به گزارش ايرنا، سعيد طلوعي عصر روز دوشنبه در نشست هم انديشي با اعضاي شوراي شهر كه به منظور تعيين تكليف پروژه قطار شهري برگزار شد، اظهار داشت: هنگامي كه پروژه تا بخش قابل قبولي پيشرفت كند و ايستگاه هاي آن برپا شود نماي شهر تغيير خواهد كرد و در رضايت عمومي تاثيرگذار است.
طلوعي بر تعريف پروژه هاي بزرگ تاكيد كرد و گفت: بايد با استفاده از خردجمعي در فضاي دوستانه و به دور از تنش براي پروژه هاي مهم شهري تصميم گيري شود.
**راي مثبت بر تداوم كار نخواهم داد
در ادامه احسان احساني يكي اعضاي شوراي اسلامي شهر با بيان اينكه تاكنون 200 ميليارد تومان براي اين قطار شهري هزينه شده، افزود: 19 ميليارد تومان به مشاور پروژه نيز پرداخت شده است.
وي اظهار داشت: تا زماني كه مرجعي تضميني بر تداوم پروژه و مدت زمان آن ندهد، راي مثبت به تداوم كار نخواهم داد.
احساني با بيان اينكه همه سرمايه را از دست داده ايم، گفت: از همان ابتدا به صورت مستند مساحت، حجم، ايستگاه ها و برآورد ريالي آن به ما گفته نشده است و بايد اين موضوع حل و فصل شود.
وي ادامه داد: نزديك 10 سال است كه از ميراث فرهنگي مي خواهيم نوع گذر قطارشهري از مسير شكارگاه خسروپرويز را مشخص كند و هيچ مستند و نامه اي از سوي ميراث فرهنگي براي روشنگري تاكنون به ما داده نشده است.
اين عضو شوراي اسلامي شهر كرمانشاه با اشاره به تغيير تقريبي هشت استاندار در اين سال ها، ادامه داد: اعلام شده كه مرحله نخست پروژه براي اتمام به يك هزار و 600 ميليارد تومان اعتبار نياز دارد و بايد اعتبار مورد نياز براي همه فازها اعلام شود.
احساني ادامه داد: پروژه قطارشهري مسير ميدان تاق بستان تا سراب قنبر را در بر مي گيرد كه فازهاي آن به همراه طول مسير بايد عنوان شود.
**محل اعتبار كجاست؟
سخنگوي شوراي شهر نيز تعيين محل اعتبار را لازمه تداوم اين پروژه اعلام كرد.
حجت اله موسوي اجاق افزود: قرار براين نيست كه يك كار نادرست تداوم يابد بايد جسارت داشته و جلوي آن را گرفت.
وي اضافه كرد: بودجه فوق در بهترين شرايط اقتصادي پرداخت شده و تخصيص هزار و 600 ميليارد تومان براي اتمام فاز اول سالها زمان مي برد.
**دولت به كمك ما بيايد
طيب حيدري يكي ديگر از اعضاي شوراي شهر گفت: شهرداري هم اكنون بودجه لازم براي تداوم كار را ندارد و دولت با تعهداتي كه داده ما را بلاتكليف گذاشته و اكنون لازم است به كمك ما بيايد.
در پايان رييس شوراي اسلامي شهر كرمانشاه نيز با بيان اينكه اين پروژه براي مردم كرمانشاه است و براي آنها مي ماند از تداوم آن دفاع كرد.
غلامرضا اميري افزود: مخالفان سرسخت امروز پروژه از جمله كساني هستند كه از همان ابتدا در اجرايي شدن آن نقش داشته اند.
طبق برآوردهاي صورت گرفته، مرحله اول قطار شهري كرمانشاه در سال 1400 ظرفيت جا به جايي 14 هزار مسافر در ساعت را خواهد داشت.
در سال 1410 و با بهره برداري از مرحله دوم پروژه قطار شهري، اين پروژه ظرفيت جابه جايي 16 هزار و 200 مسافر در ساعت را دارا خواهد بود.
پروژه قطار شهري كرمانشاه در سال 93 با تغيير سيستم، از منوريل به قطار شهري تبديل شد و همان زمان مقرر گرديد 6 كيلومتر از مجموع 13 كيلومتر طول مسير به صورت زيرزميني اجرا شود.
مرحله اول اين پروژه از ميدان معلم واقع در سه راه مسكن آغاز و به طول 8.6 كيلومتر تا ميدان آزادي ادامه پيدا مي كند و مرحله دوم نيز به طول حدود 4.4 كيلومتر از ميدان آزادي آغاز و تا ميدان فردوسي ادامه خواهد داشت.
از مجموع 13 كيلومتر طول مسير، هفت كيلومتر ابتدايي آن به صورت روگذر (ميدان معلم تا بالاتر از سه راه 22 بهمن) و 6 كيلومتر باقي مانده نيز (از سه راه 22 بهمن تا ميدان فردوسي) به صورت زيرگذر خواهد بود.
7460/8066
كرمانشاه- ايرنا- شهردار كرمانشاه با بيان اينكه قطار شهري پروژه اي است كه آغاز شده و بخشي از كار پيش رفته، گفت: چاره اي جز تداوم اين پروژه نداريم.