۲۷ فروردین ۱۳۹۸، ۱۷:۳۵
کد خبر: 83281002
T T
۰ نفر
طرح تنفس جنگل هاي شمالي فرصت مناسب براي رونق زراعت چوب

بجنورد- ايرنا- طرح تنفس جنگل هاي شمال علاوه بر اينكه دست برخي سودجويان را از قطع درختان و قاچاق چوب كوتاه كرده، فرصت مناسبي هم براي رونق زراعت چوب در خراسان شمالي فراهم ساخته است.

به گزارش ايرنا، تنفس جنگل از اواخر سال 95 به اجرا گذاشته شد و بر اساس آن قرار است هرگونه بهره‌برداري تجاري و صنعتي از چوب جنگل هاي كشور براي چند سال ممنوع شود و دولت نيز مجاز به تمديد قراردادهاي طرح هاي جنگل‌داري كه مدت اجراي آن به اتمام مي‌رسد، نيست.
كارشناسان خراسان شمالي مي گويند تنفس جنگل هاي شمال فرصت مناسبي است تا طرح كاشت صنوبر و زراعت چوب در اين منطقه رونق گيرد.

* در باغ سبز براي درآمد
معاون فني اداره كل منابع طبيعي و آبخيزداري خراسان شمالي در اين باره گفت: اجراي طرح تنفس جنگل هاي شمال، فرصت مناسبي است تا كشاورزان نسبت به كاشت درختان صنوبر سوق يافته و آن را توسعه دهند.
كامبيز انصاري اظهار داشت: درخت صنوبر، گونه مناسبي براي مناطق پرآب است البته مجريان طرح زراعت چوب، براي تامين آب اين گونه غيرمثمر مي توانند در صورت امكان از پساب تصفيه خانه ها استفاده كنند.
وي با بيان اينكه صنوبر سريع الرشد، بسته به شرايط منطقه در هفت تا 10 سال قابل بهره برداري مي شود افزود: در هفته درختكاري سال گذشته، 70 هزار اصله نهال صنوبر ميان متقاضيان توزيع شد البته براي توسعه زراعت چوب، تسهيلات هم پرداخت مي شود.
معاون فني اداره كل منابع طبيعي و آبخيزداري خراسان شمالي خاطرنشان كرد: طرح تنفس جنگل هاي شمال كه از سال هاي پيش در دستور كار بوده، فرصتي است تا زراعت چوب رونق گرفته و اقدامي اقتصادي براي مجريان اين طرح شود.

* مزاياي اقتصادي زراعت چوب
يك دكتراي جنگل شناسي در خراسان شمالي هم درباره مزاياي اقتصادي طرح زراعت چوب در استان گفت: امسال قيمت چوب افزايش يافته است و به يقين با كمبودي كه در ميزان چوب در سطح كشور ايجاد شده، طرح زراعت چوب مي تواند به عنوان يك فرصت اقتصادي محسوب شود.
جلال حسن نژاد اظهار داشت: زراعت چوب با كاشت گونه اصلاح شده و سريع الرشد صنوبر نيگرا ظرفيت خوبي در اين استان دارد و بدين جهت اداره كل منابع طبيعي و آبخيزداري استان هم هر ساله 50 هزار تا 70 هزار اصله نهال اين گونه درختي را به صورت رايگان ميان متقاضيان توزيع مي كند.
وي با بيان اينكه هر ساله حدو 30 هكتار از عرصه هاي استان زير كشت صنوبر مي رود افزود: شهرستان فاروج بيشترين سطح زير كشت صنوبر را در استان دارد و پس از آن صنوبركاراني در منطقه دركش مانه و سملقان، حوزه سد بيدواز در شهرستان اسفراين و مناطقي از شهرستان شيروان به كاشت صنوبر مبادرت داشته اند.
حسن نژاد با اشاره به اينكه صنوبر گونه اي با نياز آبي نسبتا بالاست اظهار داشت: مناطق پر آب استان كه مشكلي در تامين آب در آن وجود ندارد، مكان مناسبي براي كاشت صنوبر است و مناطق مرزي اين استان بويژه منطقه آيرقايه در شهرستان راز و جرگلان منطقه اي بسيار مناسب در اين زمينه است.
اين كارشناس در اداره كل منابع طبيعي و آبخيزداري خراسان شمالي خاطرنشان كرد: البته مردم در شهرستان راز و جرگلان تا كنون از زراعت چوب استقبال چنداني نداشته اند و به نوعي، از مزاياي اين طرح بي اطلاع بوده اند.
حسن نژاد تصريح كرد: با فرهنگ سازي و ترويج طرح توسعه زراعت در شهرستان راز و جرگلان، مي توان گامي موثر در افزايش درآمد روستاييان و ساكنان اين منطقه برداشت.
وي با تاكيد بر اينكه با اجراي طرح تنفس جنگل هاي شمال، تقاضاي چوب در سال هاي آتي افزايش مي يابد گفت: صنايع چوب از هم اكنون با كمبود چوب و ماده اوليه روبه رو هستند و البته برخي از نيازها از چوب هاي باغي تامين مي شود.
اين دكتراي جنگل شناسي در خراسان شمالي تصريح كرد: آنچه مسلم است با توجه به نياز روزافزون صنايع و جامعه به چوب، تنها راه پاسخگويي به اين تقاضا، كشت گونه هاي چوبي سريع الرشد در مناطق مستعد است كه لازمه آن نيز برنامه ريزي مناسب و ترويج و آموزش كشاورزان و باغداران با هدف استفاده از گونه هاي مقاوم، پرمحصول و كم نيازتر است.

* شرايط مرغوب در راز و جرگلان
رئيس اداره منابع طبيعي و آبخيزداري شهرستان راز و جرگلان هم گفت: اجرايي شدن قانون طرح تنفس جنگل هاي شمال، صنعت زراعت چوب در آينده را رونق خواهد داد.
الياس يزداني گفت: متاسفانه در اين شهرستان مردم استقبال خوبي از طرح زراعت چوب نداشته اند.
وي اظهار داشت: اين در حالي است كه در اين شهرستان شرايط براي توسعه زراعت چوب بسيار مناسب است.
وي با بيان اينكه در هفته منابع طبيعي سال گذشته، حدود پنج هزار اصله نهال صنوبر براي توسعه زراعت چوب در اين شهرستان به صورت رايگان توزيع شده است افزود: مناطق بسياري از شهرستان راز و جرگلان مستعد كاشت درخت صنوبر است اما مردم تا كنون با مزاياي زراعت چوب ناآشنا بوده و البته اقدامات ترويجي و فرهنگ سازي ما نيز در اين باره كم بوده است.
وي خاطرنشان كرد: تلاش داريم تا اقدامات ترويجي و فرهنگ سازي در زمينه آشنايي مردم با مزاياي اقتصادي طرح زراعت چوب بيشتر شود و مردم از آن بهره مند شوند.
يزداني در باره مزاياي طرح زراعت چوب گفت: كاشت درختان صنوبر در حاشيه رودخانه ها سبب جلوگيري از فرسايش و شسته شدن خاك رودخانه مي شود و علاوه بر آن كاشت اين گونه درختي در حاشيه مزارع مي تواند به عنوان باد شكن عمل كند و از خسارت هاي ناشي از ورش باد بكاهد.
رئيس اداره منابع طبيعي و آبخيزداري شهرستان راز و جرگلان اظهار داشت: وزش باد در مزارع گندم و جو يكي از آسيب ها است كه مي تواند بازدهي اين محصول را كم كند كه در اين زمينه درختان حاشيه مزرعه به عنوان بادشكن عمل كرده و از بروز اين آسيب جلوگيري مي كنند.

* زراعت چوب آماده چوب كاري اقتصاد روستاييان
شرايط مناسب خاك و آب و هوا در خراسان شمالي براي كشت صنوبر فرصتي است تا اشتغال و اقتصاد رونق گيرد.
طرح توسعه كشت زراعت چوب يكي از طرح هاي ملي بوده كه با هدف توليد چوب براي كاهش بهره برداري از سطح جنگل هاي كشور اجرا مي شود.
جنگل هاي استان خراسان شمالي در گستره چهار ميليون و 345 هزار هكتار جزء جنگل هاي حفاظتي كشور محسوب مي شود و برداشت چوب صنعتي از سطح اين جنگل ها صورت نمي پذيرد.
7185/ 6042
۰ نفر