۲۶ فروردین ۱۳۹۸، ۱۱:۵۳
کد خبر: 83278868
T T
۰ نفر

'رونق تولید' راه مقابله با مشكلات اقتصادی

۲۶ فروردین ۱۳۹۸، ۱۱:۵۳
کد خبر: 83278868
'رونق تولید' راه مقابله با مشكلات اقتصادی

بندرعباس- ایرنا- امروزه همه كشورهای دنیا برای پیشرفت در هر زمینه، توانمندسازی را سرلوحه خود قرار داده اند؛ جمهوری اسلامی ایران نیز با افزایش رونق تولید می تواند با مشكلات اقتصادی موجود مقابله كند.

به گزارش ایرنا، رهبر معظم انقلاب اسلامی با تاكید بر لزوم رفع مشكلات معیشت مردم، سال 98 را به نام «رونق تولید» نام نهادند تا سرلوحه ای برای برنامه ریزی های مسوولان اقتصادی كشور قرار گیرد.
شعار «رونق تولید» در سال 98 می تواند علاوه بر راهكار برون رفت ازمشكلات اقتصادی، راهی برای مقابله با جنگ دشمنان انقلاب اسلامی باشد.
جلوگیری از واردات كالاهای مشابه داخلی و مقابله با پدیده قاچاق یك راهكار مهم افزایش رونق تولید می باشد، مساله ای كه برخی از واحدهای صنعتی كشور را با مشكل جدی مواجه كرده است.
اكنون كه كشور در ركود اقتصادی و مشكلات معیشتی مردم قرار گرفته، بهترین گزینه توجه به رونق تولید با استفاده از ظرفیت های داخلی است.
تولید ركن اقتصاد هر كشور محسوب می شود و برای رونق بیشتر چاره ای جز حمایت روزافزون از این حوزه نیست و لزوم توجه به آن، ضروری است.
تحریم های ظالمانه دشمنان علیه بنیان اقتصادی كشورمان در طول انقلاب اسلامی همچنان ادامه دارد و رونق تولید می‌تواند مشكل بیكاری، تورم، نقدینگی، كسری بودجه سالیانه دولت را برطرف كند.

** جذب سرمایه گذاری داخلی و خارجی اولویت برنامه های دولت
استاندارهرمزگان با تاكید برتوجه به جذب سرمایه گذاران داخلی وخارجی گفت: افزایش رونق تولید نیز یك اولویت برنامه‌های مسوولان در سال جاری است.
فریدون همتی در نخستین نشست شورای اداری استان در سالجاری افزود: باید تلاش كنیم ظرفیت های تولید در بخش‌های صنعتی، كشاورزی و شیلات تا پایان دولت دوازدهم افزایش پیدا كند.
وی آبزی ‌پروری را یكی از مولفه‌های رشد اقتصادی این استان عنوان كرد و گفت: 150 هزار هكتار زمین برای پرورش میگو شناسایی شده و قرار است تولید 25هزار تن میگو را به 100هزارتن افزایش دهیم.
نماینده عالی دولت در هرمزگان با اشاره به بخش كشاورزی و افزایش ظرفیت در گلخانه‌ها خاطرنشان كرد: در حال حاضر300هكتار گلخانه در استان فعالند كه قراراست به 2هزارهكتار افزایش یابد.
همتی به انتخاب شعار سال از سوی رهبر معظم انقلاب اشاره كرد و بیان داشت: با توجه به ظرفیت‌های غنی در هرمزگان، افزایش میزان اشتغال ازاهداف اولویت دارمدیران قرار می گیرد.
استاندارهرمزگان اظهار داشت: تحقق افزایش میزان گردشگر به ظرفیت 10میلیون نفر، تلاش مضاعف مدیران دستگاه‌های دولتی، خصوصی و مردم را به طورهماهنگ می‌طلبد.
همتی با اشاره به سفرحدود 3 میلیون گردشگر به استان در تعطیلات نوروز98 افزود: هرمزگان با دارا بودن نوار ساحلی بسیار زیبا و جاذبه‌های دریایی، می‌تواند به‌ عنوان مقصد گردشگری كشور تبدیل شود.

** هرمزگان سرشار از منابع اقتصادی
رییس مجمع نمایندگان هرمزگان گفت: این استان سرشار از منابع تولیدی و اقتصادی بوده وتمامی ظرفیت های ممكن در این استان برای ایجاد اشتغال و اقتصاد فراهم است.
احمد مرادی درنشست شورای اداری هرمزگان افزود: هرمزگان ظرفیت فراوانی درحوزه كشاورزی، شیلات، بنادر، نیروگاه های بزرگ، صنایع و معادن دارد و با این همه ظرفیت نباید فرد بیكار داشته باشیم.
وی بیان داشت: اگر با داشتن این همه ظرفیت هنوز نتوانسته ایم به برنامه های پیش بینی شده در حوزه اشتغال و رفع بیكاری دست پیدا كنیم، ناشی از كم كاری مدیران در حوزه های یاد شده است.
نماینده مردم بندرعباس، قشم، حاجی آباد، بندرخمیر و ابوموسی در مجلس شورای اسلامی اضافه كرد: ایجاد اشتغال و رفع بیكاری مهم ترین موضوع در سطح كشور است كه با وضع قانون و شعار این مشكلات حل نخواهد شد.
مرادی گفت: اگر در سال یك میلیون شغل و در مدت پنج سال پنج میلیون شغل مفید ایجاد كنیم، آن زمان است كه كاری انجام گرفته است.
وی بیان داشت: در هر استان باید 30 هزار شغل واقعی در سال ایجاد شود كه این موضوع با بخشنامه امكان پذیر نیست و نیاز به كار جهادی دارد.
نماینده مردم هرمزگان در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: 5 منطقه ویژه اقتصادی، 2 منطقه آزاد،82 بندر (صیادی، تجاری، نفتی، مواد معدنی و چند منظوره)،21 شهرك و ناحیه صنعتی،3 پالایشگاه نفتی،4 پالایشگاه گاز، 6 نیروگاه، 5 مجتمع فولاد،2 مجتمع آلومینیوم، 2 مجتمع روی، سیمان، كشتی سازی فراساحل وهزار واحد صنعتی ازمهمترین ظرفیت‌های این استان اقتصادی است.
وی اضافه كرد: دسترسی به شبكه‌های چهارگانه حمل و نقل وهزار و500 كیلومترخطوط ریلی و وجود 55 كیلومترخط ریلی از ورودی بزرگترین بندر كشور بندر شهید رجایی از دیگر ظرفیت‌های با ارزش سرمایه گذاری در هرمزگان است.
مرادی با اشاره به اینكه 60 درصد صادرات و واردات كشور از بنادر هرمزگان انجام می‌ شود گفت: همچنین 54 درصد عملیات گمرك و 75 درصد درآمد‌های گمرك از این استان صورت می گیرد.
این مقام مسوول عنوان كرد: وجود ذخایر بزرگ نفت و گاز و منابع معدنی با ارزش اقتصادی، میدان های گازی و نفتی، همجواری با خط صلح برای انتقال گاز، همجواری با منطقه پارس جنوبی و 165 هزار هكتار سطح زیر كشت با تولید دو ونیم میلیون تن محصولات كشاورزی، از دیگر ظرفیت‌های هرمزگان برای سرمایه گذاری است.
وی با تاكید بر اهمیت سرمایه گذاری در سواحل مكران خاطر نشان كرد: 57 درصد سواحل مكران در هرمزگان قرار دارد و طرح توسعه سواحل مكران با محوریت جاسك چندسالی است پس از فرمایش‌های رهبری در هرمزگان آغاز شده است.

** همه برای تحقق رونق تولید تلاش كنند
نماینده ولی فقیه در هرمزگان و امام جمعه بندرعباس نیز تاكید دارد: همه باید دست به دست هم داده و برای تحقق رونق تولید كه تكمیل كننده استقلال اقتصادی است تلاش كنند.
آیت الله غلامعلی نعیم آبادی درخطبه های اولین نمازجمعه سال 98 اظهار داشت: اگر تولید رونق یابد، استقلال اقتصادی كشور محقق می شود و درغیر این صورت مشكل خواهیم داشت.
وی ادامه داد: فرهنگ اشتغال دچار خدشه شده و افراد توقع دارند پس از تحصیل پشت میزنشین شوند در صورتی كه در كشورهای صنعتی هم، چنین چیزی نیست.
وی اضافه كرد: جمهوری اسلامی در زمینه سیاسی و نظامی استقلال دارد و كسی جرات حمله به ایران را ندارد.
امام جمعه بندرعباس ادامه داد: منطقه پر از سلاح هایی است كه دشمنان آرزوی شلیك آنها به سمت جمهوری اسلامی را دارند ولی به واسطه اقتدار نظامی ایران، جرات آن را ندارند و از راه اقتصادی می جنگند.

** رونق تولید و اشتغال آسیب های اجتماعی را كاهش می دهد
همچنین به گفته سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی استانداری هرمزگان، استفاده صحیح و اصولی از ظرفیت های موجود، ایجاد و توسعه اشتغال مولد و پایدار و رونق تولید آسیب های اجتماعی و مشكلات فراروی جامعه را كاهش می دهد.
ایرج حیدری رونق تولید و اشتغال را كلید پیشرفت و توسعه برشمرد و بر ضرورت همدلی، همراهی، همفكری، عزم و اراده همگانی جهت ایجاد و توسعه اشتغال مولد و پایدار و رونق تولید در راستای كاهش آسیب های اجتماعی تاكید كرد.
وی شناسایی مزایای نسبی را اصل مهم و اساسی برای رونق اقتصادی و اشتغال پایدار دانست و بیان كرد: به فعل رساندن ظرفیت ها و مزیت های نسبی موجود؛ نیازمند رویكرد علمی و برنامه ریزی صحیح، اصولی و جامع است.
سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی استانداری هرمزگان خاطرنشان كرد: این استان در بخش های مختلف مانند صنعت، كشاورزی و گردشگری از ظرفیت های بسیار بالایی برخوردار است و باید تلاش شود این توانمندی ها شناسایی و به فعل برسد.

** پرداخت 2380 میلیارد ریال تسهیلات رونق تولید در هرمزگان
معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت هرمزگان نیز گفته است: از ابتدای امسال تاكنون افزون بر2380 میلیارد ریال تسهیلات رونق تولید به واحدهای صنعتی، معدنی و كشاورزی استان پرداخت شده است .
سهراب رضوانی در نشست بررسی تسهیلات پرداختی به واحدهای صنعتی و معدنی هرمزگان، اظهار داشت: این تسهیلات در قالب بسته های حمایتی و تامین مالی بنگاه های تولیدی هرمزگان به واحدهای تحت پوشش سازمان صنعت، معدن و تجارت و سازمان جهاد كشاورزی هرمزگان پرداخت شده است.
وی افزود: از مجموع تسهیلات پرداختی به واحدهای تولیدی استان دو هزار و 320 میلیارد ریال به واحدهای صنعتی ومعدنی تحت پوشش سازمان صنعت،معدن و تجارت و 60 میلیارد ریال به واحدهای تولیدی تحت پوشش سازمان جهاد كشاورزی پرداخت شده است.
این مقام مسوول اظهار داشت: استان هرمزگان دارای 13 شهرك و هفت ناحیه و 445 واحد صنعتی است كه كمبود نقدینگی مهم ترین مشكل این واحدها به شمار می رود .

** دستگاه قضا با مخالفان رونق تولید برخورد جدی می كند
رییس كل دادگستری استان نیز در همین نشست اداری گفت: دستگاه قضا برای تحقق شعار سال 98 از فعالان اقتصادی حمایت و با مخالفان رونق تولید به شدت برخورد می كند.
حجت الاسلام محمد صادق اكبری افزود: درسال گذشته نیزدستگاه قضا دادگاه ویژه رسیدگی به جرایم اخلال گران نظام اقتصادی در بندرعباس را تشكیل داد كه به زودی به دو پرونده اقتصادی رسیدگی می‌شود.
وی بیان داشت: افرادی كه رونق اقتصادی را با مشكل مواجه كنند، هیچگاه از چنگال قانون رهایی ندارند و در مقابل آن ها ازهیچ اقدامی فروگذارنخواهیم كرد.
استان هرمزگان دارای 13 شهرستان، 32 شهر، 85 دهستان، 38 بخش و 2257 روستا بوده است.

** رونق تولید را به كودكان آموزش دهیم
همچنین مدیركل كانون پرورش فكری كودكان ونوجوانان هرمزگان با اشاره به اهمیت نامگذاری سال 98 بنام «رونق تولید» از سوی مقام معظم رهبری گفت: به كودكان بیاموزیم به داشته‌ های خود افتخار كرده و مربیان راههای صحیح حمایت از كالاهای ایرانی را به كودكان و نوجوانان آموزش دهند.
ناهید سلیمانی احمدی چندی پیش در نخستین نشست سال 98 با مربیان و كاركنان كانون پرورش فكری كودكان استان افزود: امروز یكی از مشكلات حوزه های فرهنگی به رخ كشیدن نشان ‌ها و برندهای خارجی در بین خانواده هاست درحالی كه با كار فرهنگی و با ایجاد اعتماد به نفس بین كودكان ونوجوانان این مشكل را برطرف كرد.
وی بیان داشت: مربیان و كارشناسان این كانون، اولویت اصلی برنامه های علمی، آموزشی و فرهنگی خود به كودكان را توجه به رونق تولید قرار دهند.
این مقام مسوول آموزش شناختن راه‌ های استقلال و چگونه فكر كردن را به كودكان را ضروری دانست و بیان داشت: با آموزش صحیح برون رفت از مصرف گرایی شیوه‌ های صحیح صرفه ‌جویی را به آن ‌ها یادآور شویم.

** احقاق رونق تولید در گرو حمایت های مردم
برای تحقق شعار رونق تولید باید خرید كالاهای ایرانی در بین مردم به فرهنگ تبدیل شود چرا كه خرید كالای ایرانی موجب رونق تولید و بهبود وضعیت معیشتی و اقتصادی كشور خواهد شد.
رونق تولید در حوزه اقتصاد، زمینه را برای رسیدن به خودكفایی هموار می كند و افزایش رونق تولید به تلاش همه جانبه نیازدارد.
با توجه به شرایط موجود اقتصادی در كشور، دولت ها می توانند با حمایت از مالكیت فكری كارآفرینان به دستاوردهای علمی دست یابند زیرا كارآفرینان ایده های نو خلق می كنند.
براساس گزارش سازمان تجارت جهانی، میزان تجارت جهانی حدود یك ‌ونیم برابر سریع‌ تر از تولید جهانی رشد كرده است و این نسبت به‌ عنوان كشش ‌پذیری تجارت نسبت به درآمد شناخته و نیروی محركه رشد تولید تلقی می‌شود.
امروزه اقتصادگران بسیاری نظرات متفاوتی درخصوص راه های برون رفت از تحریم و اقتصاد معیشتی دركشورمطرح كرده اند اما در نتیجه، همه این راهكارها نیازمند برنامه ریزی منسجم، حمایت و مشاركت همه اقشار جامعه را می طلبد.
9944 /6048
۰ نفر