۲۵ فروردین ۱۳۹۸، ۱۸:۳۳
کد خبر: 83278072
T T
۰ نفر
توسعه تولید و صادرات راهبرد نجات فرش دستباف خراسان رضوی

مشهد- ایرنا- دست اندركاران حوزه فرش دستباف مهمترین راهبرد برون رفت از مشكلات در این حوزه را توسعه تولید و راهیابی فرش ایرانی به بازار كشورهای جدید می دانند.

پارسال در پی نوسان نرخ ارز، تولید فرش دستباف با فراز و نشیبهایی همراه بود. از یك سو قیمت مواد اولیه به سبب وارداتی بودن آنها و تاثیر نرخ ارز به یك باره جهش یافت كه با تدبیر دولت و اختصاص ارز 4200 تومانی به این گونه مواد تا حدی مشكل در این بخش مدیریت شد.
از سوی دیگر نوسان نرخ ارز و كاهش ارزش پول ملی، صادرات فرش دستباف را در سال گذشته نسبت به سالهای پیشتر با رشد قابل توجهی مواجه كرد و فرصتهای جدیدی را برای صادركنندگان فرش ایرانی به منظور شناسایی بازارهای جدید به وجود آورد.
با این حال پیش بینی كارشناسان اقتصادی از سال 1398 گویای سالی سخت برای اقتصاد است و در این شرایط، سیاست مدیران و فعالان بخش خصوصی حوزه فرش دستباف معطوف به توسعه تولید و صادرات شده است.

* فرش دستباف خراسان
فرش دستباف، تاریخی كهن در خراسان رضوی دارد و همواره نام این سرزمین با تار و پود، نقش و رنگ زیبا و منحصر به فرد فرش عجین بوده چنانكه امروزه نیز نام فرش خراسان را در طرحها و نقشهای جدید می توان از گوشه و كنار جهان شنید.
حتی قالیبافان این سرزمین به واسطه تواناییهایی كه داشته اند پا را از طرحهای رایج همیشگی فراتر نهاده و به سمت تولید فرشهای بزرگ و تابلوفرش رفته اند كه مشتریان مشتاقی در كشورهای مختلف پیدا كرده است.
رئیس اتحادیه صادركنندگان و تولیدكنندگان فرش دستباف خراسان رضوی به خبرنگار ایرنا گفت: امسال اولویت اصلی تولیدكنندگان و صادركنندگان فرش دستباف در این استان توسعه تولید است و این مهم نیازمند باز كردن گرههایی است كه تنها با دست دولت گشوده می شود.
هادی مخملی افزود: ظرفیتهای زیادی در بخش تولید فرش در خراسان رضوی وجود دارد و این ظرفیتها از طرح و نقشه گرفته تا كارآفرین و متخصص می تواند به صورت حداكثری در اختیار تولید قرار گیرد.
وی ادامه داد: قالیبافان و كارآفرینان حوزه فرش دستباف خراسان رضوی تاكنون به موفقیتهای زیادی در عرصه تولید و صادرات دست یافته اند و در صورتی كه نهادهای دولتی آنان را همراهی كنند موفقیتهایشان در این بخش بیشتر نیز خواهد شد.
رئیس اتحادیه صادركنندگان و تولیدكنندگان فرش دستباف خراسان رضوی گفت: مشكل اصلی كارآفرینان حوزه فرش خراسان رضوی این است كه همه فشارهای توسعه تولید بر دوش تولیدكنندگان قرار می گیرد در صورتی كه بخش اعظم این فشارها باید از سوی نهادهای دولتی برطرف شود.
وی افزود: مشكل دوم تولیدكنندگان فرش دستباف استان، تسهیلات بانكی است كه میزان و نرخ سود آن به هیچ وجه برای تولیدكننده توجیه اقتصادی ندارد.
مخملی پیشنهاد كرد كه مسئولان بخشی از اعتبارات كمكهای فنی و اعتباری خراسان رضوی را به تولیدكنندگان فرش دستباف اختصاص دهند تا آنها بتوانند مشكل كمبود نقدینگی برای توسعه تولید را حل كنند.
وی ادامه داد: برخی تولیدكنندگان و صادركنندگان فرش دستباف خراسان رضوی موفق شده اند در كشورهای دیگر مانند قطر شعبه ای برای تولید و عرضه ایجاد كنند و توسعه این روند نیازمند همیاری دولت برای بسترسازی تولید محصولات بازارپسند و كمك به صادرات فرش است.
رئیس اتحادیه صادركنندگان و تولیدكنندگان فرش دستبافت خراسان رضوی گفت: لازم است مشوقهای صادراتی به صادركنندگان فرش پرداخت و از سوی دیگر عوامل بازدارنده صادرات فرش هم برداشته شود.
مخملی افزود: تاكنون مركز ملی فرش ایران اقدامات خوبی برای بسترسازی توسعه صادرات انجام داده است با این حال افزایش اعزام هیاتهای تجاری در حوزه فرش به خارج از كشور یا حضور تولیدكنندگان در نمایشگاههای خارجی می تواند در حوزه صادرات فرش موثر باشد.
وی توسعه قالیبافی را بهترین شغل برای ساكنان مناطق كم برخوردار و روستائیان ذكر و بیان كرد: راه اندازی شهرك قالی شویی در انتهای شهرك شهید رجایی مشهد و ساماندهی برخی از رسته های فرش دستباف از دیگر اقدامات برای توسعه تولید فرش است.
او ادامه داد: در صورتی كه دولت معافیتهای مالیاتی را برای تولیدكنندگان فرش دستباف در نظر گیرد انگیزه لازم ایجاد می شود تا سرمایه های اصلی فرش دستباف جذب كارگاههای تولیدی شود.
رئیس اتحادیه صادركنندگان و تولیدكنندگان فرش دستبافت خراسان رضوی با تاكید بر این كه هیچ فعالیت اقتصادی در كشور بدون حمایت دولت، تسهیلات صادراتی و افزایش مشوقها رونق نمی گیرد افزود: در صورتی كه ذخایر تولیدی و صادراتی فرش دستباف تقویت شود این كالا می تواند آینده ساز اقتصاد كشور باشد

* برنامه دولت برای رونق تولید فرش
رئیس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی هم به خبرنگار ایرنا گفت: سال گذشته تحریمها و نوسانات نرخ ارز بر تولید و صادرات فرش در خراسان رضوی تاثیر گذاشت به طوری كه منجر به كاهش میزان صادرات در حوزه برخی بازارها مانند آمریكا، بروز مشكلات مربوط به امور بانكی و نقل و انتقال وجوهات شد.
مهدی كلالی افزود: پارسال 15 هزار و 876 كیلوگرم فرش به ارزش یك میلیون و 45 هزار و 840 دلار از خراسان رضوی صادر شد كه نسبت به سال 96 در ارزش صادراتی بیش از 100 درصد افزایش داشت.
وی ادامه داد: افزایش نرخ ارز طی سال گذشته منجر به افزایش قیمت مواد اولیه وارداتی برای تولید فرش نظیر ابریشم شد و قیمت تمام شده تولید فرش صادراتی را تا 20 درصد افزایش داد.
رئیس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: از سوی دیگر افزایش نرخ ارز را می توان به عنوان یك فرصت برای حوزه فرش در نظر گرفت به این صورت كه رغبت صادركنندگان را برای افزایش صادرات بیشتر كرده است.
كلالی افزود: پارسال به منظور حمایت از بخش تولید 44 میلیارد و 110 میلیون ریال تسهیلات به 621 طرح ارائه شده توسط 553 نفر به صورت مستقل در استان پرداخت شد.
وی ادامه داد: بر اساس طرح پشتیبانی از حوزه تولید فرش در خراسان رضوی 100 كارگاه در استان ایجاد شد و در این راستا 40 میلیارد و 600 میلیون ریال به 159 طرح ارائه شده از سوی 656 نفر پرداخت شد.
رئیس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: پارسال مجوز برای راه اندازی هشت فقره كارگاه غیرمتمركز با اشتغالزایی برای 150 نفر در استان صادر و مجوز 17 فقره كارگاه با اشتغالزایی برای 340 نفر تمدید شد.
كلالی به مشكل بیمه قالیبافان هم اشاره و بیان كرد: با پیگیریهای مركز ملی فرش ایران و اختصاص ردیف بودجه توسط مجلس شورای اسلامی كه به میزان 18 هزار میلیارد ریال در سال جاری است مشكل بیمه قالی بافان بر طرف می شود.
او ادامه داد: همزمان با این موضوع، براساس توافق به عمل آمده مركز ملی فرش ایران با صندوق بیمه عشایری، روستایی و كشاورزان، هم اینك امكان بهره مندی قالی بافان از بیمه وجود دارد.
وی گفت: آموزش قالیبافان، طراحان و مدیران كارگاهها و شركتهای تولیدی، فراهم آوردن زمینه افزایش تعداد كارگاههای متمركز و غیرمتمركز تولید فرش، فراهم آوردن زمینه افزایش صادرات این محصول در بازارهای جدید از جمله روسیه، چین، آفریقا و كشورهای عربی از مهمترین راهبردها برای رونق تولید فرش دستباف خراسان رضوی در سال 1398 است.
1922/7489