۹ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۲:۵۶
کد خبر: 83296095
T T
۰ نفر

كاهش سهم دلار در مبادلات خارجی روسیه

۹ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۲:۵۶
کد خبر: 83296095
كاهش سهم دلار در مبادلات خارجی روسیه

مسكو - ایرنا - گزارش موسسه بین المللی حسابرسی و مشاوره مالی فاین اكسپرتیزا روسیه نشان می دهد كه كرملین در سال های تحریم موفق شده سهم دلار را در مبادلات خارجی تا نزدیك 13 درصد كاهش دهد.

به گزارش روز دوشنبه خبرنگار ایرنا از مسكو، در طول سالهای تحریم سهم روبل واحد پول روسیه 26.6 درصد رشد كرده است و به 14.4 میلیارد روبل رسیده است.
گفتنی است روسیه از سال 2014 كه با تحریم های گسترده آمریكا و اتحادیه اروپا بر سر مساله اوكراین مواجه شده است، تدابیری تلافی جویانه برابر تحریم كنندگان اتخاذ كرده است.
كاهش وابستگی به دلار در پرداخت های بین المللی یكی از اقدامات تلافی جویانه روس ها برابر آمریكا بوده است و توافقاتی كه از سال 2013 تا 2018 در این خصوص میان روسیه و دیگر كشورها منعقد شد یكی از دلایل موفقیت اجرای این رویكرد بوده است.
براساس گزارش منتشر شده از سوی اكسپرتیزا، در این مدت سهم دلار از مبادلات تجاری روسیه 388 میلیارد كاهش یافته است و در مقابل سهم یورو با 21.9 درصد افزایش معادل 151 میلیارد دلار رشد كرده است.
پرداخت با سایر ارزها نیز كه پیشتر تنها 2.4 درصد از سهم مبادلات خارجی روسیه را در اختیار داشتند در طول دوره مطالعه با افزایش چشم گیری روبرو شده و به 84.6 درصد رسیده است.
تغییرات قابل توجه در ساختار پرداخت ارز خارجی در صادرات روسیه باعث شده است كه سهم دلار در این بخش نیز 15.5 درصد كاهش یابد و در مقابل سهم یورو با 90 درصد افزایش به 17.3 درصد (77 میلیارد دلار) برسد.
سهم روبل در پرداخت های روسیه نیز طی سال 2018 با 33.3 درصد رشد در مقایسه با سال 2013 به 60 میلیارد دلار رسیده است.
سهم سایر ارزها در ساختار ارز صادراتی 63.6 درصد افزایش یافت اما هنوز ناچیز است و 1.8 درصد از كل درآمد ارز خارجی روسیه را دربرمی گیرد.
گفتنی است، روابط روسیه و اوكراین از سال 2014 با روی كار آمدن دولت غرب گرا در كی یف تیره شد و دولت اوكراین چندین بسته تحریمی علیه روسیه وضع كرد و مسكو نیز در پاسخ تحریم های به مراتب سختری را علیه كی یف به اجرا گذاشت.
اتحادیه اروپا و آمریكا نیز از سال 2014 انواع تحریم های اقتصادی را در حمایت از اوكراین علیه روسیه وضع كردند كه همچنان ادامه دارد.
آمریكا به تنهایی بیش از 65 بسته تحریمی علیه روسیه وضع كرده تا اقتصاد این كشور را از پا درآورد اما افزایش قیمت نفت و فروش گسترده آن از سوی روسیه به همراه صادرات گسترده گاز و بازبودن راه های مبادلات پولی و بانكی دست روسیه را مقابل تحریم های آمریكا و غرب باز گذاشته است.
اروپام ** 1346 **