۳۱ فروردین ۱۳۹۸، ۲۳:۱۲
کد خبر: 83285927
T T
۰ نفر

10 هزار نفر مشكوك به بيش فشاري خون در نيشابور وجود دارد

۳۱ فروردین ۱۳۹۸، ۲۳:۱۲
کد خبر: 83285927
10 هزار نفر مشكوك به بيش فشاري خون در نيشابور وجود دارد

مشهد- ايرنا- رئيس دانشكده علوم ‌پزشكي نيشابور گفت: 80 درصد از جمعيت 270 هزار نفري شهر نيشابور بيش از 30 سال سن دارند كه از اين تعداد 10 هزار نفر مشكوك به بيش فشاري خون هستند.

دكتر محسن عظيمي نژاد روز شنبه در مراسم آغاز به كار پويش غربالگري فشار خون در نيشابور افزود: اين پويش براي اولين بار در كشور انجام مي شود و هدف آن شناسايي افراد مبتلا به بيش فشاري خون و كنترل و مديريت افراد مستعد به اين بيماري است.
وي اظهار داشت: از امروز تا پانزدهم ارديبهشت ماه حدود 40 هزار نفر براي اندازه گيري فشار خون زيرپوشش 300 پايگاه ثابت و سيار مستقر در شهر نيشابور قرار گرفته و بيماري يابي مي گردند.
وي گفت: 46 درصد علل مرگ و‌ مير در جامعه مربوط به بيماري هاي قلبي و عروقي است كه تشخيص اوليه و زود هنگام بيش فشاري خون در كنترل آنها نقش بسزايي دارد.
دكتر عظيمي نژاد افزود: 50 درصد از جمعيت ببش از پنجاه سال در كشور مبتلا به بيش فشاري خون هستند كه نيمي از آنها از اين امر آگاهي ندارند و هفتاد درصد از افراد مطلع نيز فشار خون خود را كنترل نمي كنند.
وي يادآور شد: افزايش فشار خون ارگان هاي حياتي بدن همچون كليه ها، قلب و مغز را تحت تاثير قرار مي دهد و ‌منجر به از كار افتادن كليه ها، آسيب به عروق كرونر قلب و پارگي عروق مغزي مي شود لذا پيشگيري از آن در كاهش هزينه هاي درمان بسيار موثر است.
مركز شهرستان 450 هزار نفري نيشابور در 127 كيلومتري غرب مشهد واقع است.
9869 / 6053