۷ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۹:۱۹
کد خبر: 83292916
T T
۰ نفر

آموزش، راهكار كاهش حوادث ناشی از كار

۷ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۹:۱۹
کد خبر: 83292916
آموزش، راهكار كاهش حوادث ناشی از كار

یاسوج- ایرنا- بنا بر آمارهای موجود سالانه صدها نفر در ایران جان خود را در حوادث ناشی از كار از دست می دهند كه در این میان به گفته مدیركل تعاون، كار و رفاه اجتماعی كهگیلویه و بویراحمددلایل وقوع اغلب این حوادث، آموزش ندیدن كارگران و شرایط نامساعد كار در كارگاه ها است.

به گزارش ایرنا، تمامی كارگران ساختمانی، كارگاه های صنعتی، بهداشتی، معادن و دیگر موارد نیازمند آموزش های به روز و كارآمد هستند.
بیشتر این كارگاه ها دارای ابزارآلات و تجهیزات و همچنین موادی هستند كه افراد برای كار با آنها، نیازمند سپری كردن آموزش های مختلف هستند تا در زمان كارشان دچار حادثه نشوند.
بر اساس نظر مدیركل تعاون، كار و رفاه اجتماعی كهگیلویه و بویراحمد آموزش ایمنی و بهداشت سبب ارتقای فرهنگ ایمنی در كارگاه ها و كاهش چشمگیر حوادث كار برای افراد می شود.
سال 97 در كهگیلویه و بویراحمد به طور ویژه آموزش كارگران و كارفرمایان در دستور كار قرار گرفت و بر اساس آمار های موجود كارهای مطلوبی در این زمینه انجام شده است.
مدیركل تعاون، كار و رفاه اجتماعی كهگیلویه و بویراحمد گفت: سال 97 حدود 3 نفر كارگر در اثر حوادث ناشی از كار در این استان جان باختند در حالی كه در سال 96 تعداد افراد درگذشته ناشی از حوادث كار هشت نفر بود.
پروانه نیك مرام تصریح كرد: در مجموع در سال 96 حدود 146 نفر كارگر در حوادث ناشی از كار كهگیلویه و بویراحمد دچار حادثه شدند كه این آمار در سال 97 با كاهش چشمگیر به 105 نفر رسید.
وی افزود: از تعداد 105 نفر یك نفر زن و مابقی مرد بوده اند.
نیك مرام بیان كرد: آموزش كارگران، كارفرمایان و مسئولان ایمنی كارگاه‌ های كهگیلویه و بویراحمد و نظارت مستمر بازرسان اداره كل تعاون، كار و رفاه اجتماعی این استان از واحدهای تولیدی از مهمترین دلایل كاهش میزان حوادث ناشی از كار در استان است.
وی عنوان كرد: آموزش ایمنی و بهداشت سبب ارتقای فرهنگ ایمنی در كارگاه ها و كاهش چشمگیر حوادث كار می شود كه این امر به طور جد در سال 97 در دستور كار قرار گرفت و هم اینك نیز از اولویت های سال 98 در حوزه كارگری و كارفرمایی است.
وی ابراز داشت: با بررسی های انجام شده سقوط از ارتفاع بیشترین علت وقوع حوادث كار برای كارگران (ساختمانی) در كهگیلویه و بویراحمد بوده است.
در بخش حوادث كار ایران در رتبه دوم یا سوم دنیا قرار دارد و پرحادثه‌ ترین فضای كاری در ایران نیز كارگری ساختمانی است.
رئیس اداره بازرسی كار، اداره كل تعاون، كار و رفاه اجتماعی كهگیلویه و بویراحمد نیز در این باره گفت: كارگرانی كه در این استان مشغول به كار اند بیشتر در حوزه ساختمانی فعالیت دارند زیرا كه كهگیلویه و بویراحمد فاقد كارگاه های صنعتی بزرگ متعدد است.
سید یحیی سادات تصریح كرد: برای نخستین بار در سال 97 تعداد 300 كارگر ساختمانی به مدت 2 هزار و 400 نفر ساعت آموزش ایمنی را فرا گرفتند و گواهی این دوره را دریافت كردند.
رئیس تشكلات كارگری و كارفرمایی اداره كل تعاون، كار و رفاه اجتماعی نیز گفت: هم اینك 75 تشكل كارگری و كارفرمایی در این استان مجوز فعالیت دارند كه از این تعداد 19 تشكل در سال 97 مجوز دریافت كرده اند.
اسلام یوسفی بیان كرد: در سال گذشته تعداد 350 نفر ساعت آموزش در قالب كارگاه های آموزشی تشكل های صنفی و كارفرمایی برگزار شده است.
حوادث ناشی از كار در كشورهای در حال توسعه بسیار بیشتر از كشورهای پیشرفته است در حالی كه تعداد كارگاه ها و تولیدات كشورهای صنعتی و فراصنعتی چندین برابر كشورهای در حال توسعه است كه این مساله نشان می دهد موارد ایمنی همچنان در كشورهای در حال توسعه رعایت نمی شود.
مطابق تعریف پزشكی قانونی مصدومیت ناشی از حادثه كار به آثار ناشی از صدمات فیزیكی، شیمیایی، مكانیكی و روانی به دنبال كار گفته می شود و نیازی به وجود رابطه كارگر و كارفرما برای مصدوم نیست.
سازمان بین المللی كار در بررسی هایی كه انجام داده اعلام كرده كه 98 درصد حوادث ناشی از كار قابل پیشگیری است.
كهگیلویه و بویراحمد فاقد مراكز صنعتی بزرگ با تعداد كارگران زیاد است.
حدود 103 هزار كارگر در كهگیلویه و بویراحمد مشغول به كار هستند.
9868/6110