۲۶ فروردین ۱۳۹۸، ۱۲:۲۰
کد خبر: 83278932
T T
۰ نفر

قاتل خوش رنگ بهاري در كمين مردم

۲۶ فروردین ۱۳۹۸، ۱۲:۲۰
کد خبر: 83278932
قاتل خوش رنگ بهاري در كمين مردم

زنجان - ايرنا - بارش باران و حال و هواي بهاري موجب روييدن قارچ‌هاي سمي مي شود كه شباهت زيادي با قارچ‌هاي خوراكي داشته و مصرف آنها چه بسا به وقايع مرگباري مي انجامد.

به گزارش ايرنا، سال گذشته مسموميت ناشي از مصرف قارچ سمي در زنجان و چند استان كشور فرا گير شد تا جايي كه طبق اعلام متخصصان 95 درصد موارد مربوط به افرادي است كه قارچ آمانيتا مصرف كرده بودند.
بر اين اساس و تدابير اتخاذ شده از سوي متوليان حوزه سلامت در اين استان و ارائه اقدامات درماني به موقع موجب موجب شد از وقوع حوادث ناگوار و بروز مرگ و مير در اين بخش جلوگيري و بيماران بدحال براي خدمات بهتر به مراكز بيمارستاني ساير نقاط كشور اعزام شوند.
در اين ميان عدم اطلاع رساني كافي و شناخت واقعي قارچ هاي واقعي و سمي شمار مبتلايان را به مراتب افزايش داده بود.

** 95 درصد مصرف كنندگان قارچ آمانيتا به كام مرگ مي روند
به گفته عضو هيات علمي دانشكده دارو سازي زنجان، طبق مطالعات انجام گرفته، پنج هزار نوع قارچ در دنيا شناسايي شده كه از اين تعداد 100 نوع آن داراي سم بوده كه از اين تعداد نيز پنج تا 6 نوع آن كشنده هستند.
دكتر سيد جمال حسيني درگفت وگو با خبرنگار ايرنا افزود: معروف ترين قارچ سمي دنيا آمانيتا نام دارد كه مطالعات انجام گرفته نشان مي دهد در صورت مصرف، 95 درصد موارد فرد را به كام مرگ مي كشاند و دوز كشندگي آن يك دهم ميلي گرم بر كيلوگرم است.
اين متخصص سم شناسي اظهار داشت: هر كلاهك قارچ آمانيتا حاوي 10 تا 15 ميلي گرم سم آماتوكسيد مي باشد كه عامل بروز عوارض كبدي و مرگ مي باشد.
وي اضافه كرد: بر اين اساس امكان تشخيص قارج سمي و قارچ خوراكي وجود ندارد و اغلب مردم با حضور در دامان طبيعت و مشاهده اين نوع ماده تصور مي كنند كه مصرف آنها هيچ نوع عارضه اي ندارد.
حسيني ادامه داد: بطور معمول مصرف قارچ سمي تا بروز علائم آن 6 تا 10 ساعت و شروع علايم شديد مسموميت نيز 24 تا 48 ساعت بطول مي كشد و در اين ميان اقدامات درماني بهنگام تاثير بسزايي دارد.
وي خاطرنشان كرد: مسموميت با قارچ با نشانه هايي از قبيل تهوع، استفراغ، اسهال (عوارض گوارشي) همراه است و درموارد مسوميت با قارچ آمانيتا علاوه بر مشكلات حاد گوارشي و عوارض كبدي و كليوي شديدي را براي فرد مصرف كننده بدنبال دارد.
اين عضو هيات علمي دانشكده داروسازي زنجان ادامه داد: قارچ ها براي رشد به آب و هوايي مرطوب تا حدودي معتدل تا گرم نياز دارند و در اين ميان بارندگي هاي مداوم نيز در افزايش رويش بيشتر آنها اثرگذار است.
حسيني به مردم توصيه كرد: در صورت حضور در دامان طبيعت و مشاهده انواع قارچ از مصرف آنها خودداري كرده چه بسا مي تواند عوارض ناخوشايندي را بر ارگان هاي مختلف بدن به همراه داشته باشد.
اين متخصص خاطر نشان كرد: مسموميت با قارچ آمانيتا بعد از شروع علايم گوارشي در ساعات اوليه بعد مصرف (6 تا 10 ساعت) و بروز عوارض گوارشي در بازه زماني 24 تا 48 ساعته، يك فاز تاخيري بهبودي ظاهري ديده مي شود كه در مدت ياد شده رساندن فرد به بيمارستان و شستشوي معده و تجويز پاد زهرها مي تواند در درمان فرد مسموم بسيار كمك كننده باشد.
حسيني افزود: بر اين اساس هر چقدر فرد مسموم شده با اين نوع قارچ سريع تر به اورژانس و يا پزشك مراجعه كند، شستشوي معده و تجويز پادزهر نيز مي تواند بهبودي كامل را به همراه داشته باشد.
وي يادآوري كرد: در غير اينصورت هر گونه تاخيري، به بروز عوارض سميت كبدي و كليوي ناشي از مسموميت با آمانيتا را نشان خواهد داد كه در اين صورت نياز به جراحي هاي پيوند كبد و و در مواردي به مرگ نيز منتهي مي شود.

** شهروندان زنجاني از مصرف قارچ هاي خودرو خودداري كنند
رئيس مركز مديريت حوادث و فوريت هاي پزشكي زنجان گفت: با توجه به گزارش هاي مسموميت ناشي از مصرف قارچ هاي خود رو در طبيعت در سال هاي گذشته، يكي از انواع قارچ هاي عامل مسموميت در كشور از جنس و گونه Amanita virosa بود كه تا حدودي به قارچهاي خوراكي شباهت داشته و حتي مي تواند در كنار آنها در محل رويش وجود داشته باشد.
دكتر اصغر جعفري افزود: بر اين اساس براي پيشگيري و مقابله با مسموميت هاي ناشي از مصرف قارچ هاي خود رو و سمي از مصرف قارچ هاي خود رو در طبيعت، بويژه قارچ هايي كه در كنار تنه درختان (به ويژه درختان خشك شده) مي رويند خودداري شود.
وي اظهار داشت: علاوه بر آن شهروندان از قارچ هاي جمع آوري شده توسط افراد عادي و يا قارچ هايي كه به صورت فله اي با منشا نامشخص عرضه مب شوند، خودداري كرده و در اين ميان تنها قارچ هاييي را كه توسط مراكز مجاز و در بسته بندي هاي داراي مجوزهاي سازمان غذا و دارو و وزارت بهداشت، درمان و پزشكي مي باشند، مصرف كنند.
رئيس مركز مديريت حوادث و فوريت هاي پزشكي زنجان ادامه داد: شناسايي انواع خوراكي قارچ از انواع سمي تنها بر اساس خصوصيات ظاهري مانند شكل، رنگ، بو، قوام و مزه مشكل بوده و توسط متخصصان و كارشناسان مجرب قارچ شناسي و گياه شناسي امكان پذير بوده و بنابراين به توصيه هاي برخي از افراد در تشخيص انواع سمي از انواع خوراكي قارچ به هيچ وجه توجه نكنيد.
وي اضافه كرد: برخي از روش ها و معيارهاي سنتي مانند: تغيير رنگ قاشق نقره در اثر تماس با قارچ، يا وجود حشرات دراطراف قارچ و محل رويش قارچ، معيار علمي متقن و صحيحي براي تشخيص عدم سميت قارچ در همه موارد نيست.

** قارچ را خام مصرف نكنيد
جعفري افزود: برخي از سموم موجود در قارچ هاي سمي، مقاوم به گرما بوده و فرآيندهاي آماه سازي غذا مانند، كباب كردن، آب پز كردن، سرخ كردن و يا بخار پز كردن قادر به تخريب كامل مواد سمي موجود در قارچ نيست.
وي اظهار داشت: در صورت بروز علايم و نشانه هاي گوارشي (تهوع، استفراغ و اسهال) به صورت تاخيري (12-4 ساعت پس از مصرف خوراكي قارچ)، هر چه زودتر بيمار را به مركز درماني تخصصي سم شناسي باليني و مسموميت ها منتقل كنيد.
رئيس مركز مديريت حوادث و فوريت هاي پزشكي زنجان ادامه داد: در مواردي كه علائم گوارشي بصورت تاخيري (با فاصله بيش از 6 ساعت از مصرف قارچ) رخ دهد، اين دسته از قارچ ها سميت به مراتب بيشتري دارند و علت اصلي نارسايي حاد كبدي و مرگ تعدادي از هموطنان در سال هاي گذشته نيز همين مسئله بوده است.
وي يادآوري كرد: انتقال سريع بيمار مسموم به يك مركز درماني تخصصي مسموميت ها، امكان درمان موفقيت آميز را افزايش مي دهد و هر گونه تاخير در اين امر موجب افزايش احتمال شكست درمان و حتي مرگ بيمار مي شود.
رئيس مركز مديريت حوادث و فوريت هاي پزشكي زنجان ادامه داد: بنابراين با مشاهده علايم و نشانه هاي باليني اوليه به ويژه از نوع تاخيري در فردي با سابقه مصرف خوراكي قارچ ، از هرگونه خوددرماني و درمان علامتي پرهيز كرده و بيمار را در اسرع وقت به بيمارستان منتقل كنند.
وي يادآوري كرد: در صورت امكان، نمونه باقي مانده قارچ مصرف شده توسط بيمار را براي شناسايي و ارايه به كادر پزشكي، به همراه داشته باشيد.
به گفته جعفري ، طي بهار سال گذشته 169 نفر در اين استان بر اثر مصرف قارج سمي مسموم شدند كه از اين تعداد 2 نفر در بيمارستان لقمان تهران بستري شدند و ساير بيماران پس از دريافت خدمات درماني بصورت بستري و سرپايي ترخيص شده اند.
به گفته اين مسئول، خوشبختانه با اقدامات بهنگام و انجام اقدامات درماني مورد فوتي و يا مستعد پيوند كبد در اين استان گزارش نشد.
9646/8068