۴ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۹:۵۴
کد خبر: 83289893
T T
۰ نفر
مهاجرت روستاییان و تحصیل در مدارس كانكسی استان مركزی

اراك - ایرنا - مهاجرت روستاییان به شهرها و كاهش تعداد دانش آموزان در این مناطق مهمترین عامل استفاده از مدارس كانكسی در روستاهای استان مركزی است.

به گزارش ایرنا، 208 هزار دانش آموز در 2 هزار و 107 فضای آموزشی و هشت هزار و 278 كلاس درس به تحصیل اشتغال دارند كه 63 درصد این كلاس ها از استاندارد و استحكام كافی برخوردار بوده و بقیه نیازمند بازسازی است.
یك هزار و 130 متر مربع از فضای آموزشی استان مركزی در روستاهای استان قرار داشته و بیش از 600 فضا نیز در روستاهای استان مركزی نیازمند مقاوم سازی و بازسازی است.
به گفته مسئولان این حوزه، كلاس آموزشی 81 روستای استان مركزی به دلیل فرسوده بودن فضاهای آموزشی، مهاجرت روستاییان به شهرها، كمبود دانش آموز در كانكس برگزار می شود.
به گفته این افراد به دلیل مهاجرت روستاییان به شهرها و احتمال خالی شدن این روستاها از سكنه بازسازی، ساخت مدرسه و فضای آموزشی در این مناطق به صرفه نبوده و تجمیع و ساخت مدارس 2 تا سه كلاسه با بهره گیری از ظرفیت های خیران و حمایت های دولتی در برخی از این روستاها در دستور كار قرار دارد.
معاون مشاركت های مردمی اداره كل نوسازی مدارس استان مركزی گفت: 81 كلاس درس شامل 10 كلاس در شهرستان اراك، یك كلاس شهرستان آشتیان، 18 كلاس شهرستان خنداب، چهار كلاس در زرندیه، 9 كلاس در ساوه، 17 كلاس سربند، چهار كلاس شهرستان شازند، 6 كلاس شهرستان فراهان، 10 كلاس شهرستان كمیجان، یك كلاس در محلات در كانكس های استاندارد برگزار می شود.
« آرش دانش نژاد » افزود: فرسودگی فضاهای آموزشی در روستاها، كاهش تعداد دانش آموزان به كمتر از 10 نفر، نبود صرفه در تخریب و بازسازی فضاهای آموزشی به دلیل مهاجرت روستائیان به شهرها و احتمال تخلیه این روستاها از جمله مهمترین عوامل برگزاری كلاس ها در كانكس های استاندارد است.
وی، تبدیل كلاس های كانكسی به مدارس 2 تا سه كلاسه را از برنامه های اولویت دار اداره كل نوسازی مدارس استان مركزی عنوان كرد و گفت: امید است با هدایت و بهره گیری از كمك ها و ظرفیت های خیران مدرسه ساز و حمایت های دولت زمینه تبدیل این كلاس ها به مدارس 2 تا سه كلاسه در روستاهای استان مركزی فراهم شود.
معاون مشاركت های مردمی اداره كل نوسازی مدارس استان مركزی افزود: اكنون 2 هزار و 107 فضای آموزشی و مدرسه در شهرستان های این استان وجود دارد كه یك هزار و 130 فضای این فضاها در روستاهای استان قرار دارد.
دانش نژاد خاطر نشان كرد: بیش از 600 فضای آموزشی در روستاهای استان مركزی به تخریب، مقاوم سازی و بازسازی نیاز دارد و امید است با كمك خیران و حمایت های دولت از این بخش، زمینه مقاوم سازی این فضاها فراهم شود.
فرماندار شهرستان كمیجان نیز گفت: كلاس درس در هفت روستای این شهرستان در كانكس برگزار می شود كه سه روستا از مجموع این روستاها به دلیل كمبود دانش آموز نیاز به ساخت مدرسه نداشته و حضور این دانش آموزان در سال تحصیلی آینده در فضاهای آموزشی شهری از برنامه های این فرمانداری است.
« سعید فائض پور » افزود: چهار فضای آموزشی در روستاهای شهرستان كمیجان نیازمند ساخت مدرسه است و نیاز است و بهره گیری از ظرفیت خیران و حمایت های دولتی زمینه ساخت مدرسه های 2 تا سه كلاسه در این روستاها فراهم شود.
فرماندار شهرستان كمیجان گفت: نبود اعتبارات و وجود یك تا 2 دانش آموز در برخی روستاها از جمله مهترین عوامل وجود مدارس و فضاهای آموزشی كانكسی در این شهرستان است.
وی ادامه داد: برگزاری كلاس های كانكسی در روستاها مورد تایید نیست و نیاز است با انجام برنامه ریزی های مناسب، تجمیع دانش آموزان روستاهای نزدیك و بهره گیری از ظرفیت ها و حمایت های دولت زمینه ساخت مدرسه در این روستاها فراهم شود.
فرماندار شهرستان خنداب نیز گفت: 9 واحد فضای آموزشی كانكسی به دلیل فرسودگی فضاها و كمبود دانش آموز در روستاهای این شهرستان وجود دارد.
« عبدالرضا حاج علی بیگی » افزود: مدارس كانكسی در روستاهایی كه سه تا چهار دانش آموز در آنها وجود دارد، برگزار می شود و تجمیع و ساخت مدارس 2 تا سه كلاسه در این روستاها با بهره گیری از ظرفیت های خیران مدرسه ساز از برنامه های فرمانداری شهرستان خنداب است.
وی از آغاز عملیات اجرایی ساخت مدرسه در روستای شرشره شهرستان خنداب خبر داد و گفت: عملیات ساخت این فضای آموزشی با همكاری بانك تجارت در راستای كاهش فضاهای آموزشی كانكسی در این شهرستان انجام می شود.
فرماندار شهرستان خنداب افزود: بهره گیری از مدارس پیش ساخته با هدف كاهش فضاهای آموزشی كانكسی و استاندارسازی این فضاها از دیگر برنامه های فرمانداری این شهرستان است.
حاجی علی بیگی خاطر نشان كرد: در راستای حمایت از بازسازی، نوسازی و استاندارد سازی فضاهای آموزشی شهرستان خنداب 100 درصد اعتبارات اختصاص یافته به آموزش و پرورش این شهرستان در سال 97 محقق شده است.
وی ادامه داد: اعتبارات آموزش و پرورش شهرستان خنداب با وجود كاهش 27 درصدی اعتبارات شهرستان در سال 97 در راستای رفع مشكلات این نهاد، حدود 50 درصد افزایش یافته است.
فرماندار شهرستان خنداب رفع مشكلات آموزش و پرورش را از برنامه های اولویت دار این فرمانداری در سال 98 عنوان كرد و گفت: امید است با تخصیص اعتبارات این نهاد در سال جاری زمینه افزایش استاندارد سازی فضاهای آموزشی و كاهش مدارس كانكسی در این شهرستان فراهم شود.
مدیركل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان مركزی گفت: 28 هزار و 511 متر مربع سال گذشته به زیر بنای فضاهای آموزشی این استان افزوده شده است.
«حسین محمدی» افزود: این فضاها با بهره برداری از 37 طرح آموزشی در قالب 207 كلاس با اعتباری بالغ بر 150 میلیارد ریال امسال توسط اداره كل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان مركزی ایجاد و به آموزش و پرورش تحویل شده است.
وی ادامه داد: 10 مورد از این طرح ها توسط خیران مدرسه ساز، 21 طرح مشاركتی و 6 طرح با اعتبارات دولتی ساخته شده است.
مدیركل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان مركزی خاطر نشان كرد: عملیات اجرایی 115 طرح آموزشی سال گذشته در این استان آغاز شد كه محل تامین اعتبارات 40 مورد از این طرح ها دولتی، 40 طرح مشاركتی و 35 طرح به صورت تمام خیر ساز است.
محمدی گفت: عملیات اجرایی 49 طرح آموزشی نیمه تمام در استان مركزی سال گذشته به دلیل مشكلات مالی متوقف شده كه اتمام آن ها نیازمند توجه ویژه مسئولان دارد.
وی ادامه داد: 78 طرح اموزشی نیمه كاره در استان مركزی وجود دارد كه تكمیل این طرح ها نیازمند یك هزار و 100 میلیارد ریال اعتبار است.
مدیركل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان مركزی گفت: 200 میلیارد ریال از محل اعتبارات استانی و 380 میلیارد ریال از منابع ملی برای تعمیر، تجهیز و نوسازی مدارس سال گذشته به این اداره كل اختصاص یافت.
وی، حذف بخاری های نفتی و استاندارد سازی وسایل گرمایشی فضاهای آموزشی را از برنامه های اولویت دار اداره كل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان مركزی عنوان كرد و گفت: گرمایش 99 فضای آموزشی در قالب 124 كلاس درس در این استان به وسیله بخاری های نفتی انجام می شود كه مقرر شده با كمك منابع استانی و ملی ابتدای امسال جشن برچیده شدن وسایل گرمایشی غیر استاندارد در این فضاها گرفته شود.
مدیركل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان مركزی ادامه داد: 60 كلاس از مجموع فضاهای آموزشی كه از بخاری نفتی در آن ها استفاده می شود، گاز رسانی شده و بقیه نیازمند انتقال شبكه گاز به این فضاها دارد.
محمدی یادآور شد: 208 هزار دانش آموز در 2 هزار و 107 فضای آموزشی و هشت هزار و 278 كلاس درس به تحصیل اشتغال دارند كه 63 درصد این كلاس ها از استاندارد و استحكام كافی برخوردار بوده و بقیه نیازمند تخریب و بازسازی است.
وی، سرانه فضای آموزشی و پرورشی در جهان را هشت و 2 دهم متر مربع عنوان كرد و گفت: این شاخص در كشور پنج و یك دهم متر مربع و در استان مركزی چهار و هفت دهم متر مربع است.
مدیركل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان مركزی یادآور شد: برای دستیابی به سرانه آموزشی استاندارد استان به ایجاد 125 هزار متر مربع فضا نیاز است كه این مهم، جذب سه هزار میلیارد ریال اعتبار استانی و ملی را می طلبد .
محمدی گفت: استان مركزی در زمره مناطقی است كه كمترین سهم اعتبارات استانی به نوسازی، تعمیر و تجهیز مدارس و آموزش و پرورش اختصاص می یابد و پیگیری اختصاص 15 درصد از منابع استانی به این بخش از برنامه های اداره كل نوسازی، توسعه و تجهیز استان است.
وی ادامه داد: 583 مدرسه در قالب 2 هزار و 720 كلاس استان مركزی توسط خیران مدرسه ساز ساخته شده است.
مدیركل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان مركزی افزود: یك هزار و 710 خیر مدرسه ساز در این استان ثبت شده كه یك هزار و 584 خیر حقیقی و 126 خیر نیز حقوقی است.
محمدی یاد آور شد: 24 تعهد با 177 میلیارد ریال منابع مالی در بیستمین جشنواره خیران مدرسه ساز استان مركزی تعهد شد كه تا كنون 75 درصد این اعتبارات محقق شده است.
208 هزار دانش آموز استان مركزی در 2 هزار و 107 فضای آموزشی و هشت هزار و 278 كلاس درس به تحصیل اشتغال دارند كه 63 درصد این كلاس ها از استاندارد و استحكام كافی برخوردار بوده و بقیه نیازمند تخریب و بازسازی است.
گزارش از: مهدی عظیمی
1955/
۰ نفر