۳۱ فروردین ۱۳۹۸، ۱۸:۱۶
کد خبر: 83285713
T T
۰ نفر
تولید خوراك علوفه‌ای مقاوم به سرما و خشكی

تهران- ایرنا- گراس‌های (خوراك) علوفه‌ای متحمل به سرما و خشكی تولید شده در پژوهشگاه بیوتكنولوژی كشاورزی كه از پاییز سال گذشته در مجتمع كشت و صنعت صفایی كشت شده معرفی شد؛ دستاورد مهمی كه گفته می شود در جهت ایجاد چراگاه‌های دائمی و احیای مراتع است.

به گزارش روز شنبه گروه علمی ایرنا از پژوهشگاه بیوتكنولوژی كشاورزی ایران، مدیر گروه فیزیولوژی مولكولی این پژوهشگاه در خصوص این دستاورد در روز مزرعه اظهار كرد: گراس‌های علوفه‌ای پتانسیل فراوانی برای تولید علوفه با كیفیت در شرایط سخت محیطی به خصوص در مناطق سردسیری و مراتع مناطق شمالی و شمال غربی كشور دارند.
بابك ناخدا افزود: با توجه به استقرار سریع، تحمل نسبی خوب به سرما و خشكی، چند ساله بودن و امكان استفاده از بارش‌های پاییزه و بهاری، از این گراس‌های علوفه‌ای می‌توان برای ایجاد چراگاه‌های دائمی و احیای مراتعی كه در اثر چرای بی‌رویه و فشار بیش از حد دام از بین رفته‌اند، بهره‌برداری كرد.
وی ادامه داد:علاوه بر این با توجه به سیستم توسعه یافته ریشه‌ای در این گیاهان، كشت آنها در اراضی مرتعی و مناطق شیبدار، از روان‌آب و فرسایش آبی و بادی خاك به میزان چشمگیری جلوگیری كرده و باعث نفوذ بیشتر آب در خاك و تغذیه سفره‌های آب زیر زمینی می‌شوند.

** كسری 120 میلیارد مكعب آب زیرزمینی
معاون زراعت وزیر جهاد كشاورزی نیز در مراسم روز مزرعه با بیان اینكه ایران با 120 هزار متر مكعب كسری آب منابع زیر زمینی مواجه است، افزود: از این رو باید به سمت تغییر الگوی كشت، شیوه‌های نوین آبیاری و كشت گلخانه‌ای حركت كرد.
عباس كشاورز اظهار كرد: برای جبران كسری آب‌های زیر زمینی با آب‌های موجود فاصله زیادی وجود دارد و لازم است تا با حركت به سمت شیوه‌های نوین آبیاری محصولات كشاورزی، تغییر الگوی كشت و نیز حركت به سمت كشت گلخانه‌ای، این كسری جبران شود.
وی همچنین با اشاره به سرانه پایین مصرف شیر در كشور گفت: كشور از ظرفیت بالایی در تولید شیر برخوردار است و تلاش می‌كنیم تا طی 5 سال آینده سرانه مصرف شیر را به 130 لیتر برسانیم كه این مهم با اصلاح تركیب تغذیه‌ای در كشور محقق می‌شود.
كشاورز تصریح كرد: میزان تولید شیر و فراورده‌های آن در كشور به حدی است كه سالانه 450 هزار تن شیر و فراورده‌های آن به سایر كشورها صادر می‌شود.
معاون وزیر جهاد كشاورزی در امور زراعی با بیان اینكه افزایش تولید شیر به تولید علوفه بستگی دارد افزود: با تغییر الگوی كشت و اصلاح سیستم زراعی، تولید علوفه افزایش می‌یابد؛ برای افزایش میزان تولید شیر باید از تنوع علوفه و جایگزینی علوفه دارای ارزش غذایی بالا، با علوفه مرسوم و كشت علوفه خارج از فصل استفاده كرد.
كشاورز با بیان اینكه رشد اقتصادی، تقاضای مواد غذایی را افزایش می‌دهد بیان كرد: با توجه به اینكه به دلیل محدودیت‌هایی نظیر آب زراعی، امكان توسعه اراضی و سطح زیر كشت وجود ندارد لازم است تا رویكرد و الگوی كشت را تغییر دهیم.
وی به خودكفایی بالای 80 درصدی كشور در تولید محصولات كشاورزی اشاره كرد و افزود: هیچ كشوری در تولیدات محصولات كشاورزی به خودكفایی صد در صدی نمی‌رسد و همین میزان از خودكفایی نیز در كشور نیز قابل توجه است.

** استاندارد نبودن علوفه تولیدی برای دام
معاون وزیر جهاد كشاورزی در امور دام نیز گفت: كمبود آب، مهمترین چالش كشاورزی كشور است كه این مهم در حوزه دامپروری نیز اثرات خود را در تولید محصولات دامی نشان می‌دهد.
مرتضی رضایی اظهار كرد: بیشترین علوفه مورد نیاز كشور به صورت آبی كشت می‌شود كه این امر هزینه‌های بسیاری را به كشور تحمیل می‌كند؛ ایران از شرایط اقلیمی خشك و نیمه خشك برخوردار است و میزان تولید آب سبز یا همان آب حاصل از بارندگی در كشور بسیار محدود است.
وی گفت: كمبود بارش نزولات جوی باعث می‌شود تا تولید علوفه در مراتع طبیعی بسیار كم باشد كه این مهم هزینه‌های تولید شیر و گوشت را افزایش می‌دهد.
معاون وزیر جهاد كشاورزی در امور دام با اشاره به اینكه شرط تحقق دستیابی به كشاورزی پایدار حفاظت از محیط زیست و منابع آب است، افزود: جای تأسف است كه به دلیل استفاده از شیوه‌های نادرست در كشت علوفه و محصولات كشاورزی و آبیاری، منابع آب به ویژه آب‌های زیرزمینی در كل كشور بسیار ضعیف شده است و این مهم تولید محصولات كشاورزی را با چالش جدی مواجه كرده است.
وی تصریح كرد: استاندارد نبودن علوفه تولیدی یكی دیگر از محدودیت‌های موجود در تولید محصولات دامی است، امروز در اكثر مناطق شیوه‌های مكانیزاسیون، بِه‌زراعی و بِه‌نژادی در تولید علوفه مورد توجه قرار نمی‌گیرد كه باید برای اصلاح این روند برنامه ریزی منسجمی صورت گیرد.
رضایی با تأكید بر لزوم اجرای طرح‌های پایلوت در حوزه كشاورزی و دامپروری برای دستیابی به شیوه‌های نوین كشاورزی گفت: اجرای این طرح‌ها به بهره برداران كمك می‌كند تا از روش‌های نوین در حوزه كشاورزی و دامپروری درك واقعی و ملموس پیدا كنند.

** تولید 6 میلیون تن محصول كشاورزی به ارزش 320 هزار میلیارد ریال
رئیس سازمان جهاد كشاورزی استان تهران نیز در این مراسم گفت: كشاورزان استان تهران سالانه 6 میلیون تن محصول كشاورزی به ارزش 320 هزار میلیارد ریال تولید می‌كنند.
كریم ذوالفقاری عنوان كرد: با اینكه وسعت اراضی كشاورزی در استان تهران 187 هزار هكتار و نسبت به سایر استان‌ها كمتر است ولی به دلیل بهره وری بالا در استفاده از آب، نهاده‌های كشاورزی و استفاده از شیوه‌های نوین، سالانه 6 میلیون تن محصولات كشاورزی به ارزش 320 هزار میلیارد ریال تولید می‌شود كه بیشتر از سایر استان‌ها با اراضی بیشتر است.
وی، مصرف سرانه گوشت قرمز در استان تهران را 13 كیلوگرم ذكر كرد و افزود: نیاز سالانه استان تهران به گوشت قرمز حدود یك میلیون تن است كه از این میزان، 900 هزار تن تولید و یكصد هزار تن دیگر از طریق واردات تأمین می‌شود.
ذوالفقاری اظهار كرد: استان تهران با داشتن بیش از یك میلیون رأس دام سبك و 450 هزار رأس دام سنگین، رتبه نخست تولید شیر كشور را در اختیار دارد.
رئیس سازمان جهاد كشاورزی استان تهران تولید شیر و گوشت را در ارتباط مستقیم با تولید علوفه دانست و افزود: در حال حاضر سالانه یك میلیون و 800 هزار تن علوفه در استان تولید می‌شود كه از این میزان یك میلیون و 300 هزار تن به تولید ذرت علوفه‌ای اختصاص دارد، استان تهران تلاش دارد تا با تولید محصولات علوفه‌ای با نیاز آبی كمتر، در مصرف بهینه آب نیز پیشگام باشد.
وی با اشاره به لزوم ورود تولیدكنندگان شیر به پرورش دام پروری و گوشتی گفت: با اصلاح نژاد «هلشتاین» به شیری گوشتی باید به تولید گوشت نیز توجه شود تا برای تأمین گوشت نیاز به واردات حتی یك كیلوگرم گوشت قرمز نداشته باشیم.
پژوهشگاه بیوتكنولوژی كشاورزی علاوه بر گراس‌های علوفه‌ای در اجرای پروژه‌های تحقیقاتی مشترك نیز با مجتمع كشاورزی و دامپروری صفاری همكاری دارد كه از آن جمله می‌توان به اجرای پروژه تحقیقاتی تولید فرمولاسیون مناسب باكتری‌های بومی سیلاژ ذرت توسط دكتر غلامرضا صالحی جوزانی اشاره كرد.
علمی ** 1836 ** 1055
۰ نفر