به گزارش ایرنا سید محمد بطحایی شامگاه 28 فروردین ماه در جلسه روسای ادارات آموزش و پرورش فارس در شیراز عنوان كرد: باید با توجه بیشتر به داشته هایمان در مقابل كمبودها، مسائل آموزش و پرورش را آنگونه حل كنیم كه در سند تحول آمده است تا موانع و مشكلات پیش روی آموزش و پرورش برداشته شود.
وی با بیان اینكه مردم منتظر آثار سند تحول در تربیت فرزندانشان هستند، اضافه كرد: تحول در آموزش و پرورش از دو مسیر آموزش همچنین پرورش محقق می شود؛ محور اصلی آموزش و پرورش عمومی تربیت و پرورش است و این در حالی است كه همه انرژی ما در زمینه آموزش و در سطحی ترین نوع آن یعنی حفظ كردن صرف می شود.
وزیر آموزش و پرورش با انتقاد از تشویق دانش آموزان صرفاً توانمند در زمینه درسی و تلاش برای تقویت اندوخته های ذهنی آنها گفت: باید مدال را به دانش آموزی داد كه مسئولیت اجتماعی بالاتری را تمرین كرده باشد و این روح حاكم بر سند تحول بنیادین است كه نقطه هدف سند تحول است.
** آزمون در دوره ابتدایی خط قرمز آموزش و پرورش است
وی مسیر اول تحول در آموزش و پرورش را تحول در محتوا عنوان كرد و گفت: برای تحقق تحول در محتوا باید موانع برداشته شود كه از جمله این موانع می توان به برگزاری آزمون در دوره ابتدایی اشاره كرد كه حكم سم برای دانش آموزان دارد و از نظر ما ممنوع مطلق و خط قرمز ماست.
بطحایی با اشاره به كم شدن كتاب های كمك درسی در سال های اخیر گفت: نیاز دانش آموزان كودكی كردن و بازی كردن در مدرسه در كنار فرا گیری مطالب علمی است و آموزش مفاهیم علمی هم باید با رویكرد های تربیتی داشته باشد كه این از سیاست های آموزش و پرورش است و مدیران به عنوان نماینده این نهاد باید آن را دنبال كنند.
وی با اشاره به در اختیار قرار گرفتن دو ساعت از فعالیت های درسی دانش آموزان به مدرسه در قالب اجرای برنامه بوم در مدارس كشور گفت : با اجرای این طرح یكی از آرزوهای دیرینه آموزش و پرورش تحقق یافته و با كم كردن كتاب درسی، تلاش شده در 6 پایه تحصیلی، از چهارم ابتدایی تا نهم دوره متوسطه اول ، زمینه طرح مسائل مورد نیاز دانش آموزان در قالب فراگیری مهارت های مختلف فراهم شود.
وزیر آموزش و پرورش محور اصلی تغییر را مدرسه محوری عنوان كرد و گفت: مدرسه محوری یعنی تفویض اختیار به مدرسه و ایجاد خلاقیت و نوآوری در آنجا.
وی لازمه تحقق مدرسه محوری و مقدمه واگذاری اختیار را شایستگی دانست و گفت: برای ایجاد شایستگی های لازم برنامه انتخاب و انتصاب مدیران بر اساس شایستگی های لازم ، نظام سنجش سلامت، كنترل و تضمین كیفیت مدارس دولتی، تفویض اختیار به مدارس بر اساس رتبه بندی و توسعه مشاركت معلمان پیش بینی شده است.
مدیركل آموزش و پرورش فارس نیز در این جلسه با اشاره به گستردگی و حجم آموزش و پرورش فارس كه از نزدیكی سواحل خلیج فارس تا حوالی اصفهان پراكنده است گفت: این ویژگی موجب شده است كه این نهاد در استان فارس در زمره ادارات آموزش و پرورش بزرگ كشور قرار گیرد.
علی عسكر نجفی بیان داشت: سند تحول بنیادین به عنوان اصلی ترین و اساسی ترین برنامه وزارت و آموزش و پرورش است و تمام اقدامات و فعالیت های این نهاد منطبق با این سند صورت میگیرد.
وی اعلام كرد: شورای راهبردی سند تحول بنیادین و زیرگروهها و زیرنظامهای آن در استان فارس راهاندازی شده است كه هدف آن نظارت بر چگونگی اجرای اهداف نظام تعلیم و تربیت در قالب سند تحول بنیادین است.
نجفی افزود: تعامل با سایر دستگاهها و استفاده از ظرفیت های برونسازمانی از دیگر راهبردهای آموزش و پرورش فارس است كه از جمله آنها می توان به مجمع نمایندگان استان فارس در مجلس شورای اسلامی اشاره كرد كه در جلسات متعددی به صورت فردی و گروهی نقطه نظرات خود را در خصوص بودجه به آنها منتقل كردهایم.
** آموزش و پرورش فارس از نظر نیروی انسانی با مشكلات عدیده ای مواجه است
وی با بیان اینكه آموزش و پرورش فارس از نظر نیروی انسانی با مشكلات عدیده ای مواجه است، اضافه كرد: در مهر 97 با كمبود حدود 8 هزار و پانصد نفری نیروی انسانی مواجه بودیم و با برنامه ریزی مطلوب توانستیم این كمبود را جبران كنیم.
مدیركل آموزش و پرورش فارس با اشاره به روند بازنشستگی بخش شایان توجهی از فرهنگیان در سال جاری ابراز داشت: در مهر 98 با كمبود 10 هزار نیروی انسانی مواجه هستیم كه امید است با اتخاذ تدابیر اصولی در وزارت آموزش و پرورش و تلاش همكاران در استان این مشكل به حداقل برسد.
نجفی عنوان كرد: 27 درصد فضاهای آموزشی استان به بازسازی نیاز دارد كه هماكنون با بهره گیری از ظرفیتهای دولتی توسط اداره كل نوسازی مدارس و خیرین مدرسه ساز استان، نزدیك به 300 واحد آموزشی در دست احداث در فارس وجود دارد؛ افزون بر این با تخصیص اعتبارات لازم در نوسازی مدارس در زمینه تهیه تجهیزات استاندارد مدارس نیز توفیقات شایان توجهی كسب كردهایم.
وی به فعالیت های حوزه تربیت بدنی در استان فارس نیز اشاره كرد و گفت: در زمینه سرانه فضاهای ورزشی با اقدامات انجام شده از 19 صدم متر مربع فضای ورزشی برای هر دانش آموز به 24 صدم متر مربع رسیده ایم كه موجب رشد چند پلهای فارس در زمینه سرانه فضاهای ورزشی شده است.
نجفی همچنین گفت: حدود 15 استخر و چندین سالن ورزشی در حال احداث نیز وجود دارد كه در آینده نزدیك به بهره برداری می رسد.
7375 /1876
شیراز- ایرنا- وزیر آموزش و پرورش گفت: تا زمانی كه رویكرد ما به مسائل آموزش و پرورش اصلاح نشود ، كسانی كه جای ما خواهند آمد نیز همین مسائل را مرور خواهند كرد و این مشكلات در آموزش و پرورش وجود خواهد داشت.