۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۷:۵۰
کد خبر: 83298563
T T
۰ نفر

لبخند طبیعت به اردیبهشت

۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۷:۵۰
کد خبر: 83298563
لبخند طبیعت به اردیبهشت

شهركرد- ایرنا- چهارمحال و بختیاری با طبیعت بكر و سرسبز بهترین مقصد برای علاقه مندان به طبیعت و دوستداران به طبیعت گردی در فصل بهار و به ویژه اردیبهشت ماه است.

به گزارش ایرنا، سفر بهاری به چهارمحال و بختیاری به ویژه در اردیبهشت ماه، لمس زیبایی بی بدیل طبیعت خواهد بود. از تالاب چغاخور و گندمان و دره عشق و آبشار آتشگاه لردگان گرفته تا سواحل زیبای زاینده رود و جنگل های بی نظیر زاگرس همگی طعم تكرار نشدنی بهار طبیعت را می دهد.
چهارمحال و بختیاری جایی است كه در یكسو تالاب ها و كوه های سربه فلك كشیده و سپیدپوش 'كلار' خودنمایی می كند و در سوی دیگر درختان و چمن زارهای وسیع و سرسبز افسون می كند.
آسمان آبی و تكه ابرهای گذرا بر صیقل زیبای آب و رقص كوه های كلار در بازتاب آن، تنها یك معنا می دهد؛ زیبایی بی حد و حصر كه بی شك تجربه یك سفر خاطره انگیز بهاری را در خاطرات گردشگران ثبت خواهد كرد.
قرارگیری بخش وسیعی از جنگل های زاگرس، وجود بیش از یكهزار چشمه و 300 چشمه آب معدنی، پنج منطقه حفاظت شده، یك پارك ملی و یك اثر طبیعی ملی، آبشارها، غارها، تالاب ها و سواحل رودخانه زاینده رود و كارون بخشی از جاذبه های طبیعی خاص این استان است و حضور عشایر كوچنده در دامنه كوه های سرسبز زاگرس، بكرترین منظره از زندگی بشر در عصر مدرن را به تصویر می كشد كه می تواند چشم هر بیننده ای را به وجد آورد و گردشگران را از فرسنگ ها فاصله به این منطقه بكشاند تا با مشاهده این مناظر یكی از مهمترین تجربه های گردشگری خود را ثبت كنند.
در این استان بیش از 800 جاذبه گردشگری در قالب جاذبه های طبیعی، تاریخی و بوم گردی شناسایی شده است كه در ادامه بخشی از این جاذبه ها معرفی می شود.

** چشمه دیمه
اگر به دنبال یكی از گواراترین آب های دنیا هستید كه به داشتن خواص درمانی معروف باشد به روستای دیمه در شهرستان كوهرنگ سفر كنید. چشمه ای كه یكی از سرشاخه های اصلی زاینده رود به شمار می رود و آب زلال و خنكی دارد. با رفتن به كنار چشمه دیمه پا به یكی از زیباترین مناطق كوهرنگ گذاشته اید و می توانید یكی از زیباترین مناظر طبیعی را در این منطقه تماشا كنید.

** آبشار دره عشق؛ جلوه ای عاشقانه از طبیعت ایران
یكی از جاذبه های طبیعی این استان، آبشار دره عشق است كه در 70 كیلومتری شهر شلمزار در منطقه مشایخ شهرستان كیار این استان قرار دارد.
در كنار این آبشار رود كارون جریان دارد و در اطراف آن انارستان ها و شالیزارهای روستای دره عشق و دورك شاهپوری فضای شگفت انگیزی را بوجود آورده است كه فصول بهار و تابستان وقت مناسبی برای تماشای این مناطق است.
این آبشار كه ارتفاع آن به حدود بیش از یكصد متر می رسد از دل كوه با سرعت بسیار زیادی بیرون می جهد و منظره بدیعی پدید می آورد.
از ویژگی های آبشار دره عشق این است كه نه از قله یا میان كوه بلكه از دل كوه چون چاهی بیرون می جهد، ضمن آنكه ارتفاع بسیار بلندی دارد كه سرتاسر ایران كم نظیر و شاید بی نظیر است.
همچنین در زیر آن فضای هموار به نسبت وسیعی وجود دارد كه امكان ایجاد تاسیسات لازم را فراهم می آورد. در جنب این فضا، رودخانه كارون به آرامی جاری است و امكانات بهره برداری سیاحتی متعددی را فراهم می آورد. در روبه روی آبشار و در این سوی كارون فضای وسیع و هموار دیگری وجود دارد كه درختان بلوط آن را فرا گرفته اند.
مجموعه این عوامل فضای شگفت انگیزی را فراهم می آورد كه می تواند مدت های درازی ناظر و بیننده را به خود مشغول دارند.

** دره و آبشار آتشگاه لردگان
دره و آبشار آتشگاه لردگان از دیگر جاذبه های طبیعی و معروف این استان است. این آبشار كه به آبشار مینیاتوری ایران معروف است یكی از بی نظیرترین جاذبه های طبیعی كشور نیز به شمار می رود.
آتشگاه به دره ای می ریزد كه با پستی و بلندی های خود آبشارهای كوچك متعددی را ایجاد می كند و یكی از بی نظیرترین جلوه های طبیعت را به وجود می آورد.
این منطقه در شهرستان لردگان قرار دارد. در فاصله 200 متری دره، 2 آبشار به نسبت بزرگ وجود دارد كه زیبایی و شكوه چشمگیری دارند.
كوه های آهكی اطراف روستای آتشگاه سبب پدید آمدن غارها و چشمه سارهای متعددی در اطراف روستا شده كه یكی از این غارها در داخل روستا واقع شده و مورد توجه كوهنوردان و علاقمندان به ورزش غارنوردی است.
رودخانه خرسان از جنوب روستا عبور می كند و مزارع و شالیزارهای ساحلی را سیراب می كند. تفرجگاه های حاشیه رودخانه خرسان چشم اندازهای بسیار زیبایی دارد بویژه در فصل بهار گردشگران زیادی را به خود جذب می كند.
جنگل های پیرامون روستا با درختان كهنسال بلوط، گردو، بادام كوهی و زالزالك از جمله تفرجگاه های این منطقه است. پیوند این عناصر طبیعی مانند دره و سبزه زار و اقلیم مناسب، فضای فرح بخشی را جهت گشت و گذار در این مكان فراهم می كند.

** پارك جنگلی پروز
طبیعت زیبای پارك جنگلی 'پروز' ارزش این را دارد كه به 50 كیلومتری شهرستان لردگان این استان سفر كنید و مدتی را در میان این طبیعت بكر بگذرانید. در این پارك درختان سربه فلك كشیده و چشمه ها طبیعتی را شكل داده كه نمی توانید چشم از آنها بردارید. اینجا آنقدر زیباست كه بی شك با یك بار دیدن این منطقه دلتان می خواهد سفرهای بعدی نیز به این پارك زیبا داشته باشید و غرق طبیعت دل فریب آن شوید.
در این پارك قدم بزنید، نفس های عمیق بكشید و از بودن در یكی از زیباترین استانهای كشور لذت ببرید.

** تالاب چغاخور و گندمان
زیبایی تالاب چغاخور به حدی است كه كمتر جاذبه طبیعت گردی نظیر آن را می توان در ذهن متبادر ساخت. انعكاس چشم انداز زیبای طبیعت پیرامون تالاب در آب و رقص و آواز پرندگان بر سطح تلاب به قدری زیاست كه می توان ساعت ها خیره بدان ایستاد.
تالاب بین المللی چغاخور از زیباترین و بزرگتریـن تالاب های چهارمحال و بختیاری است و این تالاب در سایت رامسر ثبت شده است و در نزدیكی شهر بلداجی و در مسیر شهركرد- خوزستان قرار دارد.
این تالاب بر اساس مطالعه رتبه بندی تالاب ها رتبه هشتم را در بین 75 تالاب مهم كشور به خود اختصاص داده است.
تالاب چغاخور را مرغزاری وسیع در برگرفته است كه مساحت آن حدود 700هكتار برآورد شده است و این مرغزار در ماه های اردی بهشت تا مهر كه سطح آب تالاب روبه كاهش می گذارد از این هم وسیع تر می شود.
این ناحیه، آب و هوایی مرطوب با تابستان های معتدل و زمستان های سرد دارد و از نقاط ییلاقی چهارمحال و بختیاری است.
از انواع پرندگان دائمی یا مهاجری كــه در تـالاب بین المللی چغاخور شناسایی شده اند؛ می توان به انواع مرغابی، غاز و اردك، آنقوت، چنگر، انواع حواصیل، لك لك سفید، خروس كولی و فلامینگو اشاره كرد.
در تـالاب بین المللی چغاخور غیر از پرندگان یاد شده انواعی از آبزیان نیز زیست می‌كنند كه ماهی كپور و كولی از مهمترین آنهاست.
همچنین زیست نوعی ماهی از خانواده گامبوز ماهی گورخری در این مكان است.
همچنین تالاب بین المللی گندمان با 980 هكتار وسعت و 2 هزار و 219 متر ارتفاع از سطح دریا جزو 10 تالاب برتر پرنده نگری ایران و مهمترین زیستگاه جانوری كشور برای اسكان دائم پرندگان بومی و تخم گذاری پرندگان مهاجر است. این تالاب در 70 كیلومتری مركز استان قرار دارد.

** سواحل زاینده رود
حاشیه زاینده رود نیز از مناطق دیدنی و پرمخاطب استان است.
تمام مسیر حاشیه زاینده رود از سامان تا قراقوش ( مجاورت سد زاینده رود) دارای مناظر زیبا و چشم نواز است. این مسیر به دلیل وجود مجموعه های تفریحی در محل پل زمانخان و شرایط اقلیمی مناسب و دسترسی به مركز استان همواره مورد توجه گردشگران بوده است.
چهار روستای هدف گردشگری از جمله هوره، چلوان، یاسه چای و سوادجان نیز مكان جذاب و مناسب برای میزبانی از گردشگران است.
ورزش های آبی از جمله رفتینگ، امكان اقامت در خانه های روستایی و دسترسی به امكانات رفاهی از دیگر قابلیت های این منطقه به شمار می رود.
به گزارش ایرنا، چهارمحال و بختیاری با مناظر بی نظیر و بی بدیل در فصول سال بخصوص بهار یكی از مناطق مستعد برای طبیعت گردی و گردشگری طبیعی ایران است كه سالانه هزاران نفر گردشگر داخلی و خارجی به این خطه سفر می كنند، كه در این راستا می طلبد مسئولان در خصوص رونق بیشتر و استفاده از ظرفیت های این مناطق برای توسعه صنعت گردشگری و توجه به اقتصاد بدون نفت با ایجاد زیرساخت های مناسب گردشگری در این خطه اهتمام ورزند.
7363/6021
۰ نفر