مدیریت منابع نظام سلامت نیازمند بیمه‌های توانمند است

تهران- ایرنا- عضو كمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: مدیریت منابع در نظام سلامت علاوه بر پرونده الكترونیك سلامت، نظام ارجاع و پزشك خانواده، نیازمند بیمه توانمند است كه بتواند از طریق نظارت صحیح و اعمال راهنماهای بالینی بر هزینه شدن منابع محدود نظارت داشته باشد.

محمد نعیم امینی فرد روز پنجشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت ایرنا درباره انجام مدیریت منابع در نظام سلامت افزود: تا وقتی سازمان‌های بیمه گر به این حد از توان در نظارت و اعمال راهنماهای بالینی نرسند، اعمال مدیریت علمی و مناسب بر منابع نظام سلامت امكانپذیر نیست.
وی ادامه داد: اگر بر اساس برنامه ششم توسعه عمل شود، مدیریت منابع در نظام سلامت امكان پذیر است و می‌توان مدیریت منابع را به درستی انجام داد. به هر حال نیازها فراوان و منابع محدود است و در نتیجه چاره‌ای جز مدیریت منابع نداریم. هرچند باید تلاش كنیم سهم سلامت از تولید ناخالص ملی تامین شود، اما باید هزینه شدن منابع نیز بر اساس اولویت‌ها باشد.

* خرید خدمت بر اساس سطح بندی
این نماینده مجلس درباره خرید خدمات سلامت توسط سازمان های بیمه گر بیان كرد: باید خرید خدمات سلامت بر اساس سیستم سطح بندی انجام شود. همچنین نهادینه كردن پرونده الكترونیك سلامت، اجرای نظام ارجاع و برنامه پزشك خانواده از جمله پایه های مهم مدیریت منابع هستند.

* سازمان بیمارستانی مستقل تشكیل شود
امینی فرد درباره خرید خدمت سازمان بیمه سلامت به عنوان یكی از زیرمجموعه‌های وزارت بهداشت از دانشگاه‌های علوم پزشكی اظهار داشت: بعد از انتقال بیمه سلامت از وزارت رفاه به وزارت بهداشت، گفتیم كه سازمان بیمه سلامت یك تشكیلات حقوقی مستقل است كه در عین حال سیاست‌های كلی آن توسط شورای عالی بیمه سلامت تعیین می‌شود. در این شورا فقط وزارت بهداشت حضور ندارد و اعضای مختلفی عضو آن هستند.
عضو كمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: البته بهتر است وزارت بهداشت به عنوان تولیت نظام سلامت، اداره بیمارستان ها را در یك سازمان مستقل بیمارستانی تعریف كند تا بیمه سلامت با این سازمان قرارداد منعقد كند و خرید خدمات سلامت را انجام دهد. یكی از راه حل ها برای خرید خدمات سلامت، ایجاد سازمان بیمارستانی مستقل است و این كار باید توسط وزارت بهداشت انجام شود.
وی افزود: این سازمان می تواند سازمانی مستقل از وزارت بهداشت باشد. هرچند نمی توان وظایف درمانی را از وظایف آموزشی بیمارستان های تحت پوشش دانشگاه های علوم پزشكی جدا كرد. به هر حال مسائل درمان و آموزش به هم تنیده است و با این تعداد دانشجوی پزشكی نمی توان این دو وظیفه را تفكیك كرد.

* منابع دولتی بیمه سلامت
امینی فرد بیان كرد: بیش از 90 درصد منابع بیمه سلامت از دولت و حدود 10 درصد از سرانه بیمه افراد تامین می شود. در كشورهای دیگر درصد قابل توجهی از منابع بیمه از طریق دریافت سرانه بیمه از مردم دریافت می شود. تكالیف زیادی بر بیمه ها تحمیل شده است و وقتی مردم حق بیمه نمی پردازند، دولت مجبور است این سرانه را پرداخت كند.
وی اظهار داشت: حدود 11 میلیون نفر از طرف بیمه سلامت بیمه شدند و چون مكانیزم ها و گلوگاه های خاص برای كنترل منابع وجود ندارد و پرونده الكترونیك سلامت و نظام ارجاع ایجاد نشده، با حجم عظیمی از درخواست ها مواجه می شویم و هر شخصی كه دفترچه بیمه در اختیار دارد به هر شكلی از خدمات سلامت استفاده می كند.
به گزارش ایرنا، تشكیل پرونده الكترونیك سلامت، اجرای نظام ارجاع، برنامه پزشك خانواده و اجرای راهنماهای بالینی از جمله تكالیف برنامه‌های پنجم و ششم توسعه كشور است كه تاكنون به صورت كامل اجرایی نشده است. برخی از این برنامه‌ها به صورت آزمایشی در سال‌های گذشته اجرا شدند، اما هنوز به صورت فراگیر اجرایی نشده و به گواه وزیر بهداشت و معاونان او، مدیریت منابع در نظام سلامت نیازمند اجرای كامل این چهار اصل بر زمین مانده است. سعید نمكی بارها قول داده است كه تا پایان بهار 98 همه مردم ایران پرونده الكترونیك سلامت خواهند داشت.
اجتمام*9482*1834