۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۲۱:۰۸
کد خبر: 83298370
T T
۰ نفر
سازه های آبخیرداری سه میلیون متر مكعب رواناب را مهار كردند

هميان- ایرنا- مدیركل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان گفت: اجرای سازه های آبخیزداری در عرصه های منابع طبیعی این استان موجب مهار سه میلیون مترمكعب روان آب در سیل اخیر شد.

اسفندیار خزائی روز سه شنبه در جریان بازدید رییس سازمان جنگل ها از طرح های آبخیزداری و جنگل كاری همدان بیان كرد: 22 هزار سازه كوچك و بزرگ آبخیزداری در این استان احداث شده كه این سازها علاوه بر ذخیره سه میلیون مترمكعب رواناب از فرسایش خاك و رسوب جلوگیری كردند.
وی اضافه كرد: آبخیزداری فرآیند شناخت، برنامه‌ ریزی، سیاستگذاری و تنظیم مجموعه اقدامات در ارتباط با حفظ و احیای منابع پایه آب و خاك در یك حوضه آبخیز است.
مدیركل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان ادامه داد: با توجه به نقش اجرای طرح های آبخیزداری در مهار آب و حفاظت از جنگل‌ها و مراتع از نهاد‌های اجرایی انتظار می رود برای پیشگیری از بروز خسارت های ناشی از سیلاب، روان آب‌ و فرسایش خاك منابع طبیعی را در اجرای این طرح‌ ها یاری دهند.
خزائی خاطر نشان كرد: 164 میلیارد و 200 میلیون ریال سال 97 از محل صندوق توسعه ملی برای اجرای طرح های آبخیزداری و آبخوان داری این استان اختصاص یافت.
وی اظهار داشت: با توجه به نقش مثبت و موثر طرح‌های آبخیزداری در تقویت سفره‌های آب زیرزمینی، جلوگیری از فرسایش خاك، رسوب، حفظ و احیای پوشش گیاهی انتظار می رود اعتبار این طرح ها تا 2 برابر افزایش یابد.
مدیركل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان، مهار سیلاب، جلوگیری از طغیان آب رودخانه‌ها و مسیل‌ها را از دیگر مزیت های اجرای طرح های آبخیزداری و آبخوانداری برشمرد.
خزائی گفت: طرح های آبخیزداری همدان شامل كنترل سیلاب، حفاظت آب و خاك، تغذیه آبخوان ها، تقویت پوشش گیاهی كمربند حفاظتی، عملیات مكانیكی و بیومكانیكی در 17 زیرحوزه آبخیز این استان در حال اجرا است.
وی افزود: كشور‌های توسعه یافته برای جلوگیری از خسارت های ناشی از بروز سیلاب، توسعه طرح های آبخیزداری از جمله تقویت و توسعه پوشش گیاهی، احیای جنگل‌ها و احداث بند‌ها و سازه‌های آبخیزداری را در اولویت قرار دادند.
مدیركل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان با بیان اینكه 65 هزار هكتار از دشت های این استان تبدیل به بیابان شده است اظهار داشت: 15 هزار هكتار از این میزان مورد مطالعه قرار گرفته است.
خزائی ادامه داد: منابع طبیعی برای ایجاد و توسعه جنگل اقدام به انعقاد قراردادی با بخش خصوصی در خصوص ایجاد پارك‌های جنگلی سراب گاماسیاب، سراب فارسبان بخش گیان از توابع شهرستان نهاوند كرد تا وسعت جنگل‌های دست كاشت همدان افزایش یابد.
به گزارش ایرنا مساحت منابع ملی استان همدان 905 هزار هكتار است كه 822 هزار هكتار آن مراتع است.
7526/2087