۸ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۰:۵۱
کد خبر: 83294480
T T
۰ نفر

7 هزار هكتار از مزارع مهاباد به كشت نخود اختصاص يافت

۸ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۰:۵۱
کد خبر: 83294480
7 هزار هكتار از مزارع مهاباد به كشت نخود اختصاص يافت

مهاباد - ايرنا - رييس اداره توليدات گياهي جهاد كشاورزي مهاباد گفت: امسال بيش از هفت هزار هكتار از مزارع اين شهرستان به كشت بهاره نخود اختصاص يافت.

جعفر عليزاده روز يكشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا اظهار داشت: امسال به دليل بارش هاي بهاره كشت محصولات از جمله نخود با تاخير انجام مي شود و كشاورزان مهابادي در بين محصولات اين فصل اولويت را به كشت نخود مي دهند.
وي اضافه كرد: نخود در مزارع مهاباد به 2 صورت سنتي و مكانيزه بيشتر به صورت ديم كشت مي شود و هر سال بخش بسيار كمي در حدود 18 هكتار از مزارع آبي اين شهرستان به كشت اين محصول اختصاص پيدا مي كند.
رييس اداره توليدات گياهي جهاد كشاورزي مهاباد گفت: نخودكاران اين شهرستان اغلب از ارقام نخود «سفيد قزوين» و «رنگي پيروز» استفاده مي كنند كه در مقايسه با ساير ارقام، داراي عملكردي مناسب و سازگاري بيشتر با شرايط آب و هوايي منطقه دارد.
وي افزود: متوسط عملكرد برداشت نخود در سطح مزارع ديم اين شهرستان 450 كيلوگرم و در مزارع آبي بيش از 800 كيلوگرم در هكتار است.
عليزاده يادآور شد: سال زراعي گذشته نيز در 6 هزار و 365 هكتار از مزارع اين شهرستان نخود كشت شده بود و كشاورزان 2 هزار و 800 تُن نخود برداشت كردند.
وي در خصوص كشت بهاره و پاييزه در مهاباد نيز گفت: در سال زراعي جاري 10 هزار هكتار از مزارع اين شهرستان به كشت محصولات بهاره از جمله نخود و چغندرقند و در كشت پاييزه نيز 49 هزار هكتار به كشت گندم اختصاص يافته است.
به گزارش ايرنا، مهاباد در جنوب آذربايجان غربي و 116 كيلومتري مركز استان واقع شده و داراي بيش از 80 هزار هكتار اراضي مستعد كشاورزي و باغي است.
62 هزار هكتار از مزارع مهاباد در سال زراعي گذشته به كشت محصولات مختلف اختصاص يافت كه 52 هزار هكتار آن به صورت ديم و مابقي به صورت آبي كشت شده بود.
3020/7129