۹ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۱:۵۹
کد خبر: 83295956
T T
۰ نفر

دیپلماسی به سبك ظریف در نیویورك

۹ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۱:۵۹
کد خبر: 83295956
دیپلماسی به سبك ظریف در نیویورك

تهران – ایرنا - سفر وزیرامور خارجه ایران به نیویورك وگفت وگو با شبكه خبری فاكس نیوز حامی كاخ سفید نشانه هایی از یك دستوركار جدید در سیاست خارجی ایران برای نحوه رفتار با دولت ترامپ دارد.

به گزارش ایرنا، ماجرای سفر 'محمد جواد ظریف' به نیویورك برای شركت در نشست جهانی 'چندجانبه گرایی و دیپلماسی' از همان ابتدا با توجه رسانه های بین المللی همراه بود؛ آنجایی كه برخی رسانه ها در گمانه زنی هایی، صحبت از دستور كار متفاوت دستگاه دیپلماسی كشور برای این سفر به میان آوردند.
پیشنهاد مذاكره با دولت ترامپ برای مبادله زندانیان نشانه دیگر این دستور كار تازه داشت.وزیر خارجه ایران همان ابتدا در گفت و گو با خبرگزاری رویترز گفت: 'من این پشنهاد را همین الان روی میز می گذارم، درباره تمام ایرانیانی كه در آمریكا در زندان هستند و تمامی ایرانیانی كه در سراسر دنیا درانتظار حكم استرداد به درخواست آمریكا هستد، بیایید تبادل كنیم'.
این گفته های ظریف نشانه ای از آغاز روند تازه مذاكره با آمریكا ارایه می داد اما در همان حال حملات توییتری ظریف به سیاست خارجی دولت ترامپ و به ویژه 'جان بولتون' مشاور امنیت ملی كاخ سفید و 'مایك پمپئو' وزیرامورخارجه آمریكا ادامه یافت.
گفت و گو با شبكه تلویزیونی فاكس نیوز آمریكا كه آنونس تصویری (پیش خبر كوتاه) آن جمعه شب منتشر و سپس گفت وگو یكشنبه شب پخش شد، اعلام از یك تغییر روند می داد.
وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران با بیان اینكه 'تیم ب' آمریكا را به سوی جنگ پیش می برد، گفت: پیام اقدامات دولت ترامپ این است كه آمریكا قابل اعتماد نیست.
ظریف روز یكشنبه در گفت وگو با این شبكه خبری، سخن از یك گروه تصمیم ساز در كاخ سفید و خارج از واشنگتن می كند كه سیاست خارجی دولت ترامپ را به سمت درگیری و حتی یك جنگ فراگیر سوق می دهند.
گروه موسوم به ّ'ب'؛ گروهی كه درپناه و پوشش یكجانبه گرایی ترامپی تلاش می كنند تا سیاست خارجی تهاجمی آمریكا را بسط دهند. گروهی متشكل از بولتون در آمریكا، 'بنیامین نتانیاهو' نخست وزیر رژیم صهیونیستی و 'محمد بن سلمان' ولیعهد عربستان كه سیاست های به شدت ضدایرانی را در منطقه و جهان پیگیری می كنند و بن زاید حاكم امارات.
ظریف درگفت و گو با فاكس نیوز در این زمینه می افزاید: اساس این نظرم، اظهارات خودشان است. نتانیاهو گفته است كه او رئیس جمهوری ترامپ را برای شناسایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان گروه تروریستی تشویق كرده است.
وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران با بیان اینكه درباره خروج از برجام هم اینگونه بوده است، اضافه كرد: او گفته است كه مخالف سرسخت توافق هسته ای است و آمریكا را برای خروج از آن تشویق كرده است.
ظریف اظهاركرد:بولتون پیش از اینكه مشاور امنیت ملی شود، دریك اجتماعی كه از سوی مخالفان جمهوری اسلامی كه در لیست گروه تروریستی وزارت خارجه آمریكا بوده اند، ترتیب داده شده بود، گفته است كه او در جشن چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی ایران بااین گروه تروریستی در تهران خواهد بود.
وی خاطرنشان كرد: این ثبت شده بعد از اینكه او از این گروه 50 هزار دلار دریافت كرده است. پس از انتصاب به عنوان مشاور امنیت ملی هم این را مطرح كرده است.
ظریف تاكید كرد حداقل خواسته تیم بولتون، بنیامین نتانیاهو، بن سلمان و بن زاید تغییر نظام است و افزود: همه اینها نشان داده اند كه علاقمند هستند آمریكا را به یك درگیری بكشانند. من باور ندارم كه رئیس جمهوری ترامپ این را بخواهد. من معتقدم كه رئیس جمهور ترامپ، در مسیر وعده انتخاباتی خود در نكشاندن آمریكا به جنگی دیگر حركت می كند.
وی تصریح كرد اما ترامپ قصد دارد كه سیاست فشار حداكثری را علیه ایران به كار گیرد تا ایران را به آن چیزی كه می خواهد بكشاند. اما این فشارها به شكست خواهد انجامید و من فكر می كنم این افراد هم آن را می دانند.
پس از پخش گفت و گوی ظریف و این شبكه خبری محافظه كار آمریكایی، جان بولتون مشاور امنیت ملی كاخ سفید در گفت و گو با همین شبكه خبری پیرامون گفت وگوی محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران با همین شبكه گفت: معتقدم آنچه این مصاحبه نشان داد، یك متن تبلیغاتی بود كه توسط ایرانی ها از پیش با دقت تهیه شده بود.
بولتون البته به دفاع از سیاست های خود و كاخ سفید در قبال ایران می پردازد ومدعی می شود:تلاش آن ها برای دروغ پراكنی در جامعه سیاسی آمریكا است. واقعیت این است كه سیاست رئیس جمهوری(ترامپ) در قبال ایران پیش از آنكه من وارد این دولت شوم به خوبی روشن بود.
مشاور امنیت ملی كاخ سفید سیاست ترامپ درقبال ایران را «اعمال فشار حداكثری روی ایران برای تغییر رفتار آن» عنوان كرد وافزود:فكر می كنم این سیاست جواب می دهد و این چیزی است كه آن ها (ایرانی ها) نگران آن هستند.
گفت و گو با شبكه خبری فاكس نیوز كه به عنوان شبكه ای وابسته و حامی محافظه كاران آمریكا و دولت ترامپ شناخته می شود، نشانه هایی از یك رفتار جدید در دستگاه سیاست خارجی ایران بود.
فضای سیاسی آمریكا در وضعیت كنونی به شدت دوقطبی شده؛ به نحوی كه در یك سو گروهی كه دمكرات ها و برخی جمهوریخواهان نیز شامل آن می شوند، مخالف سیاست های ترامپی هستند و در سوی دیگر دولت ترامپ قرار دارد كه در جمع حاكمیتی خود اندك اما قدرت اجرایی را در دست دارند.
در چنین فضایی، نخست ایجاد كانال گفت وگو با حامیان و گروهی كه اساسا تنها رویكردهای بولتونی رااز این شبكه خبری می شنوند،نوعی دیپلماسی رسانه ای هوشمندانه با كاركردهای داخلی و بین المللی است كه می تواند چشم انداز تعامل سازنده را روشن سازد.
اقدام ظریف را می توان نوعی استفاده از ظرفیت‏های رقیب علیه خودش تلقی كرد.
دوم، ارزیابی های راهبردی نشانه هایی از تمایل شخص ترامپ به مذاكره دارد كه پیش از این بارها در گفت و گوهای رسانه ای و مذاكره با رهبران جهان ارایه شده است، نشانه ای كه می توان با ایجاد انشقاق در تیم ب به ویژه كاهش تاثیرگذاری بولتون و پمپئو بر شخص ترامپ، آن را پر رنگ تر از گذشته كند، هرچند هنوز ارزیابی دقیقی از میزان تاثیرگذاری این سیاست بر كاخ سفید نمی توان ارایه داد.
'علی واعظ' تحلیلگر ارشد «گروه بین المللی بحران» مستقر در واشنگتن در گفت و گو با شبكه خبری سی ان ان می گوید: دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریكا تنها مخاطب مدنظر ظریف بود، او می خواست به رئیس جمهوری ترامپ این پیام را بدهد كه تیم سیاست خارجی و امنیت ملی او هدف اصلی وی یعنی رسیدن به توافقی بهتر با ایران را دنبال نمی كنند؛ بلكه هدف آن ها تغییر رژیم و چه بسا كشاندن آمریكا به جنگی در خاورمیانه است.
سوم، ورای اینكه مذاكره ای آغاز شود یا نشود، پاسخ به اتهام های راهبردی دولت آمریكا و شخص ترامپ به ایران در یك رسانه حامی كاخ سفید می تواند فضای سیاست خارجی ایران درافكار عمومی داخلی آمریكا و جهان را در وضعیت بهتری قرار دهد.اكنون پس ازگفت و گوی ظریف با رهبران آمریكا ازكاخ سفید گرفته تاجمهوریخواهان و دمكرات ها، كاخ سفید باانتخاب های سختی روبه روخواهد بود؛انتخاب هایی كه می تواند بر دیپلماسی و مذاكره بنیان گذاشته شود و انتخابی كه تقابل و جنگ را جست جو خواهد كرد. اما هرچه كه باشد جهان به دیپلماسی و چندجانبه گرایی نمره بالاتری از جنگ و یكجانبه گرایی خواهد داد.
اروپام**2040**1590