۴ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۴:۲۶
کد خبر: 83290431
T T
۰ نفر
رشد تقاضای چاپ و نشر كتاب در خراسان رضوی فزاینده است

مشهد- ایرنا- معاون فرهنگی مطبوعاتی اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: بخاطر گستردگی فعالیتها در حوزه های فرهنگی، مذهبی، دانشگاهی و حوزوی این استان تقاضا برای چاپ و نشر كتاب در خراسان رضوی همواره رشدی فزاینده دارد.

افشین تحفه گر روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا این شرایط را فرصتی مغتنم برای حوزه چاپ و نشر كشور توصیف و بیان كرد: در مجموع طی سالهای اخیر خراسان رضوی به بارانداز حوزه نشر تبدیل شده به نحوی كه بخش عمده ای از فرهنگدوستان كشورهای همسایه اقدامات مربوط به چاپ كتاب و محصولات چاپی خود را به صنعتگران و ناشران خراسانی واگذار می كنند.
وی افزود: پارسال با صدور مجوز چاپ سه هزار و 400 عنوان كتاب جدید، شمار مجوز كتابهای چاپ نخست در خراسان رضوی نسبت به سال پیشتر افزایش یافت. با این حال پارسال در مجموع شش میلیون و 488 هزار و 320 جلد كتاب در خراسان رضوی به چاپ رسید كه در مقایسه با سال 1396 به لحاظ تیراژ كاهش داشت.
معاون اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامی یكی از دلایل كاهش چاپ كتاب را در سال 1397 گرانی كاغذ و افزایش هزینه های چاپ و نشر عنوان و بیان كرد: با اینكه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تلاش زیادی را برای رفع مشكلات چاپ در كشور صورت داده اما افزایش هزینه های تمام شده چاپ بر قیمت كتاب اثر گذاشته است.

* صادرات محصولات چاپی
وی همچنین به رونق صادرات محصولات چاپی از خراسان رضوی اشاره و بیان كرد: پارسال هزار میلیارد ریال محصولات چاپی از این استان به خارج از كشور صادر شد.
تحفه گر گفت: گرچه چاپخانه های خراسان رضوی پارسال و امسال دوران سختی را می گذارنند اما هنوز پس از تهران به لحاظ حجم كار، تخصص چاپ و بهره گیری از فناوری روز در كشور جایگاه دوم را دارند.
وی افزود: خراسان رضوی از بزرگترین چاپخانه كتابهای نفیس، شهرك اختصاصی صنعت چاپ، چاپخانه ای با سالنی به وسعت 12 هزار مترمربع و فناوریهای روز دنیا در حوزه چاپ برخوردار است.
او به تصمیم برای ایجاد فرصتهای جدید در حوزه اقتصاد نشر با توجه به ظرفیتهای بالای چاپ در خراسان رضوی با همكاری اتحادیه چاپخانه داران مشهد اشاره و بیان كرد: در این چارچوب 'میز توسعه همكاری اقتصادی حوزه صنایع چاپ و نشر كشور' به مركزیت خراسان رضوی با حضور 10 كشور عضو سازمان اكو همزمان با هشتمین نمایشگاه بین المللی چاپ و بسته بندی مشهد برگزار می شود.
معاون فرهنگی مطبوعاتی اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی ادامه داد: در این رویداد اقتصادی نمایندگان كشورهای مختلف در قالب هیاتهای تجاری در هشتمین نمایشگاه بین المللی چاپ و بسته بندی مشهد حضور می یابند. همچنین دستگاههای مرتبط با حوزه صادرات در این رویداد با اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامی همكاری كرده، موانع صادرات را بررسی و راهكارهای آن را به عنوان بسته اقتصادی چاپ و نشر به هیات دولت ارائه می دهند.

* كتابخوانی
وی همچنین گفت: پارسال بیستمین نمایشگاه كتاب مشهد هفت میلیون نفر بازدیدكننده و 70 میلیارد ریال فروش كتاب داشت. حجم فروش كتاب در این رویداد فرهنگی نیز نسبت به نمایشگاه پیشین 40 درصد بیشتر بود.
تحفه گر افزود: همچنین پارسال اجرای 'طرحهای عیدانه، تابستانه و پاییزه كتابخوانی' در كتابفروشیهای منتخب استان مورد استقبال جدی علاقه مندان به كتاب و كتابخوانی قرار گرفت و كمك شایانی به فعالیتهای مرتبط با فرهنگ كتابخوانی در خراسان رضوی كرد.
وی ادامه داد: طبق اعلام مركز آمار ایران متوسط زمان مطالعه در كشور 16 دقیقه است. پارسال میزان مطالعه شهروندان خراسانی از میانگین كشوری بیشتر بود.
معاون فرهنگی مطبوعاتی اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی به برنامه های امسال برای ترویج فرهنگ كتاب و كتابخوانی نیز اشاره و بیان كرد: بیست و یكمین نمایشگاه بین المللی كتاب مشهد امسال تغییراتی جدی نسبت به پارسال خواهد داشت و حضور فرهنگدوستان كشورهای دیگر در آن پررنگتر خواهد بود.
وی 'حمایت از طرحهای ترویج كتابخوانی، برگزاری شانزدهمین دوره انتخاب كتاب سال خراسان رضوی با معرفی الگوهای موفق و محوریت سال رونق تولید، جشن امضای كتاب و مسابقات كتابخوانی، جشنواره فرهنگی تولیدات كالاها و محصولات فرهنگی ایران، تدوین شناسنامه فرهنگی اقوام و مذاهب، برپایی نمایشگاه كتاب در شهرستانها، جشنواره جام باشگاههای كتابخوانی و برنامه دوشنبه های كتابخوانی در مهدهای كودك، جشنواره تجلیل از مروجان كتابخوانی، اجرای طرح كتابگردیو نیز جشنواره روستاهای دوستدار كتاب را' از دیگر برنامه های امسال اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی برشمرد.
400 واحد چاپخانه، لیتوگرافی و جعبه سازی در خراسان رضوی دایر و ظرفیت 20 درصد این واحدها به چاپ كتاب اختصاص یافته است. همچنین ٤٤١ ناشر فعال و ٥٣٤ كانون آگهی و تبلیغات در این استان فعالیت دارند.
7489/1858