۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۲:۴۹
کد خبر: 83297537
T T
۰ نفر

ظهور دوباره داوینچی در دره لوار فرانسه

۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۲:۴۹
کد خبر: 83297537
ظهور دوباره داوینچی در دره لوار فرانسه

تهران- ایرنا- 500 سال پس از مرگ «لئوناردو داوینچی» نقاش برجسته ایتالیایی، دره «لوار» فرانسه مكانی كه وی سه سال آخرعمرش را آنجا سپری كرد، برای برگزاری مراسمی پرشكوه به مناسبت گرامیداشت نبوغ این هنرمند دوره رنسانس آماده می شود.

به گزارش روز سه شنبه گروه فرهنگی ایرنا، داوینچی در سال 1519 در سن 67 سالگی در شهر آمبواز واقع در دره لوار فرانسه درگذشت.
«امانوئل مكرون» رئیس جمهوری فرانسه و «سرجیو ماتارلا» همتای ایتالیایی اش روز پنجشنبه هفته جاری راهی این شهر می شوند تا پانصدمین سالگرد مرگ لئوناردو را گرامی دارند.
لئوناردو 64 سال داشت كه از جانب «فرانسوای اول» پادشاه جوان فرانسه به این كشور دعوت شد، درست زمانی كه «میكل‌آنژ» و «رافائل» رقبای داوینچی در شبه جزیره ایتالیا به عنوان ستاره هایی نوظهور می درخشیدند.
فرانسوای اول كه به «پادشاه خورشید قرن شانزدهم» معروف بود، در سطحی گسترده پادشاهی تلقی می شد كه رنسانس ایتالیا را به فرانسه آورد.
در حال حاضر، تابلوهای معروف «مونا لیزا»، «مریم مقدس و كودك» و «سنت جان باپتیست» لئوناردو در موزه لوور پاریس آویزان است.
مراسم مشتركی كه قرار است از طرف فرانسه و ایتالیا در پانصدمین سالگرد مرگ داوینچی برگزار شود، با ماه ها تنش های دیپلماتیك بین پاریس و رم همراه بوده است.
این تنش ها به دلیل سیاست های افراطی دولت پوپولیست ایتالیا و حمایت رم از اعتراض ضد دولتی جلیقه زردهای فرانسه، شدت گرفت.
این مراسم گرامیداشت همچنین بر تنش ها در مورد آثار لئوناردو در فرانسه كه دولت ایتالیا خواستار بازگرداندنش به رم است، دامن زد.
مكرون و ماتارلا روز پنجشنبه پس از بازدید از آرامگاه لئوناردو، به قلعه «شامبور» نقل مكان می كنند، مكانی كه گفته می شود پلكان مارپیچی اش را لئوناردو طراحی كرده، اگرچه اولین سنگ بنای این پلكان چهار ماه پس از مرگ وی نصب شده است.
این مراسم همچنین جرقه مناقشه دیگری را زد، زمانی كه دولت ایتالیا با ایده موزه های این كشور برای قرض دادن برخی از آثار داوینچی به موزه لوور مخالفت كرد.
اما به نظر می‌رسد كه پاریس و رم به مصالحه‌ای در این زمینه اعتقاد پیدا كرده‌اند.
موزه لوور فرانسه قصد دارد به مناسبت برگزاری نمایشگاهی از آثار داوینچی همزمان با پانصدمین سالگرد مرگ این هنرمند، برخی از آثار وی را از ایتالیا قرض بگیرد.
با این وجود، در حالی كه كمتر از 20 نقاشی و 22طرح لئوناردو همچنان موجود است، بسیاری از ایتالیایی ها از بابت مالكیت موزه لوور بر پنج اثر وی، دل آزرده هستند.
حال كه پاریس و رم برای برگزاری این مراسم تدارك می بینند، طره ای از گیسوی داوینچی برای اولین بار در هفته جاری در شهر وینچی ایتالیا به نمایش عموم گذاشته می شود.
دو كارشناس ایتالیایی قرار است روی این طره گیسو كه در یك كلكسیون خصوصی در آمریكا پیدا شد، آزمایش «دی ان آ» انجام دهند تا قطعیت تعلق آن به داوینچی را ثابت كنند.
طره گیسوی داوینچی همچنین قرار است روز پنجشنبه در یك كنفرانس خبری در شهر وینچی به نمایش گذاشته شود.
در چند ماهه اخیر حقایقی در مورد داوینچی منتشر شده است. یكی از این موارد، قابلیت وی در استفاده از هر دو دست برای خلق آثارش بوده است.
تحقیقی كه به همت كارشناسان موزه هنر ایتالیا موسوم به «گالری اوفیزی» روی یكی از آثار اولیه لئوناردو انجام شد، نشان داد كه این هنرمند دوره رنسانس، برای خلق آثارش از هر دو دست استفاده می كرده است.
قدمت اولین نقاشی داوینچی به 5 اوت 1473 برمی گردد. وی در آن زمان تنها 21 سال داشت و این نقاشی، چشم اندازی از قلعه «مونته لوپو» و دره رود «آرنو» را به تصویر می كشد.
مورد قابل اشاره دیگر، مجسمه‌ای سفالی منتسب به لئوناردو است كه تنها مجسمه موجود از این هنرمند سده شانزدهم به شمار می‌رود.
این مجسمه از چهره مریم مقدس و كودكی خندان كه به موزه «ویكتوریا و آلبرت» در لندن تعلق دارد، به داوینچی نسبت داده شده است.
با این حال، كارشناسان معتقدند از آنجا كه مجسمه دیگری از لئوناردو موجود نیست كه بتوان شباهت‌های آن را مورد قیاس قرار داد، نمی‌توان اصل بودن این مجسمه را تائید كرد.
از جمله موارد جالب دیگری در مورد داوینچی، اثر انگشت شست وی روی یكی از نقاشی هایش است كه در مجموعه سلطنتی انگلیس نگهداری می‌شود و قرار است به مناسبت پانصدمین سالگرد مرگ وی به نمایش عموم گذاشته شود.
این اثر انگشت در قسمت چپ یكی از نقاشی‌های داوینچی برجا گذاشته شده است.
این نقاشی، بخشی از بزرگترین مجموعه نقاشی‌های داوینچی است كه در مجموعه سلطنتی انگلیس قرار دارد.
داوینچی نقاش دوره رنسانس بود كه در زمینه‌هایی چون مجسمه‌سازی، معماری، موسیقی، ریاضی، مهندسی، اختراعات، آناتومی، زمین‌شناسی و نویسندگی نیز فعالیت داشت.
بسیاری از فرهیختگان، داوینچی را نمونه بارز یك نابغه دوره رنسانس می‌دانند و وی در سطحی گسترده یكی از بااستعدادترین شخصیت‌هایی شناخته می‌شود كه تاكنون در این جهان زیسته است.
فراهنگ**9109**3009
۰ نفر