۲ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۱:۳۶
کد خبر: 83287056
T T
۰ نفر
دوچرخه سواری؛ راهی برای گریز زنان خانه دار از كم تحركی

تهران – ایرنا – محرومیت زنان از برخی فعالیت های ورزشی و حضور در ورزشگاه ها زمینه را برای یكنواختی در زندگی آنان فراهم كرده است؛ یكنواختی كه زندگی زنان خانه دار را بیش از هر قشر دیگر مورد تهدید قرار می دهد.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، این یكنواختی زمانی می تواند برای قشر زیادی از شهروندان آسیب به شمار آید كه سبك زندگی جدید و آپارتمان نشینی در كلان شهرها میزان تحرك این قشر به ویژه زنان خانه دار به كمترین میزان ممكن آن رسانده است؛ كم تحركی كه پیامدهای آن افزون بر مشكلات جسمی، در بعد روانی نیز ممكن است استرس و افسردگی را در این گروه ایجاد و در نهایت این مشكلات را به خانواده و جامعه در سطح كلان منتقل كند.
با ایجاد پویش سه شنبه های بدون خودرو در كلان شهر تهران و مشاركت مسوولان این شهر به ویژه «پیروز حناچی» شهردار تهران در این پویش، موجب شده تا در یك سال گذشته شاهد افزایش ایستگاه های دوچرخه سواری در كلان شهر تهران باشیم. با احداث این ایستگاه ها و رایگان شدن استفاده از دوچرخه از سوی شهرداری تهران انتظار می رفت میزان استفاده از آن از سوی بانوان افزایش چشمگیری داشته باشد اما بنا به مشاهدات عینی میزان استفاده مردان از این وسیله نقلیه چند برابر زنان است و در برخی از مناطق این میزان استفاده از سوی زنان و دختران به كمترین میزان ممكن خود خواهد رسید.
در چرایی این كاهش مشاركت شاید برخی نگاه سنتی و پیش زمینه های فكری شهروندان را دلیل این كار بدانند اما نباید فراموش كرد در كنار سایه سنگین نگاه سنتی به دوچرخه سواری زنان، فراهم نبودن زیر ساخت ها در میزان استفاده زنان و دختران مناطق مختلف تهران از این وسیله نقلیه سبك بی تاثیر نیست.
فراهم نبودن زیرساخت ها، تك جنسیتی تعریف كردن استفاده از دوچرخه در بین برخی از اقشار جامعه و ترس بانوان از این ذهنیت موجب شده تا برخی از زنان و دختران مناطق مختلف تهران با این پیش فرض مواجه شوند كه در صورت استفاده از این وسیله نقلیه با نگاه سنگین شهروندان مواجه خواهند شد.
لازم است برای رفع مشكلات پیش روی دوچرخه سواری زنان و دختران، اقدامات زمینه ساز این ورزش از ایجاد ایستگاه های متعدد در سطح شهر فراتر رود و به چشم اندازی برنامه محور تبدیل شود. راهبردی كه در آن 2 گزینه فراهم كردن زیرساخت ها و تبلیغ درست دوچرخه سواری برای گریز از نگاه سنتی در دستور كار شهرداری و نهادهای مختلف قرار گیرد.
در زمینه لازمه نخست گسترش دوچرخه سواری، برای فرهنگ سازی استفاده از این وسیله نقلیه لازم است شهرداری تهران خط (لاین) مسقیمی به دوچرخه سواران اختصاص دهد؛ لاینی كه در آن عبور وسایل نقلیه اعم از عمومی، اورژانسی و دولتی ممنوع باشد. اگر چنین شرایطی در تمامی مناطق تهران به وجود آید بدون شك رواج فرهنگ دوچرخه سواری در این كلانشهر در كوتاه مدت رخ خواهد داد.
همچنین لازم است تبلیغات دوچرخه سواری و استفاده از آن در روزهای بدون خودرو به مردان و شهردار تهران منتهی نشود بلكه مدیران زن ارشد حاضر در این شهر نیز در پویش سه شنبه های بدون خودرو حضوری فعال داشته باشند تا اقدام شهردار تهران برای استفاده از این وسیله نقلیه سبك به تك جنسیتی شدن آن منتهی نشود.
همچنین تبلیغات درست و متناسب با عرف و شرع حاكم بر جامعه برای گسترش دوچرخه سواری در بین زنان می تواند موثر واقع شود. تبلیغاتی كه اساس آن بر پایه پوشش اسلامی دوچرخه سواران و فتوای مراجه تقلید باشد.
اگر این مجموعه شرایط در سطح كلان شهری مانند تهران انجام شود بدون شك در آینده زنان خانه دار و دختران ایرانی برای مسیرهای كوتاه مدت، دیگر از سرویس های حمل و نقل عمومی مانند اسنپ و تپ سی استفاده نخواهند كرد بلكه مانند دیگر همنوعان خود، ترك دوچرخه و ركاب زدن در خیابان ها، را بر راحتی صندلی های وسایل نقلیه عمومی و شخصی ترجیح خواهند داد.
پویش سه‌شنبه‌های بدون خودرو، كمپینی است با هدف استفاده كمتر از خودروهای تك‌سرنشین تا از این طریق شهروندان، دست‌كم در روز سه‌شنبه به‌جای استفاده از خودروی شخصی، گزینه‌های مفیدتری مثل دوچرخه‌سواری، پیاده روی، استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی و لااقل استفاده از خودروی اشتراكی را برای انجام كارهای روزمره جایگزین كنند.
ستاد اجرایی این پویش با هدف توسعه فرهنگ زندگی شهر دوستدار سلامت و محیط زیست، در دفتر محیط زیست و توسعه پایدار وزارت ورزش و جوانان جمهوری اسلامی ایران تاسیس شد.
ورزشی**2052**9118**
۰ نفر