۷ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱:۵۰
کد خبر: 83292784
T T
۰ نفر
گروههای عراقی: آمریكا درباره ماموریت در عراق دروغ می گوید

بغداد - ایرنا - گروههای مختلف عراقی با محكوم كردن حمله بالگردهای ائتلاف آمریكایی علیه مواضع پلیس فدرال، تاكید كردند كه آمریكا درباره ماموریت نیروهایش در عراق دروغ می گوید.

به گزارش ایرنا، در پی فاش شدن حمله بالگردهای جنگی ائتلاف مدعی مبارزه با تروریسم در عراق به سركردگی آمریكا به مواضع نیروهای عراقی در منطقه الریاض شهرستان الحویجه در استان كركوك عراق و كشته شدن یك نیروی پلیس فدرال و زخمی شدن دو تن دیگر، گروههای مختلف عراقی به این امر واكنش نشان دادند.
هر چند ائتلاف آمریكایی همچون همیشه علت حمله به نیروهای عراقی را شلیك اشتباه عنوان كرده است اما ستاد عملیات مشترك عراق ساعاتی پیش در بیانیه ای با تایید این خبر اعلام كرده بود كه یك كمیته تحقق تشكیل داده است تا جزییات حادثه مشخص شود.
گروه مقاومت اسلامی عصائب اهل الحق با صدور بیانیه ای ضمن محكوم كردن شدید این حمله، آن را نشانه تجاوز به حاكمیت ملی عراق دانسته و گفته است: ماهیت واقعی ماموریت نیروهای آمریكایی سوالی است كه باید به آن پاسخ داد. نیروهای آمریكایی در عراق بر اساس تشخیص خود اقدام می كنند و نیازی به هماهنگی با دستگاه های ذیربط عراقی نمی بینند و این امر ناقض حاكمیت ملی عراق است.
بیانیه افزود: این حمله ثابت می كند كه نیروهای آمریكا آنطور كه واشنگتن ادعا می كند مستشاری و فنی نیستند بلكه نیروهای رزمی هستند.
عصائب اهل الحق خواستار مداخله پارلمان و دولت برای تعیین تكلیف نیروهای آمریكایی و ماموریت های آنها در خاك عراق شده است.
'فالح الخزئلی' نماینده پارلمان عراق از فراكسیون سازندگی نیز در توییتی بر ضرورت جلوگیری از رفتارهای اهانت آمیز آمریكایی ها در عراق و خروج آنها و سایر نیروهای خارجی از جمله تركیه از خاك عراق تاكید كرده است.
'فاضل الفتلاوی' عضو ائتلاف الفتح نیز خواستار برگزاری نشست اضطراری پارلمان برای بررسی حمله نیروهای ائتلاف آمریكایی به پلیس عراق شد و گفت: نیروهای خارجی باید هر چه سریعتر از این كشور بیرون بروند.
وی گفت: آمریكایی ها به شكل برنامه ریزی شده و هدفمند نیروهای مسلح عراق را هدف حملات خود قرار می دهند و عادل عبدالمهدی نخست وزیر و فرمانده كل نیروهای مسلح عرق باید موضع قاطعی در این خصوص اتخاذ كند.
گروه مقاومت اسلامی جنبش نجبا نیز مسئولیت عدم اقدام سریع در تصویب قانونی برای بیرون راندن نیروهای خارجی از خاك عراق را متوجه پارلمان این كشور دانست و اقدام اخیر نیروهای آمریكایی به مواضع پلیس فدرال عراق را محكوم كرد.
این گروه در بیانیه خود آورده است: آمریكا شیطان بزرگ است و هر روز بیشتر ثابت می كند كه ناقض حاكمیت ملی عراق است، امری كه ثابت می كند بر خلاف ادعای واشنگتن كه نیروهایش فقط مستشاری، امنیتی و فنی است، نیت های سوء و ابهام در تعداد آنها و ماموریت آنها وجود دارد.
'محمد شیاع السودانی' وزیر سابق صنایع و معادن عراق نیز در توییتی تاكید كرد كه حادثه اخیر این فرضیه كه ماموریت نیروهای آمریكایی در عراق (آنگونه كه واشنگتن و بغداد می گویند) آموزشی و مستشاری نیست و پارلمان در برابر استفاده از اختیارات خود برای حفاظت از حاكمیت ملی در همه بخش های خاك عراق دارد.
در همین حال ائتلاف مدعی مبارزه با داعش روز پنجشنبه در گزارشی اذعان كرد كه طی عملیات های خود در عراق و سوریه تاكنون 'از روی اشتباه' دست كم 127 غیرنظامی را در عملیات های ضد داعش به قتل رسانده است.
منابع موثق عراقی و سوری تاكنون سند و ویدئوهای متعددی منتشر كرده اند كه نیروهای ائتلاف را در حال كمك رسانی تداركاتی یا تسلیحاتی به تروریست های داعش و یا جابجایی تاكتیكی آنان و نجاتشان از صحنه درگیری با نیروهای دولتی نشان می دهد.
بسیاری از شخصیت ها، احزاب و نمایندگان پارلمان ماههاست با اشاره به گذشت نزدیك به دو سال از اعلام پایان نظامی داعش، خواستار اتمام كار ائتلاف بویژه نیروهای چند هزار نفره رزمی آمریكا در خاك كشورشان هستند.
خاورم*10**380*