۳ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۲:۳۱
کد خبر: 83288150
T T
۰ نفر

كره شمالی سفر كیم به روسیه را تائید كرد

۳ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۲:۳۱
کد خبر: 83288150
كره شمالی سفر كیم به روسیه را تائید كرد

تهران- ایرنا- خبرگزاری مركزی كره شمالی به طور رسمی تایید كرد كه رهبر این كشور به دعوت رئیس جمهوری روسیه به مسكو می رود.

به گزارش بامداد سه شنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری رویترز، خبرگزاری رسمی كره شمالی سفر قریب الوقوع كیم جونگ اون رهبر این كشور به روسیه را تائید كرد.
پس از دعوت رسمی مسكو از كیم، كره شمالی تاكنون پاسخی به این درخواست نداده بود و رسانه در این باره گمانه زنی می كردند.
اما خبرگزاری رسمی كره شمالی (KCNA) رسما این موضوع را تائید كرد و گفت كیم به زودی به مسكو می رود اما زمان دقیقا این سفر را مشخص نكرد.
پیشتر دیمیتری پسكوف سخنگوی كاخ كرملین گفته بود كه ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه و كیم تا پایان ماه آوریل (10 اردیبهشت ماه) دیدار می كنند.
با توجه به اینكه پوتین برای شركت در یك نشست بین المللی از روز 25 آوریل (5 اردیبهشت) در پكن باشد، ناظران معتقدند كه سفر احتمالی كیم به روسیه ممكن است پیش از تاریخ مذكور صورت گیرد.
ناظران همچنین می گویند كیم خواهان تعمیق روابط با پوتین است و رئیس جمهوری روسیه می خواهد مسكو در مذاكرات عاری سازی هسته ای كره شمالی نقش بیشتری را ایفا كند.
در صورتی كه سفر رهبر كره شمالی به روسیه تحقق یابد این نخستین سفر كیم به این كشور خواهد بود.
جمعه گذشته رسانه های روسیه خبر دادند كه رهبر كره شمالی در نامه ای به پوتین از وی خواسته است در راستای برقراری صلح در شبه جزیره كره به این كشور كمك كند.
مسكو بیش از شش ماه است كه از آمادگی خود برای میزبانی از كیم خبر داده است و رئیس شورای فدراسیون روسیه پیشتر پس از سفر به پیونگ یانگ پایتخت كره شمالی از نامه رسمی پوتین به كیم برای سفر به مسكو پرده برداشت.
گمانه زنی ها برای دیدار دو مقام ادامه داشت كه خبر رسید واشنگتن پس از اطمینان از حتمی شدن دیدار سران روسیه و كره شمالی، «استفان بایگون» نماینده ویژه خود در مساله كره شمالی و فیونا هیل دستیار ترامپ را طی چند روز گذشته راهی روسیه كرده است.
به نظر می رسد ماموریت بایگون در مسكو این بود كه راهی برای آنچه تلاش واشنگتن بر خلع سلاح هسته ای پیونگ یانگ عنوان شده با حمایت كرملین پیدا كند.
هشتم اسفند ماه سال 97 ترامپ با هدف پایان دادن به بحران كره شمالی با كیم جونگ اون رهبر این كشور در هانوی پایتخت ویتنام دیدار و گفت وگو كرد، دیداری كه برخلاف انتظارها خیلی زود پایان یافت و حتی بیانیه ای نیز در پی نداشت.
مذاكرات دو طرف به دلیل اصرار ترامپ برای تحویل سلاح هسته ای كره شمالی و خلع سلاح هسته ای كامل این كشور به شكست انجامید.
ترامپ در آخرین دیدار خود با كیم بر بسته شدن همه سایت های هسته ای كره شمالی اصرار كرد درحالی كه رهبر كره شمالی فقط با تعطیلی یك مركز تحقیقات هسته ای موافق بود.
همچنین گفته شد نابودی راكتور هسته ای یونگ بیون و ارایه جدول زمانی برنامه خلع سلاح هسته ای كره شمالی از مهمترین خواسته های ترامپ از كیم بود و در عوض كره شمالی نیز خواستار اعلام پایان جنگ 1950 - 53 دو كره، لغو تحریم ها و تعلیق رزمایش های مشترك نظامی كره جنوبی و آمریكا شد.
شبد**9416**1010