۲۶ فروردین ۱۳۹۸، ۱۰:۳۷
کد خبر: 83278711
T T
۰ نفر
احداث خزانه ايستگاهي براي پرورش نشاء

رشت - ايرنا - مدير زراعت سازمان جهاد كشاورزي گيلان به برنج كاران توصيه كرد كه حتماً براي پرورش نشاء اقدام به احداث خزانه ايستگاهي كنند.

اكبرزاده روز دوشنبه در گفت وگو با ايرنا با توصيه به اين امر، خزانه ايستگاهي را جوي پشته اي ذكر كرد و ادامه داد: اين خزانه، خزانه ايست متناسب با شيب زمين و حداكثر تا 15 متر طول با عرض حدود دو متر كه فاصله دو پشته خزانه از هم 30 سانتيمتر باشند (جوي آبي به طول پشته ها و به عرض 30 سانتيمتر و عمق 15 سانتيمتر).
وي اظهار داشت: سطح مفيد خزانه جوي پشته اي براي يك هكتار زمين اصلي تا 200 مترمربع توصيه مي شود ضمن اينكه رطوبت لازم بايد حتماً از طريق نشت آب جوي ها تامين شده و نياز به آبياري غرقابي نبوده و در روزهاي آخر خزانه قبل از انتقال نشاء به زمين اصلي، بايد سطح خزانه غرقاب باشد تا كندن نشاء به سهولت انجام پذيرد.
وي در مورد ميزان بذر در هكتار گفت: در خزانه ايستگاهي حدود 40 كيلوگرم بذر خشك و يا 50 كيلوگرم بذر جوانه دار توصيه مي شود ضمن آنكه بطوركلي استفاده از نايلون به منظور پيش رس نمودن نشاء و جلوگيري از خطرات ناشي از سرماي بهاره مهم است.
به گفته اكبرزاده، با گذاشتن دماسنج معمولي در زير نايلون و در وسط ارتفاع تونل و يا استفاده از دماسنج ليزري مي توان درجه حرارت فضاي داخل خزانه را كنترل كرد و درصورت افزايش دماي داخل تونل خزانه با كنار زدن قسمتي از نايلون بخصوص در هواي آفتابي، مي بايست از افزايش درجه حرارت زير پوشش نايلوني جلوگيري به عمل آيد.
وي مناسب ترين درجه حرارت رشد و نمو گياه در خزانه را تا پنج روز اول طي روز 30 تا 32 درجه سانتيگراد و طي شب 20 تا 25 درجه سانتيگراد، از روز ششم تا پانزدهم طي روز 20 تا 25 درجه سانتيگراد و طي شب 15 تا 20 درجه سانتيگراد و از روز پانزدهم تا بيستم طي روز 20 درجه سانتيگراد و شب 12 تا 15 درجه سانتيگراد ذكر كرد.
مدير زراعت سازمان جهاد كشاورزي گيلان يادآور شد: از پنج تا هفت روز قبل از نشاء كاري پوشش پلاستيك خزانه برداشته شود؛ در طول دوره خزانه و در تمام روزهايي كه هوا آفتابي بوده، بايد قسمتي از نايلون تونل ها برداشته شود زيرا در غير اين صورت نشاءها صدمه خواهند ديد.
طبق تقويم زراعي اعلام شده از سوي جهاد كشاورزي گيلان، نشاء كاري از هفتم ارديبهشت ماه به بعد توصيه شده است.
گيلان 238 هزار هكتار زمين شاليزار و 300 هزار شاليكار دارد و بيشترين سطح زيركشت برنج در استان در شهرستان‌هاي رشت و صومعه سراست.
از مجموع اراضي شاليكاري گيلان، 180 هزار هكتار از طريق كانال هاي آبرساني از آب سد سفيدرود آبياري مي شوند و بقيه نيز از آب بندان ها و رودخانه هاي داخلي استان استفاده مي كنند.
براي انجام كشت برنج در گيلان ابتدا دو مرحله شخم (زمستانه و بهاره) از ابتداي دي ماه در زمين هاي شاليزاري تا اواخر فروردين ماه انجام مي شود. پس از انجام اين مرحله شخم، عمليات خزانه گيري از فروردين ماه آغاز مي شود و از پنجم تا هفتم ارديبهشت ماه به بعد نيز زمان انتقال نشاء برنج به زمين هاي آب تخت شده است. از اين مرحله تا نيمه دوم تيرماه نيز زمان داشت برنج است و از اين زمان تا نيمه شهريورماه ، كار برداشت محصول برنج انجام مي شود.
هر سال حدود 750 تا 850 هزار تن برنج سفيد در استان به دست مي آيد؛ ارقام هاشمي، علي كاظمي، صدري، حسني و ديلماني جزو رقم هاي كيفي و ارقام گوهر و سپيدرود جزو رقم هاي پرمحصول است كه در شاليزارهاي گيلان كشت مي شود. بيشترين رقم هاي كشت شده برنج در اين استان، رقم هاي كيفي هاشمي و علي كاظمي است كه افزون بر 85 درصد محصول برنج گيلان را شامل مي شود.
7296/2007/