۲۵ فروردین ۱۳۹۸، ۱۳:۲۵
کد خبر: 83277541
T T
۰ نفر

زنگ خطر دفع غیربهداشتی پسماند در طبیعت ایلام

۲۵ فروردین ۱۳۹۸، ۱۳:۲۵
کد خبر: 83277541
زنگ خطر دفع غیربهداشتی پسماند در طبیعت ایلام

ایلام - ایرنا - عدم رعایت مسائل پسماند در اكثر شهرهای ایلام باعث شده علاوه بر چهره زشت شهرهای استان، طبیعت زیبا و محیط زیست نیز در خطر نابودی باشد.

به گزارش ایرنا، ایلام استانی كوهستانی و دارای طبیعتی چشم نواز است كه 640 هزار جنگل دارد كه اغلب آنها را درختان بلوط تشكیل می دهد، بطور قطع اگر مسائل زیستی محیطی مثل مدیریت زباله ‌ها و پسماند به خوبی مدیریت نشود فاجعه‌ای بزرگ در طبیعت بكر استان رقم خواهد خورد.
آنچه هم اكنون در بیشتر روستاهای و شهرهای استان ایلام مشاهده می‌شود عدم مدیریت صحیح دفع پسماند است كه بیشتر زباله‌ها در اطراف و خارج از شهرها در طبیعت رها شده است.
این مسئله علاوه بر تهدید جدی برای سلامت مردم روستاها و شهرهای استان، موجب آلودگی خاك، آب و طبیعت استان شده و اگر راهكاری جدی برای آن در نظر گرفته نشود، در آینده خسارت‌های جبران ناپذیری به استان وارد خواهد كرد.
هم اكنون طبق آمار روزانه بیش از 600 تن زباله در مناطق شهری و روستایی استان ایلام تولید می شود كه افزون بر 2 تن از این میزان مربوط به زباله های بیمارستانی است.

** طبیعت، محل‌های دفن زباله‌ها در ایلام
یكی از كارشناسان مسائل زیستی محیطی در ایلام در این ارتباط به خبرنگار ایرنا گفت: متأسفانه آنچه در شهرها و به خصوص روستاهای استان ایلام مشاهده می‌شود، پسماندها رها شده در طبیعت استان بدون هیچ گونه دفن اصولی است.
جهانبخش كریمیان تصریح كرد: حجم تولید پسماند رها شده در اطراف شهرها و روستاها استان بسیار بالاست و حتی گاهی شاهد آتش زدن این پسماند هستیم كه آلودگی‌ها را چند برابر می‌كند.
وی افزود: هیچ یك از روش‌های نوین برای مدیریت پسماند شامل تفكیك، دفن اصولی، استفاده از خودروهای مخصوص زباله و … در استان استفاده نمی‌ شود.
این كارشناس مسائل محیط زیست یادآور شد: در كنار جاده‌های روستایی استان ایلام جایگاه مخصوصی برای دفع اصولی زباله مشاهده نمی‌شود و همین عامل تهدید بزرگی برای سلامتی مردم و محیط زیست و گونه‌های جانوری و گیاهی است.
كریمیان گفت: هم اكنون 80 درصد زباله های تولید شده در استان ایلام بصورت غیربهداشتی و غیراصولی دفع می شوند كه خطری بزرگ برای مردم و طبیعت ایلام محسوب می شود چراكه تنها سه درصد زباله ها در ایلام بازیافت می شوند.
طبق اعلام كارشناسان سرانه تولید زباله كشور در شبانه روز 600 گرم است در حالی كه این میزان در ایلام با 800 گرم بالاتر از میانگین كشوری است.

** پسماند بزرگترین مشكل زیست محیطیی در ایلام است
مدیركل محیط زیست استان ایلام نیز در این ارتباط در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: مشكل عمده ای كه استان ایلام به لحاظ محیط زیست وجود دارد، بحث پسماند است.
سید اسدالله هاشمی افزود: متأسفانه ایلام یكی از استان‌هایی است كه هم حجم تولید پسماند آن بالا بوده و در در كنار آن مدیریت پسماند صحیح ، اصولی و بهداشتی وجود ندارد.
وی با اشاره به اینكه به منظور جلوگیری از پراكندگی مكان ‌های دفن زباله، باید كارگروه‌های مدیریت پسماند در اسرع وقت نسبت به انتخاب یك مكان برای دفن پسماندهای عادی مناطق استان اقدام كنند، اظهار داشت: مسئله پسماند از اولویت‌های محیط زیست استان است و در این راستا تعدادی از شهرداران استان را به دلیل عدم جمع آوری، حمل و دفن اصولی پسماندهای شهری به مراجع قضائی معرفی شده اند.
هاشمی گفت: مدیریت پسماند در شهرها به عهده شهرداران و در روستاها به عهده دهیاران و غیر از آن به عهده بخشداران است، حتی شهر ایلام كه به عنوان مركز استان شناخته می‌شود، وضعیت پسماند آن بسیار نابسامان است.
مدیركل محیط زیست ایلام بیان داشت: محیط زیست استان از جایگاه قانونی خود در برخورد با متخلفان و آلوده‌كنندگان محیط زیست استفاده می‌كند چراكه هرگونه تهدید علیه بهداشت عمومی قابل چشم پوشی نیست.
هاشمی عنوان كرد: شهرداری ‌ها باید با استفاده از روش‌های نوین مدیریت پسماند و استفاده از خودروهای مخصوص حمل زباله و پیگیری ایجاد كارخانه كمپوست در استان و فرهنگ سازی جهت اجرای برنامه تفكیك از مبدأ و استانداردسازی مراكز دفن، شرایط مدیریت پسماندها را بهبود بخشند.

** دفع غیر بهداشتی پسماندهای عفونی و پزشكی در ایلام
وی ادامه داد: مشكل دیگری كه استان ایلام به لحاظ محیط زیست دارد، دفع غیر اصولی پسماندهای عفونی یا پزشكی است كه به مسئولان مربوطه تذكرات لازم داده شده است.
هاشمی عنوان كرد: دستور كار اصلی محیط زیست این است كه پسماند استان و به خصوص پسماند پزشكی را مدیریت كند زیرا كه در شأن مردم ایلام نیست كه این پسماندها در طبیعت رها شود.
مدیركل حفاظت محیط زیست ایلام تصریح كرد: پسماندهای عفونی تولید شده در بیمارستان‌ها باید از محل تولید، ابتدا بی خطرسازی و سپس سایر فرآیندها انجام شود، بر اساس قانون مدیریت پسماندها، تمامی مراكز تولید زباله‌های عفونی از جمله بیمارستان‌ ها ملزم به نصب و راه اندازی دستگاه‌ های بی خطرساز در محل مراكز خود هستند.
مدیركل محیط زیست ایلام با اشاره به اینكه كارخانه بازیافت یكی از حلقه‌های مفقود مدیریت پسماند شهری در ایلام است، یاداور شد: امیدواریم با احداث و راه‌اندازی طرح بازیافت و كمپوست زباله، مشكل پسماندهای شهر ایلام و شهرستان‌های اطراف مرتفع شود.
هاشمی گفت: این مسئله باعث شده كه آلودگی خاك و منابع آب‌های زیرزمینی سطحی در استان به وجود آید و با آتش زدن آنها گازهایی آزاد شود كه سرطان زا و خطرناك هستند.
وی اضافه كرد: مسئله پسماندها برای مردم ایجاد آلودگی می‌كند، شهرداران به موازات كارهای عمرانی باید مدیریت پسماند را نیز انجام دهند چراكه دولت بودجه‌هایی را در اختیار آنها قرار داده است.
وی افزود: نباید حفظ محیط زیست اولویت‌های سوم و چهارم شهرداران باشد، در سطح نظام محیط زیست یكی از اولویت‌های اصلی كشور است.
استان ایلام 20 هزار كیلومتر مربع گستره دارد كه از این مقدار 87 درصد را جنگل و مرتع تشكیل می دهد.
145 گونه درخت و درختچه در ایلام شناسایی شده كه 90 درصد آن را درختان بلوط، 6 درصد پسته وحشی (بنه) و بقیه را گونه های مختلط تشكیل داده است.
7177/6119