۲۸ فروردین ۱۳۹۸، ۱۶:۴۰
کد خبر: 83282497
T T
۰ نفر
اتحادیه اروپا روی برخی كالاهای دیگرآمریكا تعرفه اعمال می كند

تهران - ایرنا - كمیسیون اروپا كه بازوی اجرایی اتحادیه اروپا محسوب می شود، روز چهارشنبه فهرستی از كالاهای دیگر وارداتی آمریكا برای اعمال تعرفه بر روی آنها منتشر كرد.

به گزارش روز چهارشنبه خبرگزاری فرانسه از بروكسل، ارزش این كالاهای آمریكایی، 20 میلیارد دلار است كه می تواند در مناقشه یارانه هواپیماها بین اروپا و آمریكا برای آنها تعرفه های وارداتی تعیین شود.
بیش از پانزده سال است كه آمریكا و اتحادیه اروپا در سازمان تجارت جهانی بر سر یارانه هایی كه به شركت هواپیماسازی بوئینگ و ایرباس پرداخت می شود دچار اختلاف هستند.
­این فهرست متشكل از كالاهای وارداتی از آمریكا از جمله هواپیما، بالگرد، تراكتور و انواع ادوات كشاورزی، ماهی، توتون، چمدان وكنسول بازی های رایانه ای می شود.
این اقدام كمیسیون اروپا در حالی صورت می گیرد كه 'سیسیلیا مالستروم' كمیسر تجاری اتحادیه اروپا روز دوشنبه تاكیده بود به منظور جلوگیری از مناقشه تجاری میان اتحادیه اروپا و آمریكا، باید در زمینه مذاكرات تجاری به توافقی دست یافت چرا كه از بروز جنگی تجاری میان آمریكا و اروپا جلوگیری خواهد كرد.مذاكرات میان اروپا و آمریكا 'مرحله بسیار مهمی' است كه آغاز آن از درجه اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.
تاكید مالستروم بر آغاز مذاكرات تجاری میان اروپا و آمریكا در حالی مطرح می شود كه فرانسه به علت مخالفت دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریكا با توافقنامه آب و هوایی پاریس، با این مذاكرات مخالف است.
به گزارش ایرنا، سایه سنگین تقابل اقتصادی رئیس جمهوری آمریكا علیه كشورهایی كه با آنها كسری تجاری دارد از جمله اتحادیه اروپا همچنان با حربه«اعمال تعرفه‌های سنگین» ادامه یافته به گونه‌ای كه به تازگی «دونالد ترامپ» هشدار داده است بر كالاهای كشورهای عضو این اتحادیه میلیاردها دلار تعرفه اعمال می‌كند.
مناقشات تجاری وتهدید به اعمال تعرفه‌ برای كالاهای صادراتی میان اتحادیه اروپا وآمریكا از سال 2017میلادی با حضور دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریكا در كاخ سفید شدت گرفت.
اوایل اسفند ماه سال 1396بود كه ترامپ بااستقبال از ورود به یك جنگ تجاری بااروپا و چند كشور دیگر اعلام كرد،ایالات متحده از«تجارت ناعادلانه» لطمه دیده است، بنابراین در نخستین گام تعرفه‌ های واردات فلزات را برای فولاد 25 درصد و آلومینیوم 10 درصد بالا برد.
ترامپ درباره جنگ اقتصادی با اروپا به فاكس‌نیوز گفته بود،«اتحادیه اروپا به همان بدی چین است،‌ فقط كوچكتر، كاری كه با ما می‌كنند وحشتناك است.»
آمریكا بزرگترین واردكننده فولاد و آلومینیوم در جهان بوده به طوری كه میزان وارداتش، چهار برابر صادرات این مواد است.
همان زمان مقام‌ های اروپایی ازجمله «ژان كلود یونكر» رئیس كمیسیون اروپا اعلام كردند كه این اتحادیه با اقدامات تلافی‌جویانه «با افزایش عوارض واردات محصولات كشاورزی، فولاد و دیگر اجناس آمریكایی» پاسخ قاطعی به آن می‌دهد؛ براین اساس بر واردات 2.8میلیارد دلار از محصولات آمریكایی، تعرفه‌های مالیات های جدید وضع كرد.
یونكر تصریح كرد، خواهان جنگ تجاری با آمریكا نیستیم؛ اما واشنگتن باید بداند كه اروپایی‌ها برده سیاست داخلی آمریكا نیستند.
اروپام**9041**1590