناسب با هر هدف نرخ تورم مورد نظر مورد استفاده قرارگيرد.
طيفوري با بيان اينكه نرخ تورم كل كشور و استان گيلان در اسفند‌ماه به ترتيب 26.9 و 24.2 درصد مي‌باشد، افزود: گيلان در اين ماه، بين 31 استان، داراي رتبه بيست و پنجم بالاترين نرخ تورم كشور است.
وي با بيان اينكه بالاترين نرخ تورم كشور مربوط به استان ايلام 31.7 درصد و كمترين مقدار مربوط به استان كرمان با 21.6 درصد بوده ، خاطرنشان كرد: همچنين چهار استان مجاور يعني قزوين، زنجان، مازندران و اردبيل به‌ترتيب داراي رتبه‌هاي هجدهم، بيستم، بيست و سوم و بيست و هفتم و استان ساحلي گلستان داراي رتبه شانزدهم بالاترين نرخ تورم كشور هستند.
طيفوري اضافه كرد: نرخ تورم گروه عمده خوراكي‌ها، آشاميدني‌ها و دخانيات كشور و گيلان به ترتيب 38.2و 35.5 درصد ( 38 و دو دهم و 35 و نيم درصد) نرخ تورم گروه عمده كالاهاي غيرخوراكي ‌و خدمات كشور و گيلان به ترتيب 22.4 و 20.3 درصد ( 22 و چهار دهم و 20 و سه دهم درصد) بوده است.
معاون آمار و اطلاعات سازمان مديريت و برنامه‌ريزي گيلان در خصوص نرخ تورم شهري گفت: اين نرخ در كل كشور و استان در اسفند‌ماه به ترتيب 26.6 و 24.2 درصد ( 26 و شش دهم و 24 و دو دهم درصد ) مي‌باشد.
وي به نرخ تورم روستايي نيز اشاره و تصريح كرد: اين نرخ در كل كشور و استان در اسفند‌ماه به ترتيب 28.1 و 24.1 درصد( 28 و يك دهم و 24 و يك دهم) درصد بوده است.
طيفوري همچنين مقدار تغييرات تورم نقطه‌به‌نقطه اسفندماه سال گذشته را در كشور و استان به ترتيب برابر با 47.5 و 45.2 درصد ( 47 و نيم و 45 و دو دهم درصد) اعلام كرد.
وي اظهار داشت: بررسي تغييرات شاخص قيمت اسفند‌ماه نسبت به بهمن ماه گذشته نشان مي‌دهد كه مقدار تغييرات تورم ماهانه در كشور برابر 3.9 درصد ( سه و 9 دهم) و استان برابر با 4.1 درصد (چهار و يك دهم درصد) بوده است.
7296/2007