۳۱ فروردین ۱۳۹۸، ۲۰:۱۶
کد خبر: 83285820
T T
۰ نفر
گزیده بیانات مقام رهبری درباره وظیفه امروز منتظران ظهور

تهران- ایرنا- بخش فقه و معارف پایگاه اطلاع‌رسانی مقام معظم رهبری روز شنبه به مناسبت فرارسیدن نیمه‌ی شعبان، سالروز ولادت حضرت ولی‌عصر (عجل‌ الله ‌تعالی‌ فرجه‌الشریف)، گزیده‌ای از بیانات حضرت آیت‌الله خامنه‌ای را درباره‌ی « انتظار فرج» و « وظیفه‌ی منتظران» را منتشر كرده است.

به گزارش ایرنا از دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله خامنه ای،در متن بخش فقه و معارف پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR آمده است :
انتظار به معنای این است كه ما باید خود را برای سربازی امام زمان آماده كنیم.» 30/ 7/ 1381

*این، آینده قطعی شماست
ملت ایران به فضل پروردگار، با هدایت الهی، با كمك های معنوی غیبی و با ادعیه‌ی زاكیه و هدایت های معنوی ولی‌الله‌الاعظم ارواحنافداه خواهد توانست تمدن اسلامی را بار دیگر در عالم سربلند كند و كاخ با عظمت تمدن اسلامی را برافراشته نماید. این، آینده‌ی قطعی شماست. جوانان، خودشان را برای این حركت عظیم آماده كنند. نیروهای مؤمن و مخلص، این را هدف قرار دهند.
بیانات در دیدار جمعی از ایثارگران و خانواده‌های شهدا 1376/05/29
* امروز باید در جهت حكومت امام زمان(عجل‌الله‌تعالی‌فرجه) كار و تلاش كنیم
ما كه منتظر امام زمان هستیم، باید در جهتی كه حكومت امام زمان(علیه الاف التحیة و الثناء و عجل‌الله تعالی فرجه) تشكیل خواهد شد، زندگی امروز را در همان جهت بسازیم و بنا كنیم. البته، ما كوچكتر از آن هستیم كه بتوانیم آن گونه بنایی را كه اولیای الهی ساختند یا خواهند ساخت، بنا كنیم؛ اما باید در آن جهت تلاش و كار كنیم.
مظهر عدل پروردگار، امام زمان(عج) است و میدانیم كه بزرگترین خصوصیت امام زمان(علیه‌الصلاةوالسلام) - كه در دعاها و زیارات و روایات آمده است - عدالت میباشد: «یملأ الله به الارض قسطا و عدلا».
رابطه‌ی قلبی و معنوی بین آحاد مردم و امام زمان(عج) یك امر مستحسن، بلكه لازم و دارای آثاری است؛ زیرا امید و انتظار را به طور دایم در دل انسان زنده نگه میدارد.
در دیدار مسئولان و اقشار مختلف مردم 1368/12/22

* قبل از فرج، آسایش و راحت‌طلبی و عافیت نیست!
شما جوانان عزیز كه در آغاز زندگی و تلاش خود هستید، باید سعی كنید تا زمینه را برای آن چنان دورانی آماده كنید، دورانی كه در آن، ظلم و ستم به هیچ شكلی وجود ندارد، دورانی كه در آن، اندیشه و عقول بشر، از همیشه فعالتر و خلاقتر و آفریننده تر است، دورانی كه ملتها با یكدیگر نمی جنگند، دستهای جنگ افروز عالم همانهایی كه جنگهای منطقه ای و جهانی را در گذشته به راه انداختند و می اندازند دیگر نمی توانند جنگی به راه بیندازند، در مقیاس عالم، صلح و امنیت كامل هست، باید برای آن دوران تلاش كرد. قبل از دوران مهدی موعود، آسایش و راحت طلبی و عافیت نیست. در روایات، «والله لتمحصن» و «والله لتغربلن» است، به شدت امتحان می شوید، فشار داده می شوید. امتحان در كجا و چه زمانی است؟ آن وقتی كه میدان مجاهدتی هست. قبل از ظهور مهدی موعود، در میدانهای مجاهدت، انسانهای پاك امتحان می شوند. در كوره های آزمایش وارد می شوند و سربلند بیرون می آیند و جهان به دوران آرمانی و هدفی مهدی موعود (ارواحنا فداه) روزبه روز نزدیكتر می شود، این، آن امید بزرگ است، لذا روز نیمه شعبان، روز عید بزرگ است.
بیانات در دیدار مردم قم 1370/11/30

* زمینه ظهور را باید با حاكمیت قرآن و اسلام آماده كرد
انتظار، یعنی دل سرشار از امید بودن نسبت به پایان راه زندگی بشر. ممكن است كسانی آن دوران را نبینند و نتوانند درك كنند - فاصله هست - اما بلاشك آن دوران وجود دارد؛ لذا تبریك این عید - كه عید امید و عید انتظار فرج و گشایش است - درست نقطه‌ی مقابل آن چیزی است كه دشمن میخواهد به وجود بیاورد.
ما آن وقتی میتوانیم حقیقتاً منتظر به حساب بیاییم كه زمینه را آماده كنیم. برای ظهور مهدی موعود(ارواحنافداه) زمینه باید آماده بشود؛ و آن عبارت از عمل كردن به احكام اسلامی و حاكمیت قرآن و اسلام است... اولین قدم برای حاكمیت اسلام و برای نزدیك شدن ملتهای مسلمان به عهد ظهور مهدی موعود (ارواحنافداه و عجل‌الله‌فرجه)، به‌وسیله‌ی ملت ایران برداشته شده است؛ و آن، ایجاد حاكمیت قرآن است.
بیانات در دیدار مردم قم 1370/11/30

* اگر به سمت صلاح نزدیك بشویم ظهور نزدیك خواهد شد
شما مردم عزیز – بخصوص شما جوانها – هر چه كه در صلاح خود، در معرفت و اخلاق و رفتار و كسب صلاحیتها در وجود خودتان بیشتر تلاش كنید این آینده را نزدیكتر خواهید كرد، اینها دست خود ماست اگر ما خودمان را به صلاح نزدیك كنیم، آن روز نزدیك خواهد شد همچنان كه شهدای ما با فدا كردن جان خودشان آن روز را نزدیك كردند، آن نسلی كه برای انقلاب آن فداكاریها را كردند، با فداكاریهای خودشان آن آینده را نزدیكتر كردند هر چه ما كار خیر و اصلاح درونی خود و تلاش برای اصلاح جامعه انجام بدهیم آن عاقبت را دایما نزدیكتر می كنیم.
بیانات در دیدار اقشار مختلف مردم در سالروز میلاد خجسته امام زمان(عج) 1379/08/22

* فقط نشستن و اشك ریختن فایده ندارد!
درس دیگر اعتقاد به مهدویت و جشنهای نیمه‌ی شعبان برای من و شما این است كه هر چند اعتقاد به حضرت مهدی ارواحنافداه یك آرمان والاست و در آن هیچ شكی نیست؛ اما این آرمانی است كه باید به دنبال آن عمل بیاید. انتظاری كه از آن سخن گفته‌اند، فقط نشستن و اشك ریختن نیست.
بیانات در دیدار اقشار مختلف مردم به مناسبت نیمه‌ی شعبان در مصلای تهران 1381/07/30

* ما باید خود را برای سربازی امام زمان آماده كنیم
انتظار به معنای این است كه ما باید خود را برای سربازی امام زمان آماده كنیم ... سربازی منجی بزرگی كه میخواهد با تمام مراكز قدرت و فساد بین‌المللی مبارزه كند، احتیاج به خودسازی و آگاهی و روشن‌بینی دارد... ما نباید فكر كنیم كه چون امام زمان خواهد آمد و دنیا را پر از عدل و داد خواهد كرد، امروز وظیفه‌ای نداریم؛ نه، بعكس، ما امروز وظیفه داریم در آن جهت حركت كنیم تا برای ظهور آن بزرگوار آماده شویم. اعتقاد به امام زمان به معنای گوشه‌گیری نیست... . امروز اگر ما میبینیم در هر نقطه‌ی دنیا ظلم و بی‌عدالتی و تبعیض و زورگویی وجود دارد، اینها همان چیزهایی است كه امام زمان برای مبارزه با آنها می‌آید. اگر ما سرباز امام زمانیم، باید خود را برای مبارزه با اینها آماده كنیم.
بیانات در دیدار اقشار مختلف مردم به مناسبت نیمه‌ی شعبان در مصلای تهران 1381/07/30

* بزرگترین وظیفه‌ی منتظران
بزرگترین وظیفه‌ی منتظران امام زمان این است كه از لحاظ معنوی و اخلاقی و عملی و پیوندهای دینی و اعتقادی و عاطفی با مؤمنین و همچنین برای پنجه درافكندن با زورگویان، خود را آماده كنند. كسانی كه در دوران دفاع مقدس، سر از پا نشناخته در صفوف دفاع مقدس شركت میكردند، منتظران حقیقی بودند. كسی كه وقتی كشور اسلامی مورد تهدید دشمن است، آماده‌ی دفاع از ارزشها و میهن اسلامی و پرچم برافراشته‌ی اسلام است، میتواند ادعا كند كه اگر امام زمان بیاید، پشت سر آن حضرت در میدانهای خطر قدم خواهد گذاشت. اما كسانی كه در مقابل خطر، انحراف و چرب و شیرین دنیا خود را میبازند و زانوانشان سست میشود؛ كسانی كه برای مطامع شخصی خود حاضر نیستند حركتی كه مطامع آنها را به خطر میاندازد، انجام دهند؛ اینها چطور میتوانند منتظر امام زمان به حساب آیند؟ كسی كه در انتظار آن مصلح بزرگ است، باید در خود زمینه‌های صلاح را آماده سازد و كاری كند كه بتواند برای تحقق صلاح بایستد.
بیانات در دیدار اقشار مختلف مردم به مناسبت نیمه‌ی شعبان در مصلای تهران 1381/07/30

* معنای انتظار فرج، انتظار گشایش در گرفتاری عمومی بشریت است
معنای انتظار فرج به عنوان عبارة أخرای انتظار ظهور، این است كه مؤمنِ به اسلام، مؤمنِ به مذهب اهل‌بیت(علیهم السلام) وضعیتی را كه در دنیای واقعی وجود دارد، عقده و گره در زندگی بشر میشناسد. واقعِ قضیه هم همین است. منتظر است كه این فروبستگيِ كار بشر، این گرفتاری عمومی انسانیت گشایش پیدا بكند. مسئله، مسئله‌ی گره در كار شخص من و شخص شما نیست. امام زمان (علیه الصلاة و السلام) برای اینكه فرج برای همه‌ی بشریت به وجود بیاورد، ظهور میكند كه انسان را از فروبستگی نجات بدهد؛ جامعه‌ی بشریت را نجات بدهد؛ بلكه تاریخ آینده‌ی بشر را نجات بدهد.
... انتظار فرج یعنی قبول نكردن و رد كردن آن وضعیتی كه بر اثر جهالت انسانها، بر اثر اغراض بشر بر زندگی انسانیت حاكم شده است. این معنی انتظار فرج است.
بیانات در دیدار اقشار مختلف مردم به‌مناسبت نیمه‌ی شعبان 1387/05/27

* انتظار حركت است، سكون نیست
انتظار فرج، انتظار دست قاهر قدرتمند الهی ملكوتی است كه باید بیاید و با كمك همین انسانها سیطره‌ی ظلم را از بین ببرد و حق را غالب كند و عدل را در زندگی مردم حاكم كند و پرچم توحید را بلند كند؛ انسانها را بنده‌ی واقعی خدا بكند. باید برای این كار آماده بود... انتظار معنایش این است. انتظار حركت است؛ انتظار سكون نیست؛ انتظار رها كردن و نشستن برای اینكه كار به خودی خود صورت بگیرد، نیست. انتظار حركت است. انتظار آمادگی است... . انتظار فرج یعنی كمر بسته بودن، آماده بودن، خود را از همه جهت برای آن هدفی كه امام زمان (علیه الصلاة والسلام) برای آن هدف قیام خواهد كرد، آماده كردن. آن انقلاب بزرگ تاریخی برای آن هدف انجام خواهد گرفت. و او عبارت است از ایجاد عدل و داد، زندگی انسانی، زندگی الهی، عبودیت خدا؛ این معنای انتظار فرج است.
بیانات در دیدار اقشار مختلف مردم به‌مناسبت نیمه‌ی شعبان 1387/05/27

* زمینه ظهور درصورت پیروزی ملت ایران آماده میشود
امروز مسیر تاریخ، مسیر ظلم است؛ مسیر سلطه‌گری و سلطه‌پذیری است؛ یك عده در دنیا سلطه‌گرند، یك عده در دنیا سلطه‌پذیرند. اگر حرف شما ملت ایران پیش رفت، اگر شما توانستید پیروز شوید، به آن نقطه‌ی موعود برسید، آن وقت مسیر تاریخ عوض خواهد شد؛ زمینه‌ی ظهور ولي‌امر و ولي‌عصر (ارواحنا له الفداء) آماده خواهد شد؛ دنیا وارد یك مرحله‌ی جدیدی خواهد شد. این بسته به عزم امروز من و شماست، این بسته به معرفت امروز من و شماست.
بیانات در دیدار مردم قم 1391/10/19

* زندگی اصلی بشر از دوران ظهور آغاز می‌شود
بشریت دارد همین‌طور این راه را طي میكند تا به اتوبان برسد؛ این اتوبان، دورانِ مهدویت است، دوران ظهور حضرت مهدي (سلام الله علیه) است. این‌جور نیست كه وقتي به آنجا رسیدیم، یك حركت دفعي انجام بگیرد و بعد هم تمام بشود؛ نه، آنجا یك مسیر است. در واقع باید گفت زندگي اصلي بشر و حیات مطلوب بشر از آنجا آغاز میشود و بشریت تازه مي‌افتد در راهي كه این راه یك صراط مستقیم است و او را به مقصد آفرینش میرساند؛ «بشریت» را میرساند، نه آحادي از بشریت را، نه افراد را، مجموعه‌ها را میرساند.
بیانات در دیدار پژوهشگران و كاركنان‌ مؤسسه «دارالحدیث» و پژوهشگاه «قرآن و حدیث» 1393/03/21

* معتقدین به ظهور هیچ‌گاه دچار ناامیدی نمی‌شوند
نام امام زمان (عجّل‌الله‌له‌الفرج و سلام‌الله‌علیه) و یاد این بزرگوار، دائماً به ما یادآوری میكند كه طلوع خورشیدِ حق و عدل در پایان این شب ظلمانی، قطعی است. انسانها گاهی كه امواج متراكم ظلمت و ظلم را مشاهده میكنند، مأیوس میشوند. یاد امام زمان نشان‌دهنده‌ی این است كه خورشید طلوع خواهد كرد، روز خواهد آمد؛ بله، ظلمات هست، ظالمان و تاریكی‌آفرینان هستند در دنیا، و قرنهای متمادی بوده‌اند امّا پایان این شب سیاه و ظلمانی، قطعاً طلوع خورشید است؛ این آن ‌چیزی است كه اعتقاد به امام زمان به ما می‌آموزد؛ این وعده‌ی تضمین‌شده‌ی پروردگار است: اَلسَّلامُ‌ عَلَیكَ‌ اَیُّهَا العَلَمُ‌ المَنصوبُ وَ العِلمُ المَصبوبُ وَ الغَوثُ وَ الرَّحمَةُ الواسِعَةُ وَعداً غَیرَ مَكذوب‌؛ وعده‌ی تخلّف‌ناپذیر الهی است. در اوّل زیارت [هم دارد]: اَلسَّلامُ عَلَیكَ یا وَعدَ اللهِ الَّذی ضَمِنَه؛ وعده‌ای كه تضمین‌شده است از طرف پروردگار، ظهور این بزرگوار است. معتقدین به ظهور ولیّ‌عصر و وجود ولیّ‌عصر (ارواحنا فداه) هیچ‌گاه دچار ناامیدی و یأس نمیشوند، و میدانند كه قطعاً این خورشید طلوع خواهد كرد و این تاریكی‌ها و این سیاهی‌ها را برطرف خواهد كرد.
بیانات در دانشگاه افسری و تربیت پاسداری امام حسین (علیه‌السلام) 1396/02/20

* انتظار یعنی دائم در حال «آماده‌باش» باشید
ما مأمور به انتظاریم؛ انتظار یعنی چه؟ انتظار به معنای مترصّد ‌بودن است. در ادبیّات نظامی یك‌ چیزی داریم به نام «آماده‌باش»؛ انتظار یعنی «آماده‌باش»! باید «آماده‌باش» باشیم. انسان مؤمن و منتظر، آن‌كسی است كه در حال «آماده‌باش» است. اگر امام شما كه مأمورِ به ایجاد عدالت و استقرار عدالت در كلّ جهان است، امروز ظهور بكند، باید من و شما آماده باشیم. این «آماده‌باش» خیلی مهم است؛ انتظار به این معنا است. انتظار به معنای بی‌‌صبری كردن و پا به زمین كوبیدن و چرا دیر شد و چرا نشد و مانند اینها نیست، انتظار یعنی باید دائم در حال «آماده‌باش» باشید.
بیانات در دانشگاه افسری و تربیت پاسداری امام حسین (علیه‌السلام) 1396/02/20

* در انتظار باید اهل عمل به چیزی باشیم كه دل امام زمان(عجل‌الله‌تعالی‌فرجه) را شاد می‌كند
این انتظار، مستلزم صلاح و عمل است؛ باید خودمان را اصلاح كنیم، باید اهل عمل به آن چیزی باشیم كه دل آن بزرگوار را شاد میكند. اگر بخواهیم این‌جور عمل بكنیم و این صلاح و اصلاح را برای خودمان فراهم بكنیم، طبعاً نمیتوانیم به عمل فردی اكتفا كنیم. در محیط جامعه، در محیط كشور، در محیط جهانی هم وظایفی هست كه باید انجام بدهیم؛ این وظایف چه هستند؟ این همان چیزی است كه نیاز دارد به بصیرت، نیاز دارد به معرفت، نیاز دارد به نگرش جهانی، نیاز دارد به روشن‌بینی؛ این آن چیزی است كه شما جوان عزیز فعّالِ امروز به آن موظّفید.
بیانات در دانشگاه افسری و تربیت پاسداری امام حسین (علیه‌السلام) 1396/02/20

* لازمه انتظار خودسازی است
انتظار، تكلیف بر دوش انسان میگذارد. وقتی انسان یقین دارد كه یك چنین آینده‌ای هست؛ همچنانی كه در آیات قرآن هست: «و لقد كتبنا فی الزّبور من بعد الذّكر انّ الارض یرثها عبادی الصّالحون. انّ فی هذا لبلاغا لقوم عابدین» - مردمانی كه اهل عبودیت خدا هستند، میفهمند - باید خود را آماده كنند، باید منتظر و مترصد باشند. انتظار لازمه‌اش آماده‌سازی خود هست. بدانیم كه یك حادثه‌ی بزرگ واقع خواهد شد و همیشه منتظر باشید. هیچ وقت نمیشود گفت كه حالا سالها یا مدتها مانده است كه این اتفاق بیفتد، هیچ وقت هم نمیشود گفت كه این حادثه نزدیك است و در همین نزدیكی اتفاق خواهد افتاد. همیشه باید مترصد بود، همیشه باید منتظر بود. انتظار ایجاب میكند كه انسان خود را به آن شكلی، به آن صورتی، به آن هیئت و خُلقی نزدیك كند كه در دوران مورد انتظار، آن خُلق و آن شكل و آن هیئت متوقع است. این لازمه‌ی انتظار است. وقتی بناست در آن دوران منتظَر عدل باشد، حق باشد، توحید باشد، اخلاص باشد، عبودیت خدا باشد - یك چنین دورانی قرار است باشد - ما كه منتظر هستیم، باید خودمان را به این امور نزدیك كنیم، خودمان را با عدل آشنا كنیم، آماده‌ی عدل كنیم، آماده‌ی پذیرش حق كنیم. انتظار یك چنین حالتی را به وجود می‌آورد.
بیانات در دیدار اساتید و فارغ‌التحصیلان تخصصی مهدویت 1390/04/18

* روحیه انتظار از بزرگترین دریچه‌های فرج برای جامعه اسلامی است
باید منتظر بود. این نگاه ادیان به پایانِ راهِ كاروان بشري، نگاه بسیار امیدبخشي است؛ حقیقتاً روحیّه‌ي انتظار و روحیّه‌ي ارتباط با وليّ‌عصر (ارواحنا فداه) و منتظر ظهور بودن و منتظر آن روز بودن، یكي از بزرگ‌ترین دریچه‌هاي فرج براي جامعه‌ي اسلامي است. منتظر فرج هستیم؛ خود این انتظار، فرج است؛ خود این انتظار، دریچه‌ي فرج است، امیدبخش است، نیروبخش است؛ از احساس بیهودگي، از احساس ضایع شدن، از نومیدي، از گیج و گمي نسبت به آینده جلوگیري میكند؛ امید میدهد، خط میدهد. مسئله‌ي امام زمان (سلام الله علیه) این است و امیدواریم كه خداي متعال ما را به معناي واقعي كلمه از منتظران قرار بدهد و چشم ما را به تحقّق این وعده‌ي الهي روشن كند.
بیانات در دیدار پژوهشگران و كاركنان‌ مؤسسه «دارالحدیث» و پژوهشگاه «قرآن و حدیث» 1393/03/21
شبس*سیام*3061*1917
۰ نفر