37 درصد جامعه هدف تحت پوشش بيمه روستايي آذربايجان غربي است

مهاباد - ايرنا - مدير صندوق بيمه اجتماعي روستاييان و عشاير آذربايجان غربي گفت: 87 هزار خانوار شامل 37 درصد از جامعه هدف استان در حال حاضر زيرپوشش اين صندوق قرار دارند.

يونس معزز روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا در مياندوآب اظهار داشت: هم اكنون 2 هزار و 700 سرپرست خانوار از مزاياي اين بيمه شامل از كارافتادگي، بازنشستگي و مستمري بازماندگان برخوردار هستند.
وي افزود: افراد با محدوده سني 18 تا 50 سال سن و ساكن در روستاها، شهرهاي زير 20 هزار نفر جمعيت، كشاورزان ساكن در شهرها، كاركنان شركت هاي فني و مهندسي كشاورزي و دامپزشكي، شاغلان فصلي يا رانندگاني كه با حمل بار و مسافر در بخش كشاورزي مشغول هستند، مي توانند تحت پوشش اين بيمه قرار گيرند.
معزز ادامه داد: در سال جاري نرخ اين بيمه به صورت سالانه 2 ميليون و 700 هزار ريال تا 6 ميليون و 600 هزار ريال تعيين شده است كه علاوه بر آن 2 برابر اين مبلغ را نيز دولت پرداخت مي كند.
وي بيان كرد: همچنين افراد يا آن دسته از كشاورزاني كه توان پرداخت اين بيمه را به صورت يك جا ندارند، اين امكان براي آنها فراهم شده كه در 2 يا چهار قسط پرداخت كنند.
معزز با اشاره به برگزاري نشست هم انديشي و كارگاه آموزشي كارگزاران صندوق بيمه اجتماعي روستاييان، كشاورزان و عشاير جنوب آذربايجان غربي در مياندوآب گفت: اين نشست با هدف قرار گرفتن مديران و كارگزاران در جريان آخرين دستورات و بخشنامه هاي ابلاغي در جهت نيل به پوشش 100 درصدي جمعيت روستاييان و عشاير جنوب اين استان برگزار شد.
وي اضافه كرد: در اين راستا از سوي سازمان هدفمندسازي يارانه ها اطلاعات كامل هويتي سرپرستان خانوارهاي ساكن در روستاها كه تحت پوشش هيچ كدام از بيمه هاي اجتماعي نيستند، در اختيار اين صندوق بيمه اي قرار گرفته تا با برنامه ريزي سه ساله با تشكيل ستادهاي راهبردي در مركز استان و شهرستان ها ابتدا توسط كارگزاران و سپس با همكاري و با استفاده از ظرفيت نهاد هاي عضو اين ستاد نسبت به پوشش 100 درصدي اين قشر از جامعه روستايي در اين بيمه اقدام شود.
وي گفت: در آذربايجان غربي 144 هزار نفر از سرپرستان خانوارهاي روستايي عضو هيچ بيمه اي نيستند كه تلاش مي شود تا با تمهيداتي طي سه سال آتي عضو اين صندوق بيمه اي شوند.
مدير صندوق بيمه اجتماعي روستاييان و عشاير آذربايجان غربي با اشاره به اينكه 104 كارگزار فعال در اين صندوق در استان فعاليت دارند، اظهار داشت: در مياندوآب نيز 11 هزار و 400 نفر تحت پوشش اين بيمه هستند كه در سال گذشته نسبت به سال ماقبل آن ميزان عضويت كشاورزان و افراد ساكن در روستاهاي اين شهرستان 87 درصد رشد داشت.
وي گفت: بر اساس بررسي هاي انجام شده 41 درصد سرپرستان خانوارهاي روستايي مياندوآب تحت پوشش اين بيمه نيستند.
به گزارش ايرنا آذربايجان غربي سه ميليون و 265 هزار و 219 نفر جمعيت دارد كه يك ميليون و 129 هزار و 16 نفر از آنها روستانشين هستند.
روستاييان، كشاورزان و عشاير در تعاريف سازمان تامين اجتماعي كارگر محسوب نشده و طرح‌هاي حمايت اجتماعي شامل آنان نمي ‌شود از همين رو تا چندي پيش اين گروه ها عضو صندوق‌ هاي بيمه بازنشستگي و درماني نبودند و فقط عده محدودي از كشاورزان زيرپوشش بيمه خويش ‌فرماي سازمان تامين اجتماعي قرار داشتند. 
صندوق بيمه اجتماعي كشاورزان، روستاييان و عشاير با مصوبه هيات دولت و به منظور حمايت از روستائيان و عشاير و كشاورزان در ايران تاسيس شد تا اين اقشار نيز زيرپوشش حمايت ‌هاي اجتماعي قرار گيرند.
مدير صندوق بيمه اجتماعي روستاييان و عشاير آذربايجان غربي جهت شركت در نشست هم انديشي و كارگاه آموزشي كارگزاران اين بيمه در جنوب آذربايجان غربي به مياندوآب سفر كرده است.
مياندوآب با بيش از 277 هزار نفر جمعيت در جنوب آذربايجان غربي قرار دارد.
9871/6185/2093