۲۷ فروردین ۱۳۹۸، ۹:۰۰
کد خبر: 83280039
T T
۰ نفر
شمش طلای استاندارد بین المللی در كردستان تولید می شود

سنندج - ایرنا - معاون امور معادن و اكتشافات معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت كردستان گفت: تولید شمش طلای استاندارد بین المللی با برند كردستان از جمله برنامه های سازمان صمت در این استان است.

مهدی مرادی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: طلای ساریگونی دی ماه سال 94 در شهرستان قروه به بهره برداری رسید و تاكنون فعال بوده كه در تیپ كارخانجات طلا این اتفاق استثنایی است.
وی به میزان تولید طلای ساریگونی از زمان تاسیس تا پایان سال گذشته اشاره كرد و افزود: سه ماه پایانی سال 94 میزان تولید این معدن 500 كیلوگرم، سال 95، 2 هزار و 250 كیلوگرم، سال 96 سه هزار و 100 كیلوگرم، سال 97 هم سه هزار و 200 كیلوگرم تولید داشته است.
معاون امور معادن و اكتشافات معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت كردستان گفت: در مجموع تاكنون 9 تُن طلای خالص و چهار تن نقره در معدن ساریگونی تولید شده است.
مرادی میزان سرمایه گذاری اولیه معدن ساریگونی را 78 میلیون دلار اعلام كرد و یادآور شد: این سرمایه گذاری منجر به اشتغال یك هزار نفر بطور مستقیم شده كه 128 نفر از نیروهای این معدن خارجی و 10 درصد آنها هم غیر بومی هستند ولی مابقی نیروی مورد نیاز از روستاهای اطراف و شهرستان های كردستان تامین و بكارگیری شده اند.
وی با بیان اینكه طلای ساریگونی یك ریال بدهكار دولت نیست، گفت: طلای ساریگونی فقط در سال 96، 199 میلیارد ریال حقوق دولتی پرداخت كرده و 185 میلیارد ریال ارزش افزوده داشته است.
معاون امور معادن و اكتشافات معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت كردستان با اشاره به اینكه در معدن طلای ساریگونی شمش طلا تولید می شود، افزود: در چنین كارخانه ای باید مصنوعات طلا تولید شود تا با برند كردستان صادر شود و این اقدام در دست بررسی مجموعه سرمایه گذار است.
مرادی اضافه كرد: به دنبال تولید شمش طلای استاندارد بین المللی در كردستان هستیم تا بدین گونه شرایط عرضه آن در بورس لندن فراهم شود.
وی یادآور شد: صدور مجوز عرضه شمش طلا برای هر كشوری در بورس های بین المللی منوط به تولید 20 تُن شمش طلا در سال است.
معاون امور معادن و اكتشافات معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت كردستان اظهار داشت: بستر دستیابی به این میزان تولید در استان فراهم است و اگر معادن طلای سقز شروع بكار كنند می توانیم كنسانتره و شمش طلای سقز را نیز در معدن ساریگونی مستقر و باز ذوب كنیم.
مرادی افزود: اگر میزان تولید طلا در ایران 7 تُن در سال باشد 50 درصد طلای كشور در كردستان تولید می شود.
وی اضافه كرد: به ازای یك تُن، 1.24 گرم طلا در معدن ساریگونی تولید می شود كه در طرح توسعه ای این معدن قرار است به 1.54 گرم در تُن افزایش پیدا كند.
مرادی یادآور شد: در صورت تایید اكتشاف تكمیلی در معدن ساریگونی و ذخیره 70 میلیون تُن كانسنگ طلا در این معدن و با احتساب طلاهای سقز كه 15 میلیون تُن است ذخیره قطعی كانسنگ در كردستان به 85 میلیون تُن می رسد.
وی تاكید كرد: با تحقق این میزان ذخیره، كردستان بیش از 30 درصد ذخیره طلای ایران را به خود اختصاص می دهد.
مرادی گفت: حُسن وجود معدن طلا در هر منطقه ای این است كه در جوار آن باید كارخانه فرآوری هم ایجاد شود چرا كه حمل و نقل آن صرفه اقتصادی ندارد به همین دلیل این اقدام منجر به ایجاد امنیت و اشتغال پایدار و ارزش افزوده می شود.
تاكنون 400 پروانه بهره برداری در حوزه مواد معدنی فلزی، سنگ تزئینی، سیلیس، فلدسپات، دولومیت، باریت سنگ معدن و مصالح ساختمانی برای متقاضیان و سرمایه گذاران واجد شرایط در استان كردستان صادر شده است.
9936/9102