۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۱:۵۳
کد خبر: 83297415
T T
۰ نفر

حل مشكلات شوراها نیازمند اصلاح ساختاری

۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۱:۵۳
کد خبر: 83297415
حل مشكلات شوراها نیازمند اصلاح ساختاری

قزوین - ایرنا - جمعی از اعضای شوراهای اسلامی شهر و روستا رفع مشكلات شوراها را نیازمند تغییر و اصلاح ساختاری دانستند تا بتوان با دادن اختیارات بیشتر به آنان، سطح اعتماد عمومی جامعه به نهاد و جایگاه شوراها را افزایش داد.

به گزارش ایرنا، كمبود بودجه به منظور اجرای طرح های عمرانی و فرهنگی، متناسب نبودن اعتبارات ارزش افزوده نسبت به جمعیت واقعی شهرها و روستاها و مشكل در دیدار با مدیران اجرایی و بالادستی از جمله مشكلات و چالش های شوراها عنوان شده است.
هفته شوراها فرصت مناسبی برای بیان جایگاه و اهمیت این نهادهای برخواسته از آرای ملت برای خدمت رسانی به شهروندان و همچنین تشریح مسایل و مشكلات و موانع پیش روی آنهاست.
در همین راستا، اعضای شوراهای اسلامی شهر و روستای بخش مركزی قزوین در دیدار با نماینده مردم قزوین، البرز و آبیك و برخی از مسئولان استان به طرح مشكلات و معضلات محل سكونت خود پرداختند.
به اعتقاد برخی اعضای شوراهای اسلامی شهر و روستا، مشكلاتی از قبیل نبود اعتبارات كافی برای انجام فعالیت های عمرانی و همچنین نبود تناسب جمعیت با تخصیص اعتبارات سبب شده تا مردم برای انجام برخی امورات در محل سكونت با موانع بسیاری روبرو شوند.
آنها همچنین معتقدند در كنار مشكلات سخت افزاری و زیرساختی از جمله مشكلات راه ها و آسفالت نبودن معابر، حضور افاغنه و مشكلات ناشی از عدم همگونی فرهنگی و اجتماعی بین آنها و شهروندان ایرانی در برخی روستاها و شهرهای قزوین سبب شده تا همواره مردم از این وضعیت گله مند باشند.
از دیگر موضوعات مهم كه بیشتر شوراهای اسلامی شهر و روستا از آن سخن گفتند، نبود كارت شناسایی برای تعامل و ارتباط بیشتر با مدیران استان بود كه معتقدند در بیشتر موارد امكان ورود شوراها به ادارات و دیدار با مدیران وجود ندارد.

**مخاطرات سیلاب و نبود آسفالت در روستای زویار
عضو شورای اسلامی روستای زویار گفت: نیاز اصلی این روستا ایمن سازی در مقابل تهدیدات سیلاب است كه باید در این خصوص طرح های آبخیزداری و همچنین انحراف مسیر رودخانه ها در دستور كار قرار گیرد.
سلیمان چگینی افزود: نبود آسفالت مناسب در معابر این روستا موجب شده تا همواره تردد در حین بارش باران و برف با سختی مواجه شود كه از مسئولان می خواهیم نسبت به تامین اعتبارات لازم اقدام كنند.

** نبود تناسب جمعیت با تخصیص اعتبارات در محمودآباد نمونه
رییس شورای شهر محمود آباد نمونه نیز از نبود بازنگری در طرح هادی این شهر سخن گفت و اظهار داشت: مشكل اساسی و مطالبه اصلی شهروندان در این شهر به طرح جامع (طرح هادی) برمی گردد كه اگر این طرح در دستور كار قرار گیرد و مورد بازنگری واقع شود، بخش زیادی از مشكلات طرح هادی برطرف خواهد شد.
فرج محمدی در خصوص نبود تناسب میان جمعیت و اعتبارت تخصیص یافته ارزش افزوده به این شهر،افزود: متاسفانه سهم اعتبارات این شهر كاهش یافته و این درحالی است كه 60 درصد افزایش جمعیت متعلق به روستاهای اطراف است كه اكنون در محمودآباد ساكن هستند.
وی همچنین گفت: درحال حاضر جمعیت واقعی بر حسب خانوار در شهر محمود آباد 30 هزار نفر است اما در آمارهای اداری جمعیت این شهر را زیر 25 هزار نفر عنوان می كنند و همین مسئله سبب می شود هم از نظر تقسیمات كشوری و هم از نظر تخصیص بودجه با مشكلات فراوانی روبرو شویم.
محمدی به بالابودن هزینه های جاری در شهرداری ها اشاره كرد و گفت: هرساله 300 میلیون تومان صرف هزینه های جاری در شهرداری محمود آباد می شود، درحالی كه اعتبارات پرداختی به شهرداری تنها 200 میلیون تومان است كه رفع این مشكل نیازمند نگاه ویژه مسئولان و لحاظ كردن اعتبارت و حمایت های ویژه است.
رییس شورای شهر محمود آباد نمونه به ذخیره آب رودخانه در پایین دست كوهپایه اشاره كرد و گفت: سالها پیش در محمودآباد نمونه طرح مطالعاتی صورت گرفت مبنی بر اینكه می توان در پای كوه (مشكین) با گودبرداری آب را منحرف كرده و آن را ذخیره كرد كه فعلا بی نتیجه مانده و درحال حاضر آب این رودخانه بدون برنامه از محدوده شهر خارج می شود.
محمدی در بخش دیگری از صحبت های خود گفت: در شرایطی كه كشور با چالش اقتصادی و تورم روبرو است، قیمت آسفالت به شدت افزایش یافته و امكان ترمیم آسفالت معابر وجود ندارد كه از نمایندگان مجلس تقاضا داریم اختیارات شوراها را برای انجام چنین اموراتی افزایش دهد.

*حضور اتباع افاغنه در روستای فارسیان و ایجاد مشكلات اجتماعی
رییس شورای اسلامی روستای فارسیان نیز به ضرورت افزایش امكانات و رفاه مادی برای اعضای شورای اسلامی شهر اشاره كرد و گفت: متاسفانه هیچ گونه هماهنگی از سوی مسئولان استان برای تدارك سفرهای زیارتی و سیاحتی اعضای شوراها درنظر گرفته نمی شود كه اگر این موضوع صورت پذیرد، می تواند به افزایش روحیه و انگیزه كاری شوراها منجر شود.
صفرعلی كاظمی در خصوص مشكلات حضور اتباع افاغنه در این روستا نیز گفت: 246 خانوار از اتباع افاغنه در روستای فارسیان سكونت دارند كه متاسفانه در برخی موارد مشكلات اخلاقی را نیز در این روستا ایجاد كرده اند و ما را با چالش های فرهنگی مواجه ساخته اند.
وی تاكید كرد: این اتباع افاغنه كه اكثرا به شغل دامپروری و چوپانی مشغولند، حدود 6 هزار دام سبك (گوسفند) دارند كه بدون داشتن مرتع مشخص مشكلاتی را از نظر تجاوز به حریم مراتع برای دیگر روستاییان سبب شده اند.

**روستای نظام آباد به شهر تبدیل شود
صفر آقایی رییس شورای روستای نظام آباد نیز از ضرورت تبدیل نظام آباد به شهر سخن گفت و از سیده حمیده زرآبادی نماینده مردم قزوین، البرز و آبیك خواست كه با توجه به جمعیت این روستا و همچنین روستاهای اطراف تصمیمات جامعی در این خصوص اتخاذ شود.

** شرایط دشوار ملاقات با مسئولان استان و ضرورت حمایت از زنان روستایی
عضو شورای روستای الولك نیز مشكلات زنان عضو شورا پرداخت و تشریح كرد: یكی از موضوعاتی كه می تواند به رونق اقتصاد روستایی منجر شود، كارآفرینی زنان با ساخت صنایع دستی است كه خوشبختانه این موضوع به رونق گردشگری و جذب توریسم در این روستا منجر شده و لازم است كه تعداد این زنان افزایش یابد.
مریم میرزایی افزود: با همكاری كمیته امداد توانستیم 24 تن از زنان این روستا را در حوزه گلیم بافی توانمند كنیم.
وی در خصوص شرایط سخت و دشوار ملاقات شوراهای اسلامی با مدیران استان قزوین گفت: یكی از مطالبات اصلی ما ملاقات بدون واسطه با مدیران استان است كه متاسفانه این دیدارها به منظور تبادل نظر برای رفع مشكلات روستا با سردی استقبال می شود و شوراها نیز بعد از مدتی در این پیچ و خم ملاقات دلسرد می شوند.
میرزایی خاطرنشان كرد: اعضای شوراهای اسلامی روستا در راه خدا كار می كنند و نبود حمایت های مالی باعث شده عملا انگیزه ای برای پذیرش مسئولیت شورا در روستاها وجود نداشته باشد و شوراهای كنونی نیز روز به روز دلسرد و مایوس شوند.

**وعده های بی سرانجام مسئولان برای تبدیل اقبالیه به بخش
عضو شورای شهر اقبالیه نیز گفت: تاحالا مسئولان بسیاری در مورد تبدیل شدن شهر اقبالیه به بخش وعده وعید داده اند، اما تا به امروز هیچ كدام عملی نشده و مردم اقبالیه از وعده های بی‌سرانجام مسئولان ناراضی هستند.
علی بیگدلی تاكید كرد: متاسفانه اقبالیه پاتوق اتباع خارجی شده است و معاون سابق سیاسی امنیتی استاندار به جای رسیدگی به حل این معضلات، به ما تذكر داده بود كه نباید چنین موضوعاتی را رسانه ای كنیم و ما هنوز مات و مبهوت مانده ایم كه چگونه باید این مشكلات را به گوش مسئولان رساند.
وی تاكید كرد: مسئولان استان قول دادند كه مصالح پروژه های عمرانی این شهر را فراهم كنند و این امكان هنوز فراهم نشده است كه خواهشمندیم برای توسعه و پیشرفت شهر اقبالیه نسبت به تهیه مصالح پروژه های عمرانی هرچه سریع تر دستورات لازم صادر شود.

** از ورود شوراها به داخل ادارات جلوگیری می شود
عضو شورای روستای رزجرد نیز گفت: متاسفانه اعضای شورا فاقد كارت شناسایی هستند و جایگاه و هویت شورا به حدی نیست كه این افراد بتوانند حین پیگیری مراحل اداری خودشان را معرفی كرده و با مسئولان ارتباط برقرار كنند.
اسداله اكبرشاهی افزود: وقتی عضو یك شورا می خواهد برای حل مشكلات روستا به استانداری و یا سایر دستگاه های اجرایی مراجعه كند با موانع متعددی روبرو شده و در خیلی مواقع به علت نبود كارت شناسایی از ورود آنها به داخل ادارات جلوگیری می شود.
وی به نبود طرح های مناسب آبخیزداری در روستاها اشاره كرد و گفت: نبود طرح های آبخیزداری باعث شد تا در جریان بارندگی های اخیر استان و جاری شدن سیلاب در روستاها خسارات فراوانی را شاهد باشیم و این درحالی است كه منابع طبیعی بدون انجام اقدامات ایمنی و آبخیزداری انتظار دارد تملك اراضی روستاییان را در اولویت قرار دهیم.

** حل مشكلات شوراها نیازمند اصلاح ساختاری
سیده حمیده زرآبادی نماینده مردم قزوین، البرز و آبیك در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست گفت: رفع مشكلات شوراها نیازمند تغییر و اصلاح ساختاری است تا بتوان با دادن اختیارات بیشتر به این افراد، سطح اعتماد عمومی جامعه به نهاد و جایگاه شوراها را افزایش داد.
وی همچنین در مورد نبود پوشش بیمه برای اعضای شوراهای اسلامی شهر و روستا،اظهار داشت: می توان با كمك اعتبارات دولت به بیمه كردن اعضای شورا اقدام نمود.
این عضو مجلس شورای اسلامی همچنین بر ضرورت صدور كارت های شناسایی برای اعضا شوراهای اسلامی شهر و روستا و همچنین توسعه و رونق اقتصاد روستایی با كمك شوراها تاكید كرد.

** هیچ مدیری حق ندارد شوراها را پشت درب اتاق خود نگه دارد
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قزوین نیز از صدور كارت های شناسایی تا پایان اردیبهشت ماه سال جاری برای اعضای شوراهای اسلامی شهر و روستا خبر داد و تاكید كرد: جایگاه شوراها بسیار ارزشمند است و مقامی حق ندارد اعتبار و جایگاه شوراها را زیر سوال برده و مطالبات آنها را به فراموشی بسپارد.
علی فرخ زاد همچنین اظهار داشت: هیچ مدیری در استان حق ندارد اعضای شوراهای اسلامی شهر و روستا را پشت درب اتاق خود معطل نگه دارد و همواره تعامل و همكاری مسئولان با شوراها باید افزایش یابد.
9925*3013
۰ نفر