۳۰ فروردین ۱۳۹۸، ۱۵:۴۳
کد خبر: 83284410
T T
۰ نفر
تركيه براي نگراني ناتو نسبت به خريد اس-400 اهميت قايل است

تهران - ايرنا - وزير امور خارجه تركيه گفت كه آنكارا براي نگراني ناتو نسبت به خريد سامانه دفاع موشكي اس-400 روسي اهميت قايل بوده و هميشه در اين خصوص حساس عمل كرده‌‌ است.

به گزارش روز جمعه ايرنا به نقل از آناتولي، مولود چاووش‌اوغلو، در نشست خبري مشترك با وزراي امور خارجه روماني و لهستان در ارتباط با مسئله خريد جنگنده هاي اف 35 آمريكايي و سامانه هاي دفاعي اس 400 روسي گفت: آنكارا ادعاهايي مبني بر تداخل سامانه اس- 400 با سيسم هاي اف- 35 را نمي پذيرد.
وي يادآورشد: متحدين تركيه بايد بدانند كه آنكارا فورا به يك سامانه دفاعي هوايي نيازمند است.
وزير امور خارجه تركيه گفت كه از نهادهاي مختلف آمريكا در مورد اين مسئله و مسائلي چون خروج از سوريه اظهارات متناقضي عنوان مي‌شوند.
چاووش‌اوغلو تاكيد كرد: به آمريكا پيشنهاد تشكيل كميسيون مشترك را ارائه داديم و در مورد تسلط كامل بر كنترل اس -400 بسيار حساس رفتار مي كنيم.
اختلاف آنكارا و واشنگتن براي ارسال جنگنده هاي اف-35 به دليل برنامه تركيه براي خريد سامانه هاي دفاع موشكي اس400- از روسيه آغاز شده است.
آمريكا و متحدانش در ناتو نگران آن هستند كه تداوم توليد بخش هايي از اف-35 و وجود اين جنگنده در تركيه و حضور همزمان كارشناسان روسيه براي فعاليت سامانه هاي اس400- سبب شود روس ها امكان شناسايي اين جنگنده ها در رادار اس-400 را داشته باشند.
واشنگتن براي منصرف كردن آنكارا از خريد اس-400، پيشنهاد فروش سامانه ضدموشك پاتريوت را كه مقرون به صرفه تر بود، داد، اما تركيه ضمن علاقه مندي به خريد اين سامانه، حاضر به انصراف از خريد اس400 نشد.
خاورم**9469**1211