۹ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۴:۳۶
کد خبر: 83296317
T T
۰ نفر

آغاز مذاكرات غيرمستقيم رهبران روسيه و اوكراين

۹ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۴:۳۶
کد خبر: 83296317
آغاز مذاكرات غيرمستقيم رهبران روسيه و اوكراين

مسكو - ايرنا - چند روزي از پيروزي كمدين مشهور اوكرايني در انتخابات رياست جمهوري اين كشور نمي گذرد كه مذاكرات غيرمستقيم ميان او و ولاديمير پوتين آغاز شده و از طريق رسانه ها جريان دارد.

به گزارش روز دوشنبه خبرنگار ايرنا از مسكو، 'ولاديمير پوتين' رئيس جمهوري روسيه آغازگر ماجرا بود چرا كه بلافاصله پس از قطعي شدن پيروزي 'ولاديمير زلنسكي' اعلام كرد كه روسيه شرايط صدور گذرنامه براي اتباع اوكرايني را تسهيل مي كند.
طرحي كه خيلي ها آن را پيامي روشن از روسيه پوتين به زلنسكي ترجمه مي كنند مبني بر اينكه روسيه از مواضع خود درباره شرق اوكراين كوتاه نمي آيد.
ولاديمير پوتين در واكنش به پرسش خبرنگاران در خصوص اين تصميم آن هم چند روز پس از پيروزي زلنسكي در انتخابات اوكراين اعلام كرد: مسكو اقدامي انسان دوستانه انجام داده است و هيچ قصدي براي ايجاد مشكل براي دولت جديد اوكراين ندارد.
اما ولاديمير دوم اين ماجرا اقدام پوتين را دوستانه تلقي نكرده است، دفتر زلنسكي در نخستين واكنش از غرب خواست تا بر تعداد تحريم هاي ضدروسي خود بيفزايد.
زلنسكي كه از پيش دستي پوتين خشمگين به نظر مي رسد هنوز بر مركب قدرت ننشسته از طرحي خبر داده كه بر اساس آن، اوكراين به تمام روس هايي كه تحت ظلم و ستم حكومت پوتين هستند، گذرنامه اوكرايني خواهد داد.
وي در اظهارنظري گفته است كه مردم اوكراين از تمام مردم رنج كشيده روسيه كه در رنج و عذاب كرملين زندگي مي كنند، حمايت خواهند كرد.
زلنسكي طعنه اي هم به قانون اينترنت ملي در روسيه زده است و گفته همه مي دانند داشتن گذرنامه روسي چه مفهومي دارد؛ يعني نداشتن حق آزادي بيان، رسانه، انتخابات و اينترنت آزاد.
يكي از شعارهاي انتخاباتي ولاديمير زلنسكي در انتخابات اين دوره، بهبود شرايط در شرق اوكراين و پايان دادن به جنگ ها در مناطق جدايي طلب بوده است، موضوعي كه دولت پيشين اوكراين معتقد بود به دليل دخالت هاي روسيه توان حل و فصل آنها را نداشته است.
اگر چه پترو پروشنكو رئيس جمهور فعلي اوكراين، در طول پنج سال گذشته سياست تنش با روسيه و دوري از مسكو را در دستوركار خود قرار داد اما بنظر مي رسد زلنسكي اين اعتماد به نفس را در خود مي بيند كه با افزايش حس ميهن پرستي در اوكراين، روس ها را هم متوجه سرزمين مادريشان (كي يف) كند.
با توجه به اينكه هنوز زلنسكي بر مسند قدرت در كي يف تكيه نزده، طبيعي است كه خبري از تمايل دو طرف براي ديدار و مذاكره مستقيم به گوش نمي رسد و هر دو ولاديمير ترجيح مي دهند از طريق رسانه ها نظرات خود را به گوش يكديگر برسانند اما تفاوت در استراتژي زلنسكي نسبت به پروشنكو از هم اكنون آشكار است چرا كه او برخلاف رئيس جمهور قبلي، روس زبانان را خودي مي داند، ابايي از صحبت كردن به زبان روسي ندارد و حتي مي خواهد ولاديمير مقدس ديگري باشد كه اسلاوها را مسيحي كرد و باعث اتحاد آنان شد.
يادآور مي شود در سال 2014ميلادي و پس از وقوع تغييرات در اوكراين كه كي يف از آن به عنوان «انقلاب» و روس ها «كودتا» ياد مي كنند، اختلافات دو طرف بر سر كريمه بالا گرفت.
مردم شرق اوكراين و شبه جزيره كريمه پس از وقوع درگيري هاي سياسي در كي يف، دست به مخالفت با دولت جديد غربگرا در اين كشور زدند.
با توجه به حضور نظامي روسيه در كريمه، روسيه امنيت برگزاري همه پرسي در شبه جزيره كريمه را فراهم كرد و مردم اين منطقه كه 90 درصد آنان را روس تبارها تشكيل مي دادند راي به استقلال از اوكراين و سپس درخواست پيوستن به روسيه دادند كه با موافقت پوتين جنبه اجرايي پيدا كرد.
از آن تاريخ به اين سو، آمريكا و غرب انواع تحريم هاي اقتصادي را عليه روسيه و شخصيت ها و شركت هايي كه در كريمه فعاليت مي كنند وضع كردند تا شايد روسيه از كريمه پا عقب بگذارد.
اوكراين هم از جامعه جهاني خواسته است ضمن نپذيرفتن كريمه به عنوان جزئي از خاك روسيه، اين كشور را اشغالگر بخواند و به روسيه براي بازپس دادن اين منطقه به اوكراين فشار بياورد.
وضعيت هم اكنون به گونه اي است كه جدايي طلبان مسير خود را در شرق اوكراين مي روند و كشورهاي غربي و روسيه در نشست شوراي امنيت بر سر اوكراين يكديگر را آماج انتقاد قرار مي دهند و طرف ديگر را در دامن زدن به بحران سرزنش مي كنند.
اروپام ** 1346**2040