۹ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۸:۲۹
کد خبر: 83295637
T T
۰ نفر
غزل؛ قالب محبوب مخاطبان ايراني است

تهران- ايرنا- دبير گروه شعر سامانه كارشناسي كتاب در مجمع ناشران انقلاب اسلامي با اشاره به بررسي 200 مجموعه شعر گفت: طبق بررسي‌هاي ما قالب غزل بيشترين استقبال را به خود ديده است.

به گزارش روز دوشنبه گروه فرهنگي ايرنا از مجمع ناشران انقلاب، محمدرضا وحيدزاده در نشست تخصصي «وضعيت‌شناسي كتب شعر» اظهار داشت: حال شعر در سال گذشته خوب نبود و ناشران ما به شاعر به چشم مشتري نگاه مي‌كنند.
وي در اين نشست در سي و دومين نمايشگاه بين المللي كتاب تهران افزود: تنها 24 درصد از آثار منتشره سال گذشته قابل دفاع هستند، متاسفانه ناشران ما از وضعيت نشر سوءاستفاده مي‌كنند؛ چنان‌كه به مؤلف و شاعر به چشم مشتري نگاه و از مؤلف پول مي‌گيرند تا كتابش را منتشر كنند.

***غزل در صدر
دبير گروه شعر سامانه كارشناسي كتاب مجمع ناشران انقلاب اسلامي با ارائه آماري در اين حوزه توضيح داد: در اين كارگروه 200 مجموعه شعر را در فضاهاي مختلف شعر و از نظر فني و محتوايي ارزيابي كرديم. طبق بررسي‌هاي ما قالب غزل بيشترين استقبال را به خود ديده است.
وي افزود: در كل، مخاطبان از قالب‌هاي كلاسيك بيشتر از قالب‌هاي شعر نو استقبال مي‌كنند. به همين نسبت نيز اشعار كلاسيك از لحاظ فروش و تعداد چاپ موفق‌تر بوده‌اند. از موضوعات پرتكرار مي‌توان به محتواي عاشقانه اشاره كرد و بعد از آن مسائل سياسي، اجتماعي و نيز مذهبي يا آئيني مطرح شدند.
اين شاعر در ادامه به ارزيابي وضعيت فني اين آثار منتشره اشاره كرد و گفت: فارغ از محتواي آثار بايد گفت كه به لحاظ فني 24 درصد قوي، 51 درصد متوسط و بقيه ضعيف ارزيابي شدند. ما حتي با وسعت نگاه سراغ ارزيابي آثار رفتيم؛ يعني حتي اگر شعري حداقل‌هاي ارتباط با مخاطب را هم داشت، در ارزيابي ما جاي مي‌گرفت.
وحيدزاده تأكيد كرد: تنها همين 24 درصد آثار قابليت دفاع دارند؛ بنابراين بود و نبود 76درصد كتب شعري، تفاوتي براي ادبيات ايجاد نمي‌كند و چه‌بسا بهتر بود چاپ نمي‌شدند؛ چون جز ضرر به بازار نشر عايدي نداشتند. برهمين اساس معتقدم حال شعر در سال گذشته خوب نبود.
دبير گروه شعر سامانه كارشناسي كتاب مجمع ناشران انقلاب اسلامي اعلام كرد: در بازاري كه با قيمت‌هاي سرسام‌آور چاپ و هزينه انتشار روبه‌رو هستيم، حداقل از فرصت‌هاي نشر بايد به درستي استفاده كرد، نه اينكه هزينه موجود را براي چاپ هر اثري صرف كرد.
وي بيان كرد: در سال‌هاي اخير با استناد به حجم زيادي از اشعار بي‌كيفيت، برخي معتقدند كه شعر معاصر ضعيف است؛ اما من اين ادعا را قبول ندارم. بايد پذيرفت در همه دوره‌هاي تاريخي شعر، شاهد تعدادي محدود از چهره‌هاي درخشان شاعري بوده‌ايم. قرار نيست همه شاعران يك دوره در اوج و قله باشند.
وي عنوان كرد: در شعر و شاعري نبايد جلوي طبع كسي را بگيريم و مانع از سرودن شاعران حتي ضعيف شويم؛ ولي انتقاد ما، به نشر مكتوب اين آثار در قالب كتاب است. مشكل ما عرضه هر نوع شعري در فضاي چاپ است. برهمين اساس هم مي‌گويم كه حال شعر در حوزه نشر خوب نيست و عمده آثار قابل اعتنا نيستند.
اين شاعر اضافه كرد: درست است كه در تجربه‌هاي شعري نبايد با محدوديتي روبرو شويم؛ اما از طرفي هم بايد نگران بود؛ از اين جهت كه نبايد فرصت چاپ كتاب شعر را به هر كسي داد. معلوم نيست چطور اين همه اثر امكان چاپ پيدا كرده‌اند. حتي ناشراني را سال گذشته داشته‌ايم كه 100 كتاب شعر را روانه بازار كرده‌اند.
به گفته اين كارشناس حوزه شعر، متاسفانه در حوزه نشر پديده عجيبي را مي‌بينيم و آن اين است كه ناشر هزينه چاپ كتاب را از خود شاعر مي‌گيرد؛ در حالي كه وظيفه ناشر است كه اثري را با وسواس انتخاب كند و بعد با برنامه سراغ چاپ و بازاريابي آن برود و از بازگشت سرمايه نيز خود و شاعر را منتفع سازد؛ ولي ما برعكس اين رويه را مي‌بينيم.
وي يادآور شد: با اين وضعيت چطور توقع داريد ناشري كه همه هزينه را از شاعر گرفته است، ديگر به دنبال آثار خوب و يا عرضه آن برود؟ ناشر به مؤلف و شاعر به چشم مشتري نگاه مي‌كند و چيزي به نام حق تاليف وجود دارد؛ از مؤلف پول مي‌گيرند تا كتابش را منتشر كنند. نهايتاً هم آثاري مي‌بينيم كه با اشتباهات محتوايي و حتي املايي فراوان و با نازل‌ترين كيفيت چاپ روانه بازار شده‌اند. ناشران ما از وضعيت نشر سوءاستفاده مي‌كنند و اين در فضاي شعر بسيار پررنگ است.
سي و دومين نمايشگاه بين المللي كتاب تهران، از چهارم تا چهاردهم ارديبهشت با شعار «خواندن، توانستن است» در مصلاي امام خميني (ره) با حضور سه هزار و 200 ناشر با حدود 437 هزار كتاب شامل دو هزار و 400 ناشر داخلي با 300 هزار عنوان كتاب و حدود 800 ناشر خارجي از 30 كشور جهان با 137 هزار عنوان كتاب برپاست.
فراهنگ**3009**9157