۲۷ فروردین ۱۳۹۸، ۱۵:۱۰
کد خبر: 83280792
T T
۰ نفر

اما و اگرهاي دوربين هاي جديد ثبت تخلف مازندران

۲۷ فروردین ۱۳۹۸، ۱۵:۱۰
کد خبر: 83280792
اما و اگرهاي دوربين هاي جديد ثبت تخلف مازندران

ساري – ايرنا – بي اطلاعي بسياري از رانندگان مازندران از نحوه عملكرد دوربين هاي جديد ثبت تخلف نصب شده در محورهاي اين استان اعتراضي حق به جانب به دنبال داشت كه شفافيت موضوع و تفهيم فعاليت ثبتي آنها بر اساس ميانگين سرعت در طول مسير اين اعتراض ها را بي معنا كرده است.

به گزارش خبرنگار ايرنا ، مدتي است برخي از مردم مازندران نسبت به ثبت تخلف خود از طريق سيستم هاي هوشمند در برخي محورهاي اين استان اعترض دارند، مبني بر اينكه زماني كه از مقابل دوربين ثبت تخلف رد مي شدند سرعت آنها مجاز و در برخي از مواقع حتي پايين تر از حد مجاز بوده اما جريمه شده اند.
اين اعتراض بيشتر از سوي رانندگاني مطرح شد كه در جاده فرح آباد به ساري، آمل به محمود آباد و ساري به قائمشهر در حال تردد بودند، غاقل از اينكه دوربين هاي جديد نصب شده در برخي از محورهاي استان برخلاف دوربين هاي ثبت تخلف لحظه اي ميانگين سرعت يك خودرو را در طور مسير سنجش كرده و در صورت تجاوز از سرعت مجاز اقدام به جريمه مي كنند.
گفتني است كه دوربين هاي قديمي فقط در هنگام عبور سرعت خودرو را محاسبه مي كرد و در صورت تجاوز راننده از سرعت مجاز در باقي مسير غير موثر بود، كه اين موضوع منجر شد تا رانندگان در هنگام عبور از مقابل دوربين سرعت خود را كم كرده و در باقي مسير اقدام به تخلف نمايند.
در واكنش به نصب دوربين هاي جديد كه چندين سال پيش در برخي استان هاي ديگر راه اندازي شد و عملا چيز جديدي نيز نبوده، برخي رانندگان معترض شدند كه عبور آنها از مقابل دوربين با سرعت مجاز بوده و يا اينكه پليس راه مدركي دال بر سرعت غير مجاز آنها ندارد.
البته غير فعال بودن سامانه پيامكي برخي از خودروهاي استان نيز به اين اعتراض دامن زده و برخي حتي ماه ها از جريمه خود بي خبر بودند.
فرمانده پليس راه مازندران در اين باره به خبرنگار ايرنا گفت: پليس موظف است براي جلوگيري از تخلفات رانندگي از جديدترين تكنولوژي و دستگاه هاي سنجش استفاده كند و اين موضوع نه در ايران و مازندران بلكه در تمامي كشور هاي دنيا انجام مي شود.
سرهنگ قدمي با بيان اينكه قانون استفاده از به روزترين و كارآمدترين ابزارهاي كنترلي را براي پليس مجاز كرده است، افزود: تكنولوژي كه در ثبت تخلفات كشور و استان مازندران استفاده مي شود از به روزترين سيستم ها است كه در حال حاضر حتي در كشورهاي اروپايي استفاده مي شود.
گفتني است كه بر اساس ماده 3 قانون رسيدگي به تخلفات رانندگي مصوبه 1389، تهيه، نصب و نگهداري تجهيزات الكترونيكي از قبيل عكسبرداري، فيلمبرداري و سامانه‌هاي ماهواره‌اي و نظاير آن جهت ثبت تخلف و كنترل عبور و مرور در شهرها به عهده شهرداري‌ها و در خارج از شهرها به عهده وزارت راه و ترابري (سازمان راهداري و حمل و نقل پايانه‌هاي كشور) مي‌باشد كه با هماهنگي راهنمايي و رانندگي ملزم به اجراء اين ماده مي‌باشند.
فرمانده پليس راه مازندران اظهار داشت: بر خلاف برداشت عموم كه وظيفه پليس را ثبت تخلف در لحظه مي دانند، وظيفه اصلي پليس راه پايش و سنجش تردد خودرويي در طول يك مسير است.
**دوربين هاي ثبت تخلف جاده هاي مازندران قابل دور زدن نيستند
فرمانده پليس راه مازندران اظهار داشت: تمامي دوربين هاي ثبت تخلف جاده اي استان سرعت خودروها را به صورت ميانگين ثبت مي كنند و كم كردن سرعت جلوي دوربين تاثيري در جريمه نشدن ندارد.
وي افزود: در سيستم هاي قديمي، ثبت تخلف يا به صورت دوربين هاي لحظه اي بود كه ايجاب مي كرد چندين دوربين در طول مسير كارگزاري كنيم و هزينه اي بسيار سنگين در برداشت، يا به صورت حضور افسر در كنار خيابان براي سنجش سرعت بود كه نه تنها نيروي بسياري مي طلبيد، بلكه منجر به ايجاد ترافيك در برخي نقاط مي شد.
قدمي با بيان اينكه سيستم هاي جديد ثبت ميانگين سرعت تا حدودي تمامي ضعف هاي سيستم هاي قديمي را پوشانده است، افزود: مزاياي اصلي اين سامانه اين است كه اگر چنانچه راننده اي بر سر حواس پرتي و يا به صورت لحظه اي سرعت خود را افزايش داد، سامانه سرعت ميانگين او را محاسبه مي كند و از جريمه خودرو خوداري مي كند.
**هر تجاوز ثبت شده از سوي دوربين ها جريمه مي شود
فرمانده پليس راه مازندران اعلام كرد: در صورت فعال بودن دوربين هاي ثبت تخلف، بدون كوچكترين دخالت عوامل انساني، تمامي تخلفات ثبت و جريمه صادر مي شود.
به گفته او به طور ميانگين هر يك از 61 دوربين فعال جاده اي استان تا 500 تخلف در روز را ثبت مي كنند كه ميزان اين تخلفات از 60 هزار تومان تا 200 هزار تومان متغيير است.
قدمي همچنين تاكيد كرد كه دوربين هاي ثبت سرعت تمامي عرض محور را پوشش داده و حتر عبور از خطوط كناري را هم ثبت مي كنند.
قدمي در پاسخ به اينكه برخي از جريمه ها به صورت پيامكي به راننده اطلاع داده نمي شود نيز گفت: متاسفانه بسياري از رانندگان شماره خود را در مشخصات پلاك خود ثبت نكرده و يا شماره اشتباه وارد مي كنند.
وي اعلام كرد كه ثبت شماره تماس در مشخصات پلاك از طريق پليس +10 و يا راهنمايي و رانندگي شهرستان ها انجام مي شود.
**تخلفات بايد در ذهن رانندگان متوقف شود
فرمانده پليس راه مازندران اعلام كرد: تمامي دوربين هاي ثبت تخلف جاده اي استان سرعت خودروها را به صورت ميانگين ثبت مي كنند و كم كردن سرعت جلوي دوربين تاثيري در جريمه نشدن ندارد.
سرهنگ قدمي افزود: برخي از رانندگان خودروها با مراجعه به پايگاه هاي پليس از ثبت تخلف اشتباه از طريق دوربين هاي ثبت سرعت شكايت دارند كه در زمان عبور از دوربين سرعتشان پايين تر از حد مجاز بوده است..
وي ادامه داد: عملكرد اين دوربين ها به گونه اي است كه يك دوربين در ابتدا و يك دوربين در انتهاي جاده مواصلاتي نصب مي شود و از نقطه شروع تا پايان به صورت ميانگين و هوشمند سرعت خودرو را در بازده زماني محاسبه مي كند.
قدمي ضريب خطاي اين دوربين ها را بسيار پايين توصيف كرد و گفت: در گذشته به دليل وجود دوربين هاي ثبت تخلف لحظه اي، برخي رانندگان هنگام عبور از مقابل دوربين سرعت خودرو را كم كرده تا با جريمه مواجه نشوند و در باقي مسير با سرعت غير مجاز حركت مي كردند.
به گفته او وجود دوربين هاي ثبت تخلف نه با هدف دريافت جريمه، بلكه با نيت بازدارندگي از رانندگي هاي پر خطر و بالا بردن ضريب امنيت راههاي استان و كشور است.
فرمانده پليس راه توقف در برابر دوربين را امري بيهوده دانست و گفت: تخلفات بايد در ذهن و فرهنگ رانندگان و مردم متوقف شود نه در برابر دوربين.
قدمي همچنين افزود: سرعت مجاز در هر يك از محورهاي استان بر اساس نگاه كارشناسي، سطح ايمني، گستردگي فضاي جاده اي در طول محورها نصب شده است و نبايد رانندگان به اشتباه سرعت مجاز در همه جاده هاي استان را يكسان بدانند.
**حركت به سوي برچيده شدن سيستم صدور قبوض جريمه
فرمانده پليس راه مازندران افزود: بر اساس سامانه هاي جديد پايشي رفته رفته پليس راه در حال جمع آوري قبوض جريمه و حضور فيزيكي پليس براي ثبت سرعت با دوربين هاي دستي است.
با اين حال وي با رد شايعه خاموش بودن دوربين هاي ثبت تخلف گفت: تمامي دوربين هاي ثبت تخلف استان در حال حاضر روشن هستند و حتي دوربين هايي كه چراغ روشنايي آنها خاموش است به فناوري ديد در شب مجهز شده اند و در تاريكي مطلق تخلفات را مشاهده و ثبت مي كنند.
فرمانده پليس راه مازندران ميزان تخلفات دوربين هاي ثبت سرعت استان را نيز توضيح داد و گفت: تخلف تا سقف 30 كيلومتر بر ساعت مبلغ 600 هزار ريال، از 30 تا 60 كيلومتر مبلغ يك ميليون ريال و تجاوز از سرعت غير مجاز بيش از 60 كيلومتر بر ساعت مبلغ 2 ميليون ريال است.
به گفته فرمانده پليس راه مازندران در حال حاضر 61 دوربين ثبت تخلف در سراسر محورهاي استان مازندران فعال هستند و سرعت تردد هاي خودرويي را پايش مي كنند كه در محور هاي اصلي ، پرتردد و پر خطر نصب شده اند.
وي مزيت سيستم ثبت تخلفات از طريق دوربين هاي جديد را پيشگيري از ضايع شدن حق مردم عنوان كرد و گفت: در سيستم جديد راننده متخلف يكبار در طول مسير جريمه مي شود و با هر بار ثبت تخلف براي او جريمه مجزا در نظر گرفته نمي شود.
گفتني است كه روزانه حدود يك ميليون و 600 هزار تردد در سطح استان انجام مي شود و به ترتيب محورهاي ساري به قائمشهر و بابل به قائمشهر پر ترددترين جاده هاي استان و كشور هستند.
براساس گزارش سال 97 شاهد كاهش حدود 6 درصدي تخلفات جاده اي و در نوروز 98 نيز نسبت به دوره مشابه با كاهش 6 درصدي تخلفات در سطح جاده هاي استان مازندران مواجه بوده ايم.
7335/1899