۲۹ فروردین ۱۳۹۸، ۱۲:۳۷
کد خبر: 83283464
T T
۰ نفر
ورود روانكاوي به عرصه اجتماع نياز امروز جامعه است

تهران- ايرنا- رئيس انجمن علمي روانپزشكان ايران در سومين كنگره روانكاوي و روان درماني ايران گفت: ورود روانكاوي به عرصه جامعه و در واقع خروج از درون انسان و درون اتاق، نياز امروز جامعه ماست.

به گزارش روز پنجشنبه خبرنگار اجتماعي ايرنا، مريم رسوليان در سخناني در اين كنگره افزود: در نگاه اول موضوع 'پرخاشگري، ويرانگري و مرگ در ميانه راه' عنوان موضوع همايش، نااميد كننده است، اما كمي عميق تر كه بنگريم واقعيتي است نه چندان تلخ كه هر كجا زندگي است، تنازع و نا آرامي هم هست.
افزود: نبود حركت و آرامش مطلق خود تداعي كننده مرگ است و اين چرخه بود و نبود خود زندگي است.
وي افزود: همان گونه كه از عنوان همايش بر مي آيد، ورود روانكاوي به عرصه جامعه و در واقع خروج از درون انسان و درون اتاق، نياز امروز جامعه ماست.
رسوليان گفت: همان گونه كه كودك الگوي زندگي خود را از والدين و روابط ابتدايي زندگي مي گيرد، جامعه نيز الگوي زندگي خود را از دولت و حكومت مي گيرد و البته كه اين رابطه ها يك سويه نيست و پوياست.
رئيس انجمن علمي روانپزشكان ايران افزود: ورود تئوري ها و نظريه هاي روان پويايي به درون امور اجتماعي و ضرورت نظريه پردازي در زمينه اصول و رفتارهاي اجتماعي نياز به همكاري مشترك كليه متخصصان علوم انساني دارد.
رسوليان اظهار داشت: يكي از اصلي ترين نيازهاي زندگي اجتماعي امروز در جهان همين همكاري‌هاي مشترك است و مهمترين عنوان اين همايش نيز ورود به نيازهاي اجتماعي است.
رئيس سومين كنگره روانكاوي و روان درماني پوياي ايران نيز طي سخناني در اين مراسم گفت: بيش از 90 سال است كه انديشه روانكاوي به ايران آمده است، ولي آموزش روانكاوي و روان درماني پويا به تدريج و طي سه دهه گذشته در كشور پا گرفته و اكنون جايگاه آكادميك قابل توجهي در آموزش روان گران در حوزه سلامت دارد.
دكتر محمد صنعتي افزود: شايد در واقع ديگر روانكاوي نمي تواند خود را به تخت روانكاوي محدود سازد، بايد همان گونه كه بنيانگذاران آغازين روانكاوي به جنبه هاي اجتماعي و فرهنگي آن توجه داشتند، علاوه بر جنبه هاي باليني رابطه آن با آبژه و امر دروني به مسائل بين فردي آسيب هاي رواني نيز پرداخته شود.
صنعتي افزود: در اين كنگره گذشته از روانكاوان برجسته اي كه از اروپا و آمريكا حضور دارند روانكاوان و روان درمانگران ارزشمند ايراني با رويكردهاي گوناگون نيز حضوري فعال دارند و مانند 2 كنگره گذشته دانش پژوهان بسيار مشتاق را در اين همايش مي بينيم كه آينده كشورمان ايران هستند.
دبير علمي كنگره نيز در اين مراسم گفت: موضوع پرخاشگري ويرانگري و مرگ در ميانه زندگي توسط كميته روان درماني انجمن علمي روانپزشكان ايران در سال 96 و پس از برگزاري كنگره دوم تصويب شد.
دكتر مهديه معين اظهار داشت: زندگي، سرزندگي و تهديدهاي آن مورد توجه كميته روان درماني اين كنگره قرار داشت و براي آسيب شناسي زندگي و بازشناسي دلايل توقف و يا كندي توسعه، پيش رفتن با نگاه روانكاوانه و تاثير گرفتن از آرا و عقايد و نظريه هاي دكتر صنعتي رئيس كنگره، اين همايش برگزار مي شود.
وي گفت: نظريه فرهنگ مرگ چند سالي است كه توسط دكتر صنعتي در سخنراني ها و مصاحبه هاي ايشان بيشتر پرداخته شده و علاوه بر نكات مهم تاريخي و روانكاوي اجتماعي، شامل يك سوال مهم است كه در دهه هاي اخير بسيار مورد توجه صاحب نظران قرار گرفته است.
دبير علمي كنگره افزود: اين سوال مطرح است كه آيا ايران در طول هزاره ها و قرن ها جدا از جنگ ها و هجوم ها و عوامل محيطي ممكن است درگير با پديده هايي بوده كه پيشرفت و توسعه را دشوار مي‌كند و به جاي آن، خشم و پرخاشگري و ويراني را بازتوليد كند.
معين اظهار داشت: بر همين اساس و براي ايجاد فرصتي براي تعميق و تفكر و جستجوي روانكاوانه با بسياري از چهره‌هاي مشهور و صاحب نظر در سطح جهاني تماس برقرار شد تا براي هم فكري و اعلام نظر و عقايد در اين كنگره حضور يابند.
سومين كنگره روانكاوي و روان درماني پوياي ايران با حضور مهمانان داخلي و خارجي از امروز تا 31 فروردين در سالن همايش هاي بيمارستان ميلاد تهران برگزار مي شود. اين كنگره با برپايي كارگاه هاي مختلف و نشست ها به ارائه راهكار و برنامه ها در زمينه پرخاشگري و آسيب هاي اجتماعي ناشي از سوء مصرف مواد و خشونت و تروريسم و خودكشي مي پردازد.
اجتمامم**1417**1584