۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۰:۱۴
کد خبر: 83301793
T T
۰ نفر

بزرگترین صنعت كهگیلویه و بویراحمد در پیچ و خم جاده

۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۰:۱۴
کد خبر: 83301793
بزرگترین صنعت كهگیلویه و بویراحمد در پیچ و خم جاده

یاسوج- ایرنا- كارخانه سیمان مارگون بزرگترین صنعت كهگیلویه و بویراحمد برای صادرات محصولات نیاز به دسترسی سریع به بنادر جنوب كشور را دارد و جاده پاتاوه - دهدشت كه قرار بود این امكان را فراهم كند هنوز به بهره برداری نرسیده است.

به گزارش ایرنا، مارگون در 50 كیلومتری یاسوج مركز استان كهگیلویه و بویراحمد واقع شده است.
به دلیل محروم بودن كهگیلویه و بویراحمد، كارخانه سیمان توسط سرمایه گذار خارجی در این منطقه راه اندازی شد و این مجموعه بزرگترین صنعت استان تلقی می شود.
شركت بین المللی توسعه گستر هلال خاورمیانه به نام سیمان مارگون بصورت 100 درصد از سهام داران خارجی تشكیل شده است.
شهرستان بویراحمد كارخانه سیمان دیگری با نام « سیمان یاسوج» با ظرفیت تولید 700 تن محصول بصورت روزانه را دارد كه 15سال پیش راه اندازی شده است.
زمانی كه كلنگ كارخانه سیمان مارگون به زمین خورد قرار بود تا قبل از افتتاح این واحد صنعتی جاده ملی پاتاوه به دهدشت به بهره برداری برسد تا محصول این واحد صنعتی در كوتاه ترین مسیر ممكن به بندرگاه های جنوب كشور برسد.
حال سیمان مارگون به ثمر نشسته است اما برای رسیدن به بندر بوشهر باید كیلومترها راه را بپیماید و هزینه های گزافی را تا رسیدن به مقصد بپردازد.
نبود جاده دسترسی مناسب تا بنادر جنوب كشور در كنار رقابت سنگین در بازار داخلی سیمان، هزینه های بالای تولید و سیل اخیر همه و همه از مسائلی هستند كه كارخانه سیمان مارگون را در ابتدای كار دچار مشكل كرده است.

** تاریخچه سیمان مارگون
رئیس كارخانه سیمان مارگون می گوید: در سال 86 موافقت این واحد تولیدی گرفته شد و تا سال 89 موقعیت مكانی و جانمایی آن مشخص شد.
پیمان حاجیان یادآور می شود: كلنگ اجرایی این كارخانه در اواخر سال 89 به زمین زده شد و پایان سال 95 به دست معاون اول رئیس جمهور افتتاح شد.
وی بیان می كند: این كارخانه با چهار هزار و 330 میلیارد ریال هزینه تمام شده و ظرف پنج سال به بهره برداری رسیده است.
حاجیان عنوان می كند به منظور بهره برداری این كارخانه 23 میلیون یورو وام ارزی و مبلغ یك هزار و 100 میلیارد ریال از صندوق ذخیره ارزی بانك سپه تسهیلات گرفته شده است.
وی می افزاید: بالاترین تكنولوژی از كشور آلمان برای این كارخانه خریداری شد و 2 هزار تن خرید خارجی این واحد تولیدی بوده است.
حاجیان با اشاره به اینكه كارخانه سیمان مارگون تلفیقی از بالاترین تكنولوژی روز اروپا و متخصصان ایرانی است، ادامه می دهد: این كارخانه با بالاترین كیفیت، محصولات خود را تولید می‌كند و 300نفر مستقیم و سه هزار نفر غیرمستقیم در این مجموعه فعالیت می كنند.

** ظرفیت تولید سیمان مارگون
به گفته حاجیان این كارخانه روزانه 3 هزار و 300 تن سیمان و معادل یك میلیون تن در سال تولید می كند.
وی با اشاره به اینكه سیمان مارگون در سال 97 به 80 درصد ظرفیت تولید خود رسید، افزود: با بهبود بازارهای جهانی و دارا بودن بالاترین استاندارد، سیمان مارگون به خارج از كشور صادر می شود.
حاجیان معتقد است: به دلیل وجود 80 كارخانه سیمان در كشور و وجود رقابت شدید، ارزش واقعی این محصول كمتر از قیمت تمام شده بازار است.

** سیمان مارگون در بازپرداخت تسهیلات مشكل دارد
رئیس كارخانه سیمان مارگون می گوید: از اسفند 97 بازپرداخت اقساط وام كارخانه سیمان مارگون آغاز شد و تا سال 1401 ماهانه این واحد تولیدی مبلغ 67 میلیارد ریال باید بپردازد.
حاجیان با بیان اینكه بازپرداخت یورویی كارخانه سیمان مارگون هر 6 ماه 72 میلیارد ریال است تصریح می كند: به دلیل نقدینگی كم و هزینه های جانبی زیاد، حقوق پرسنل این مجموعه چند ماه عقب افتاده است.
به گفته وی حقوق كارگران با وجود ناچیز بودن در ماه حدود 10 میلیارد ریال با بیمه است كه با شرایط فعلی، كارخانه سیمان مارگون توان پرداخت آن را ندارد.
حاجیان بیان می كند: ماهانه هزینه برق و گاز كارخانه سیمان مارگون به ترتیب پنج و هفت میلیارد ریال است.
وی عنوان می كند: تاكنون اقدامات انجام شده بر اساس همكاری بوده و كارخانه هم بخشی از بدهی های خود را پرداخت كرده است.
رئیس كارخانه سیمان مارگون می گوید: بخاطر حیات كارخانه و حضور قدرتمند در بازارهای جهانی نیاز به كمك بیشتری از طرف مسئولان است.
حاجیان دامه می دهد: تغییرات روزانه و ساعتی قیمت ها هزینه های كارخانه سیمان مارگون را چند برابر افزایش داده است.
به گفته رئیس كارخانه سیمان مارگون این واحد تولیدی همچنین در صادرات و دریافت ریالی پول آن با مشكل مواجه است.

** سفر اعضای كمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی به كهگیلویه و بویراحمد
اعضای كمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی طی یك سفر كاری سه روزه چهارم تا ششم اردیبهشت 98 در كهگیلویه و بویراحمد حضور یافتند و از طرح های صنعتی این استان دیدن كردند.
اعضای كمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در گچساران علاوه بر بازدید از بافت فرسوده دوگنبدان، شهرك صنعتی و صنایع نفت و گاز دشت گز در نشست با فعالان اقتصادی و شورای اداری این شهر نیز شركت كردند.
این نمایندگان مجلس شورای اسلامی در یاسوج در نشست شورای گفت و گوی بخش خصوصی و دولت، شورای برنامه ریزی و توسعه استان و نشست نمایندگان اتاق بازرگانی یاسوج شركت كردند.
اعضای كمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی روز جمعه 6 اردیبهشت 98 از كارخانه سیمان مارگون هم بازدید و مشكلات آن را از نزدیك رصد كردند.
رئیس كارخانه سیمان یاسوج از اعضای كمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی تقاضا كرد در صورت امكان بازپرداخت اقساط این واحد تولیدی چند ماه به تعویق افتد.

** سیمان مارگون برند صادراتی جنوب كشور است
مدیر كارخانه سیمان مارگون با بیان اینكه كار كردن یك صنعت در یك منطقه غیرصنعتی و محروم شرایط خاصی را می طلبد، گفت: در عمل بازار داخلی برای سیمان وجود ندارد به همین منظور تمركز سیمان مارگون بر صادرات بوده است.
حاجیان افزود: با همت بخش تولید كمتر از سه ماه سیمان مارگون وارد بازارهای جهانی شد و در كمتر از 6 ماه از دوره فعالیت صادرات كارخانه به 110 هزار تن رسید.
وی بیان كرد: 225 هزار تن در سال 97 و معادل 4.8 میلیارد دلار به كشور كویت صادر شد و با تلاش های انجام شده سیمان مارگون برند صادراتی در حوزه جنوب كشور است.

** سیل اخیر تولید سیمان مارگون را به 40 درصد كاهش داد
حاجیان بیان می كند: رطوبت بالای مواد بر اثر سیل تولید كارخانه سیمان مارگون را به شدت كم كرده به طوری كه در حال حاضر ظرفیت تولید به 40 درصد كاهش یافته است
مدیر كارخانه سیمان مارگون می افزاید: به دلیل وقوع سیل و بارندگی های اخیر در بندر بوشهر 40 هزار تن محصول صادرات سیمان مارگون به ارزش یك میلیون دلار برخی از ویژگی های آن تغییر كرده است.
حاجیان معتقد است: سیمان مارگون حداقل به 6 ماه تنفس برای پایدار شدن شرایط نیاز دارد تا بتواند مشكلات بوجود آمده و كمبود نقدینگی را جبران كند

** نبود سیستم حمل و نقل استان سیمان مارگون را با مشكل مواجه كرده است
حاجیان می گوید: سیستم حمل و نقل استان ظرفیت لازم برای پشتیبانی سیمان مارگون را ندارد و باید برای راه اندازی آن بودجه ای اختصاص داده شود.
وی بیان می كند: اجازه افزایش قیمت برای این كارخانه وجود ندارد و با هزاران میلیارد سرمایه گزاری قیمت گچ چهار برابر سیمان است.
كارخانه سیمان مارگون تاكنون هزینه های زیادی برای این واحد صنعتی پرداخت كرده است و اینك برای رفتن به بازارهای جهانی به حمایت بیشتر مسئولان نیاز دارد.
این واحد صنعتی توان پرداخت هزینه برای خرید تعداد زیاد وسایط حمل و نقل تا رسیدن به بندرگاه را ندارد و راه اندازی یك سیستم حمل و نقل در استان می تواند نقش مهمی در توسعه بیشتر كارخانه سیمان مارگون ایفا كند.

** راه اندازی سیستم حمل و نقل كهگیلویه و بویراحمد از كارخانه سیمان مارگون
نماینده بویراحمد و دنا نیز در این دیدارعنوان می كند: توزیع عادلانه فرصت ها و منابع از مهاجرت و حاشیه نشینی جلوگیری می كند.
غلام محمد زارعی معتقد است: شكل گیری كارخانه سیمان مارگون مقدمات تاسیس یك شهرستان در آینده خواهد بود.
وی اظهار می كند: تنفس چند ماهه برای این كارخانه با داشتن اقساط سنگین به قدرت گرفتن مجموعه كمك می كند.
زارعی می افزاید: قرار گرفتن در كریدور شمال به جنوب كشور، ضرورت ایجاد حمل و نقل و بارانداز در كهگیلویه و بویراحمد را جدی تر می كند.
وی بیان كرد: یكی از ضروریات كارخانه سیمان مارگون، سیستم حمل نقل است كه پایه گذاری آن می تواند از همین واحد تولیدی شروع شود.
زارعی با اشاره به ناتوانی كارخانه سیمان مارگون در بازپرداخت تسهیلات خود، ادامه می دهد: بانك خواهان بازپرداخت به روز تسهیلات خود از این واحد صنعتی شده بود كه سیمان مارگون توان آن را نداشت.
وی گفت: با تلاش های انجام شده از سوی مسئولان مشكل بازپرداخت به روز حل شد و از اعضای كمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس تقاضای همكاری برای رفع مشكلات كارخانه سیمان مارگون وجود دارد.

** سیمان مارگون نباید ارزش افزوده داخلی بپردازد
نایب رئیس كمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در این باره گفت: حدود یك هزار و 500 میلیارد ریال سیمان مارگون باید سود كند تا بتواند همه هزینه ها را پرداخت كند.
هادی قوامی: سال قبل سیمان مارگون با 80 درصد ظرفیت تولید خود نتوانست پول آب، برق، گاز، حقوق كارگر و هزینه مواد اولیه را بپردازد.
وی با بیان اینكه پرداخت ارزش افزوده به عهده مصرف كننده است گفت: سیمان مارگون با وجودی كه از ارزش افزوده خارجی معاف است ارزش افزوده داخلی پرداخت كرده است.
قوامی بیان كرد: در اتاق بازرگانی بخش تولید باید مسائل مربوط به واحدهای تولیدی و صنعتی را به مسئولان بالادست منتقل كند تا برای آنها چاره اندیشی شود.
در شرایطی كه سرمایه گذاری از آن سوی مرزها برای ایجاد یك صنعت در منطقه محروم كهگیلویه و بویراحمد قدمی برداشته است شایسته است مسئولان ذیربط برای خدمت رسانی به مردم این خطه مشكلات واحد های صنعتی از جمله سیمان مارگون را در كمترین زمان ممكن و به شكل مطلوب حل كنند.
9928/6110